Reality TV – seznamte se

Kurátor každoroční ji.hlavské programové sekce Reality TV Milan Kruml pojmenovává tři převažující kategorie těchto televizních formátů: seznamky, pořady zaměřené na komunální problémy a aktuální publicistiku na téma přesahující běžné politické dění. Do poslední jmenované kategorie můžeme řadit rakouský dokument Heinz-Christian Strache – Ibizza video, který zachycuje jednu z největších politických afér posledních let u našich sousedů a navozuje téma, jak se bránit proti populistům. Rakouský dokument uvádí MFDF Ji.hlava dnes od 17:30 v DKO II.

Naked Attraction

Formáty, které dnes zařazujeme do kategorie Dating Show, tedy seznamky, se v posledních letech podstatně proměnily. V Dating Show se od jejich vzniku v podstatě střídaly dva stále stejné modely – v jednom se potenciální partneři dali dohromady na základě shodných zájmů a po posouzení odpovědí protějšku, a ani se přitom nemuseli vidět, zatímco ve druhém probíhala jakási eliminace, na jejímž konci vybírající zvolil či zvolila toho nejvhodnějšího z kandidátů či kandidátek. Záleželo jen na ochotě vysílatele uvolnit více peněz, aby se některé pořady mohly natáčet v atraktivním romantickém prostředí, případně aby v nich byly zařazeny i akční prvky – při zmíněné eliminaci. 

Dnešní televizní seznamky jsou především určeny odlišným cílovým skupinám, než tomu bylo třeba před dvaceti lety. Tehdy platilo, že seznamovat se mají mladí lidé řekněme do třicátého roku věku. Starší nezadaní už byli poněkud podezřelí a ze zorného úhlu lidí, kteří dělali casting, jednoduše vypadli. Poté se ukázalo, že existují lidé – a není jich málo, pro které je hledání partnera velmi obtížné vzhledem k jejich sociální situaci a profesi. 

V poslední době sociologové upozorňují na fakt, že seznamování je stále komplikovanější vzhledem ke stylu života mladých lidí, přílišnému lpění na sociálních sítích a také k pracovnímu nasazení v některých oborech. Reakcí na častou neupřímnost komunikace na internetu, kde se může kdokoli vydávat za kohokoli, je britský pořad Naked Attraction, který poprvé vysílala stanice Channel 4 a jenž se adaptoval v řadě dalších zemí. Diváci první epizody byli poněkud šokováni záměrem tvůrců nabízet zájemcům seznámení před televizními kamerami, kde se odhalí doslova vše. Říkají tomu ultimativní seznamka, ve které si její účastníci vybírají své protějšky podle detailů jejich nahého těla včetně pohlavních orgánů.
 

Secret Major
 

Druhým příkladem, jak v současnosti vypadají seznamovací pořady, je belgický formát Matchmakers. Ten se přímo zabývá neschopností či nemožností nezadaných lidí najít vhodné partnery a tuto situaci řeší zapojením jejich okolí. Heslo pořadu zní: Výběr partnera ponechte na svých přátelích, protože ti vás znají nejlépe. Skupiny přátel organizují svému nic netušícímu kamarádovi tři rande. Každé dopředu plánují a následně sledují prostřednictvím skrytých kamer. Po závěrečném odhalení je již pouze na dotyčném či dotyčné, se kterým ze tří potenciálních partnerů se vydá na romantický výlet.

Testování měst a starosta v utajení

Pořady s komunální tematikou také nejsou žhavou novinkou – nicméně nové určitě je, že se původně čistá publicistika začala propojovat se zábavnými a jinými žánry. Navíc jde o poměrně náročné pořady z hlediska realizace. To ukazuje, že televize jsou ochotny do tohoto tématu investovat, neboť jsou přesvědčeny, že zajímá širší okruh diváků než jen obyvatele konkrétního místa. A ono tomu tak opravdu je – pokud se podaří porovnávat kvalitu života ve srovnatelných městech či městečkách nebo konfrontovat zastupitele s problémy komunitního života.

Izraelská produkční společnost Armoza vyvinula formát The City Inspector, který poprvé vyzkoušela na Ukrajině. Je náročný na produkci a dosti nákladný, nicméně přináší zajímavé výsledky a navíc dokazuje, že lokální problematika může být atraktivní v hlavním vysílacím čase pro diváky v celé zemi. V pořadu The City Inspector je osm měst po dobu dvou dnů pod dohledem městské inspektorky a jejího týmu tajných agentů. Na konci každé epizody jsou s výsledky průzkumu seznámeni všichni obyvatelé konkrétního města. Faktografická zábavná show vyhodnocuje výhody i ostudně neřešené problémy v oblasti vzdělávání, zdravotnictví, bezpečnosti, potravin či místních úřadů.
 



Heinz-Christian Strache – Ibiza video
 

Nizozemský formát Secret Major je do jisté míry odnoží starších formátů typu Utajený šéf, v němž se ředitel velké firmy v přestrojení vydává pracovat do různých částí společnosti, či Secret Millionaire, kde milionář hodlající pomoci lidem v nouzi zkoumá tajně jistou lokalitu. Ovšem v případě nizozemského pořadu nejde o mírně upravenou kopii něčeho úspěšného – zde se ukázalo, že již vyzkoušený princip lze použít k dosažení jiného cíle, totiž ke získání informací, k nimž by se jinak bylo obtížné, ne-li přímo nemožné dostat. Starostové z několika nizozemských měst se za pomoci skrytých kamer a maskovaní jako novináři či noví sousedé infiltrují do jednotlivých místních komunit. Chtějí tak pochopit jejich smýšlení, aby mohli snáz řešit problémy sužující jimi spravované město.

Skandál po rakousku

Mimo běžnou produkci aktuální publicistiky spadá rakouský dokument Heinz-Christian Strache – Ibiza video. Nejenže zachycuje jednu z největších politických afér posledních let u našich sousedů, která vyústila v předčasné parlamentní volby a debakl největší populistické strany, ale klade i řadu otázek, na něž nelze jednoznačně odpovědět. Je ve veřejném zájmu vůbec přípustné vyprovokovat situaci a natáčet ji skrytou kamerou? Navozuje také téma, jak se bránit proti populistům. Pokud využijeme stejné metody jako oni – tedy šíření nepravdivých či přehnaných tvrzení, co nás od nich nakonec odlišuje?





výpis dalších článků rubriky:  Téma

5.19Zachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila Boháčková
F5.19Válka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis Prášil
F4.19Doba lithiová aneb Čas vyhynoutJedním z témat prolínajících se letošním festivalem je ekologie, klimatická krize i otázka, jak může jedinec i celá společnost zabránit hrozícímu kolapsu, případně jak čelit pocitu strachu a environmentální úzkosti. V programu ji.hlavského festivalu najdeme i několik filmů s ekologickou tematikou. Přinášíme zamyšlení o několika snímcích ze sekce Svědectví o přírodě.Pavel Bednařík
F2.19Felix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Dnes bude k vidění v kině Dukla - Reform od 22:30. Felix Sobolev
F2.19Virtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině (v DKO) i v podobě instalací.Andrea Slováková
F2.19Podoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. První blok Fascinace - Erotika je k vidění dnes od 19:30 v kině Dukla-Edison. Andrea Slováková
3.19Filmág Man RayNázory slavného experimentátora na filmové uměníMan Ray
2.19Kdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr Minařík
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová

starší články

F2.19DOK.REVUE
26. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film