Ples

Vytautas V. Landsbergis

Ilusrace: Michaela Kukovičová

Ten první řekl: jsem zemřel
když si kulka vzpomněla
na můj pohled

přilétl černý pták
a sedl si mu na obličej

ten druhý řekl: jsem zemřel
když čekáním
prasklo okenní sklo

přilétl růžový pták
a sedl si mu na obličej

a třetí řekl: když jezero
vstřebalo můj obličej
pak jsem se narodil.

přilétl zelenavý pták
a sedl si mu na obličej

čtvrtý řekl: pokud můžu prosit
připomeňte mi
který z vás jsem já

přilétl bílý pták
a sedl si na jeho obličej.


Přeložil Vaidas Šeferis.


Jako upoutávku na festivalovou sekci věnovanou poetickému dokumentárnímu filmu z Pobaltí na MFF Karlovy Vary přinášíme krátkou báseň Ples litevského básníka Vytautase V. Landsbergise. Autor dramat, dětských knih a několika dokumentárních filmů vydal také tři sbírky básní, součástí té poslední, v angličtině nazvané Room of the Grass je i báseň Ples.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film