Price

Báseň Andrey Slovákové

Foto z filmu Andrey Slovákové Rekonstrukce průmyslu (2015)

Price

Plavidlo přeplněné rybami,
na hřbetu hemžícího se kopce stojí rybář,
není mu víc než čtrnáct let,
na břehu rychle překládá
ryby do uřezaných bandasek,
pak si sedne na oblý kámen a jednu
po druhé důsledně kuchá,
vůbec se u toho nepotí, jen občas
otře pootevřenou gambu
a utře nůž do tepláků,
pak vezme svazek vyprázdněných těl
        do obou rukou,
vyjde na molo a vykřikuje: good price,
good fish, good price.

Pozorování uzemňuje,
pojí k vnějšku, k samospádu
bilionu bleskových rozhodnutí
a důsledků pozůstalých
po melancholii pohyblivých vzorů
vyplavených atrakcemi
dnešního smutnění po tobě.


Báseň je ze sbírky Vně, kterou vydalo nakladatelství Větrné mlýny v roce 2018. Dokumentaristka a kurátorka Andrea Slováková natočila například portrét českého matematika Petra Vopěnku, esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011), konceptuální metrický film Rekonstrukce průmyslu (2015) a právě dokončuje experimentální film 500 plošin. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017).




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film