DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nový způsob, jak vyprávět příběhy. Handsworthské písněZ filmu Handsworthské písně (r. Black Audio Film Collective, John Akomfrah) Zdroj. MFDF Ji.hlava

Báseň, Speciál MFDF Ji.hlava

Nový způsob, jak vyprávět příběhy. Handsworthské písně

30. 10. 2025 / AUTOR: Elaine Lillian Joseph

V rámci ji.hlavské retrospektivy věnované kolektivním filmům se představuje rovněž debut skupiny Black Audio Film Collective Handsworthské písně. Dok.revue při tto příležitosti publikuje výňatek ze scénáře audio-popisu filmu.

Ve filmu Handsworthské písně se vizuální i zvukové fragmenty z mediálních archivů se propojují s hlasy přistěhovalců z Karibiku, Bangladéše, Indie a Pákistánu, kteří tvořili převážnou část obyvatel birminghamské čtvrti Handsworth. Právě zde na podzim roku 1985 vypukly nečekaně násilné nepokoje.

Z filmu <b><i>Handsworthské písně</i></b> (r. Black Audio Film Collective, John Akomfrah) Zdroj. MFDF Ji.hlava

Záběry z poničených ulic se protínají se svědectvími o policejní brutalitě, fotografie z domácích archivů komunit kontrastují s oficiálními pomníky, komentáře politiků střídají poetické voice-overy. Vrstvená zvuková i vizuální montáž vytváří politický esej, který zpochybňuje stereotypní obrazy přistěhovaleckých komunit a hledá nové způsoby, jak vyprávět jejich příběhy.

„Když jsem napsala: 

‚Černý teenager utíká po silnici, předběhne čtyři policisty, unikne úderu obuškem a je sražen štítem. 
Policisté ho obklíčí, jeden za druhým, a vrhnou se na něj, když se snaží vstát. 
Najednou ho v poměru 8 proti 1 tlačí ke zdi, kde sedí děti a sledují ho‘, 

nemohla jsem si nevzpomenout na smrt George Floyda a nespočet dalších černochů a černošek, kteří byli pronásledováni a zavražděni ve Velké Británii a po celém světě. 
Považuji za velmi důležité začlenit do filmu, který dnes vyvolává tak silné emoce, zvukový popis.“

Celý scénář audio-popisu snímku najdete zde.

Black Audio Film Collective byl založen v roce 1982 a jeho středobodem byl ghansko-britský umělec Sir John Akomfrah. Mezi zakládající členy patřili producentka Lina Gopaul, zvukový inženýr Trevor Mathison a režisér a teoretik Reece Auguiste. Jejich debut, Handsworth Songs (1986), přinesl polyfonní esejistickou formu, která charakterizuje i další díla kolektivu, například palimpsestický portrét Londýna jako metropole migrace, Twilight City (1989), a experimentální sci-fi esej Memory Room 451 (1997). Kolektiv ukončil svou činnost v roce 1998, přičemž někteří jeho členové pokračovali v práci ve společnosti Smoking Dogs Films.