Jak jsem se stala partyzánkou

Slovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.

Jak jsem se stala partyzánkou. Foto Media Voice

Film chystala režisérka dlouhou dobu. Už v roce 2018 o něm napsala slovenský článek pro dok.revue. Nyní, po čtyřech letech, text aktualizovala a přinášíme ho v české verzi.

---

Už od dětství jsem měla v oblibě tajuplné babiččino vyprávění o příbězích mého pradědy z války. Jmenoval se Ján Lacko a byl to romský partyzán. Za účast v povstání byl zajatý a odvedený do pracovního (nejdříve koncentračního) tábora v Dubnici nad Váhom a jeho šestičlennou rodinu vystřílelo gestapo v lese.

Příběh pradědy ovlivnil osud mojí rodiny a hluboko se otiskl i do mého života. Mnoho příběhů z druhé světové války se pomalu vytrácí a na ještě více z nich se úplně zapomnělo. Naštěstí tomu tak nebylo v mojí rodině. Stala jsem se nositelkou vzpomínek, které mi vyprávěla moje babička, a cítím velkou odpovědnost předat je dál.

Jak jsem se stala partyzánkou. Foto Media Voice
 

Rozhodla jsem se odhalit význam partyzánského boje a mého pradědy i dalších romských partyzánů. Vracím se proto zpět do minulosti, abych setřela nánosy zapomnění z historie romské účasti v odboji za druhé světové války.

Jde mi především o to, abych mohla poukázat na Romy, kteří byli schopni bojovat za národní identitu. Romové se v dobách povstání sami považovali za Slováky a Čechy, případně za obyvatele Československa a bojovali za svoji zem. Tento historický moment zásadně vyvrací přetrvávající stereotypy, že se Romové necítí být doma v krajině, kde žijí, a že byli jen obětmi fašistických represí. Věřím, že se mi tímto filmem podaří tuto vytrženou kapitolu navrátit zpět do dějin a podpořit budování zdravého sebevědomí Romů.

Čtyři partyzáni a čtyřleté natáčení

Avšak nejde jen o film o Romech a pro Romy. Je to příběh slovenské, české a evropské kultury, jíž jsou Romové neoddělitelnou součástí. Se vzrůstající tendencí ultrapravicových názorů a rasistického smýšlení, které opět prosakuje do celospolečenského diskurzu, jako by opět bylo potřeba jména a skutky těchto zapomenutých hrdinů připomínat.
 

Jak jsem se stala partyzánkou. Foto Media Voice
 

Poslední čtyři roky jsem trávila se svým štábem nespočet času na cestách napříč Slovenskem, Českem a Rakouskem při odhalování zapomenutých osudů romských odbojářů a partyzánů. Kromě příběhu mojí rodiny se ve filmu věnuji i dalším třem romským partyzánům, jejichž osudy se vzájemně prolínají. Mám velkou radost, že se nám film podařilo i navzdory komplikacím a těžkostem způsobeným pandemií v roce 2020 dokončit. Těším se, že po letošní úspěšné premiéře na německém festivalu Go East, kde snímek získal jedno z hlavních ocenění – Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity, budeme moct na podzim film  představit i českému a slovenskému publiku.

---

Jak jsem se stala partyzánkou

Námět a scénář: Vera Lacková
Režie: Vera Lacková
Producent: Jan Bodnár, Vera Lacková (Media Voice)
Koproducent: Jarmila Poláková (Film & Sociologie), RTVS, Česká televize
Dramaturgie: Jan Gogola ml.
Kamera: Petr Racek
Hudba: Jan Šikl ml.
Střih: Hana Dvořáčková





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.21Globální home esejJak vzniká film Jiříkovo vidění, v němž otec s dcerou bojují za snížení CO2, celosvětovou uhlíkovou daň a stoprocentní dividendy, které by se z uhlíkové daně rozdělovaly lidem. Domácí film na světové téma by měl jít do kin na podzim příštího roku.Marta Kovářová
dok.revueManželstvíJak vznikal česko-americký dokumentární film Manželství, který bude mít světovou premiéru na přelomu dubna a května na kanadském festivalu HOT DOCS, a ta domácí ho čeká na festivalu Jeden svět?Kateřina Hager
1.21O spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo Bystřičan
dok.revueStřet hodnotCelovečerní snímek íránské režisérky Firouzeh Khosrovaniové Rentgen rodiny zahájil letošní jarní Ozvěny 24. ročníku MFDF Ji.hlava. Režisérka, která za snímek získala hlavní cenu na loňském ročníku festivalu IDFA, ve filmu vypráví velmi osobní příběh své rodiny, jenž divákům nabídne jasnou představu o politických událostech vedoucích v roce 1979 až k íránské revoluci. Text přejímáme z časopisu Modern Times Review. Bianca-Olivia Nita
6.2014,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír Turner
dok.revueZ uší roste krasohled„Náš film je vlastně důkazem toho, že poblíž vždycky existuje něco tak jednoduše krásného. A že vnímání člověka je nesmírně ojedinělá a fascinující věc, kterou má smysl kultivovat,“ píšou Tereza Chudáčková a Klára Ondračková o vzniku svého snímku Krásně sviť a krásně hleď, z uší roste krasohled. Jejich film se zaměřuje na detail, čímž se podle autorek běžné objekty stávají abstraktními a přestávají být pojmenovatelné. Krátký snímek získal čestné uznání v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmtl.cz na letošním MFDF Ji.hlava a byl také součástí výstavy studentů CAS FAMU v Galerii města Pardubice. Tereza Chudáčková, Klára Ondračková
dok.revue15 x 15 x 5Jak a proč vznikal dokument o výstavě Minisalon, kterou v orwellovském roce 1984 plánovala uspořádat Jazzová sekce, ale nikdy se neuskutečnila? Román 1984 je alegorií politiky moci, která není omezená dobou. „Byla by škoda natočit film o Minisalonu jako pouhou vzpomínku na vzdálené časy, když můžeme včerejškem říct tolik o dnešku a naopak,“ přiznává režisér Janek Růžička záměr svého dokumentu, v němž se propojuje starší generace výtvarníků, střední generace filmařů a nejmladší generace hudebníků a animátorů.Janek Růžička
dok.revueCo nejdálUkrajinská dokumentaristka Ganna Jaroševič přibližuje svůj připravovaný film As Far As Possible (Co nejdál), který prezentovala na industry eventu East Silver Market, organizovaném Institutem dokumentárního filmu na ji.hlavském festivalu. Dokument je portrétem muže, který se rozhodl opustit civilizaci, odejít na Kavkaz a věnovat se chovu vzácných buvolů indických. „Náš film vypráví o alternativním způsobu pomalého žití v souladu s přírodou a zvířaty a člověka se sebou samým. Zdá se nám, že dnes je toto téma obzvlášť relevantní pro řadu lidí na celém světě,“ píše filmařka.Ganna Jaroševič
dok.revuePodle čarodějeVizuální umělkyně a teoretička Lea Petříková přibližuje koncepci a okolnosti vzniku jejího experimentálního filmu Podle čaroděje, jenž letos soutěží na MFDF Ji.hlava v sekci Fascinace:Exprmntl.cz.Lea Petříková
5.20Jak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav Šmídmajer

starší články

3.21DOK.REVUE
28. 06. 2021


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková