autoři: Andrea Slováková

2.9Aby ve filmu bylo vidět moudroRozhovor s dokumentaristkou Helenou Papírníkovou-Horáčkovou
3.9Architektura veřejného prostoruRozhovor s režisérem, hudebníkem a pedagogem Martinem Marečkem
2.11Chybí mi reflexe české současnostiRozhovor s šéfdramaturgyní ČT Janou Škopkovou o vývoji a tématech českých dokumentů
4.16Co je (za) tím, co vidímedok.revue 4.16
3.11Diktátorova cenzura filmuRozhovor s filmovým historikem a dramaturgem španělských retrospektiv 15. MFDF Ji.hlava Davidem Čeňkem
3.13Dobrá úroda
1.11Dokument bez obrazu má své přednostiRozhovor s autorkou rozhlasových dokumentů Bronislavou Janečkovou
1.12Dokument je láskaOd roku 2003 se MFDF Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla.
1.9Dokument myslící, provokující i zábavnýJak nakládá dokumentární film s dějinami? A jak nakládá dok.revue s dokumentárním filmem?
2.10Feťáky nesnášímDokumentární film Katka Heleny Třeštíkové, popisující životní příběh narkomanky, navštívilo v kinech již bezmála sto tisíc diváků.
3.9Iniciátorské videoblogyVšudypřítomné obrazy stírají hranici mezi privátním a veřejným
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:
2.19Jak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.
5.16Jak se píší Dějiny AMUAndrea Slováková a Martin Franc o dokončované monografii mapující dějiny jedné z nejvýznamnějších kulturních a vzdělávacích institucí v České republice
5.9Ještě jedno takové dobrodružství a budu ztracenRozhovor s filmařem a producentem Radimem Procházkou
3.9Kde se vzaly filmové festivalyOzvěny historie
1.20Kinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.
3.10Mám ráda nudný životDokumentární film Jana Gogoly ml. s tímto názvem vychází z deníku, který si 5 let vede Alena Němcová ze Zbraslavi
2.9Marxova dílnaKam sahá hranice kulturního okraje?
3.8Nosit kameru je lepší než nosit zbraňRozhovor o Československém armádním filmu, nové vlně a filmové agitce s americkou filmovou vědkyní Alicí Lovejoy
4.8Oficiální dokumenty můžou lhát stejně jako lidiRozhovor s Lukášem Přibylem, historikem, politologem a režisérem dokumentárního cyklu Zapomenuté transporty
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitě
4.19Podoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. První blok Fascinace - Erotika je k vidění dnes od 19:30 v kině Dukla-Edison.
2.14Pokud má film mít svůj styl, tak musí jít na hranuRozhovor s Petrem Hátlem o způsobu natáčení Velké noci, nedůležitosti filmových cen a okolnostech, které vtiskly tvar jeho novému snímku z cyklu Gottland
f3.15Portréty myšleníNěkolik poznámek o různých setkáváních filmu a filozofie
2.19PriceBáseň Andrey Slovákové

Průhledná bytost: Bill MorrisonO experimentální tvorbě s filmovým materiálem, na jehož kondici se podepsal zub času


Průhledná bytost: Šinsuke Ogawa


Průhledná krajina: Tchaj-wan

1.9Sentimentální politický dokument je kýčRozhovor s režisérkou Kristinou Vlachovou
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají?
4.19Virtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině (v DKO) i v podobě instalací.
4.10Voyeurské okno k sousedůmO žánrech docusoap, reality show a voyeurismu, který zaplavil televizní obrazovky. Rozhovor s Milanem Krumlem o nové programové sekci MFDF Jihlava
2.10Všechno se nedá spočítat ani v CERNuRozhovor s Janem V. Sacherem, režisérem filmu CERN neboli Továrna na absolutno
3.14Všechno v hlavě uspořádanéRozhovor s experimentálním filmařem Martinem Ježkem
2.11Závod ke dnuNový film Víta Janečka o mobilitě kapitálu a soumraku lidské práce ukazuje příklady zavřených továren
1.7Žijeme v době dostatku všehoRozhovor o digitální revoluci s Ninou Numankadič, vedoucí internetového portálu Doc-Air
2.15Znát filmJakými cestami se může vydat filmová a mediální výchova v České republice a v jakých zemích lze hledat inspiraci?