Price

Báseň Andrey Slovákové

Foto z filmu Andrey Slovákové Rekonstrukce průmyslu (2015)

Price

Plavidlo přeplněné rybami,
na hřbetu hemžícího se kopce stojí rybář,
není mu víc než čtrnáct let,
na břehu rychle překládá
ryby do uřezaných bandasek,
pak si sedne na oblý kámen a jednu
po druhé důsledně kuchá,
vůbec se u toho nepotí, jen občas
otře pootevřenou gambu
a utře nůž do tepláků,
pak vezme svazek vyprázdněných těl
        do obou rukou,
vyjde na molo a vykřikuje: good price,
good fish, good price.

Pozorování uzemňuje,
pojí k vnějšku, k samospádu
bilionu bleskových rozhodnutí
a důsledků pozůstalých
po melancholii pohyblivých vzorů
vyplavených atrakcemi
dnešního smutnění po tobě.


Báseň je ze sbírky Vně, kterou vydalo nakladatelství Větrné mlýny v roce 2018. Dokumentaristka a kurátorka Andrea Slováková natočila například portrét českého matematika Petra Vopěnku, esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011), konceptuální metrický film Rekonstrukce průmyslu (2015) a právě dokončuje experimentální film 500 plošin. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017).




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue