Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po Procházku

Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

Ilustrace: Michaela Kukovičová

I letos jsme v posledním čísle dok.revue vyzvali tvůrce, producenty, teoretiky, historiky, pedagogy i další osobnosti českého dokumentárního světa, aby si nejen sami pro sebe zrekapitulovali, s jakými pro ně zásadními filmy a knihami se v uplynulém roce setkali.

Nechceme sestavovat žebříček toho nejlepšího, ale zajímají nás myšlenkové toky a kontexty, které formují současnou dokumentární produkci a její vnímání nejen odbornou veřejností, jak ostatně naznačuje poněkud osobní formulace otázek a jejich záběr – rok vzniku či publikace dané knihy a filmu nehraje žádnou roli.

1/ Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?

2/ Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč?

» Odpovědi od Angera po Buštu
» Odpovědi od Davida po Gogolu ml.
» Odpovědi od Jurdy po Procházku
» Odpovědi od Průchové po Třeštíkovou


Pavel Jurda, dokumentarista

1/ Velké díky Marku Šulíkovi, který mě upozornil na vynikající film z roku 1969 režiséra Oty Krivánka Deň náš každodenný, ve kterém herci hrají sami sebe. Dokumentární rekonstrukce obyčejného života československé rodinky Ravingerů natáčená s lehkostí, která se jen tak nevidí.  Slzy smíchu i dojetí, očistná radost z tvorby. 

2/ Radost mi letos udělala kniha Reinera Stacha Kafka/Rané roky. První díl čtivého třídílného životopisu dokonale popisuje dobové i rodinné klima, ze kterého se zrodil spisovatel Franz Kafka.
 

Martin Kohout, dokumentarista 

1/ Film Zuzany Piussi a Víta Janečka Selský rozum. Dílo vyniká svým zápalem a svojí upřímností, se kterou chtějí autoři něco sdělit. Konečně se někomu podařilo popsat principy, na kterých stojí podnikání Andreje Babiše, a tedy v čem je vstup druhého nejbohatšího Čecha do politiky nebezpečný, namísto intelektuálního teoretizování o střetu zájmu nebo rozebírání jednotlivých excesů, jako je kauza Čapí hnízdo. Pro někoho je tento dokument pouhou propagandou, pro mě je propagandou v nejlepším slova smyslu. Vít Janeček a Zuzana Piussi jsou svým filmem (nejen díky mnoha absolvovaným debatám napříč republikou) k lidem blízko stejně tak, jako se Andrej Babiš snaží předstírat ve své kampani. To je důležité vždy a dnes obzvlášť!

2/ Konečně jsem se dostal ke knize Thomase Pikketyho Kapitál v 21.století. Kniha v podstatě říká, že čím máte více peněz, tím rychleji můžete bohatnout. Taková tendence přirozeně znamená, že se stále větší množství kapitálu přesouvá ke stále menší skupině lidí. Dalo by se možná říci, že takové zjištění není překvapivé. Je však závažné a je postaveno na důvěryhodné analýze vznikající po léta ve velkém týmu ekonomů. Podle možností dat analýza sahá až k rozložení majetku v době Velké francouzské revoluce. Kniha též obsahuje internetové odkazy na data, ze kterých se vycházelo, takže je možné si daná zjištění ověřit či s daty dále pracovat. Bohužel závěry knihy nejsou zohledňovány při důležitých rozhodnutích na národní ani na evropské úrovni.
 

Jaroslav Kratochvíl, dokumentarista

1/ Koudelka fotografuje Svatou zemi (r. Gilad Baram) – soustředěný pohled na Josefa Koudelku, kde forma snímku vrůstá do jeho obsahu. Navíc uvedení filmu za účasti štábu i Josefa Koudelky bylo silným zážitkem.

2/ Národní očista (Benjamin Frommer, Academia 2010) – koncentrovaný pohled na poválečné řešení trojčlenky – kolaborace, vina a trest. Úkrok stranou od pocitu provinčnosti a příklad, že i české dějiny mohou vzbuzovat zájem u zahraničních badatelů a ti mohou zaplnit bílá místa naší paměti.
 

Martina Malinová, dokumentaristka

1/ Důležité filmy pro mě byly dva, dva filmy ve dvou dnech. Všechno má svůj čas režisérky Violy Ježkové a Hranice práce Apoleny Rychlíkové. Hranice práce, to je film-reportáž, který se dívá ven, ukazuje nám svět a chce, abychom si o něm něco mysleli. A já si pak něco myslím a od drůbežárny se dostanu k tématům, kvůli kterým si chci prostřelit hlavu. Pak si uvědomím, že svět nějak vypadá a jediné, co mohu, je vybrat si, odkud a čím ho budu pozorovat. Všechno má svůj čas je film dovnitř. Nutí mě zavřít oči a pozorovat. Pak si uvědomuji, že vevnitř to taky nějak vypadá. Tenhle film mi připomněl, že je třeba najít drůbežárnu uvnitř mě a zastavit provoz.

2/ Když šeptá listí autorky Hope Jahrenové, protože je to kniha–les a v mnohém předčí bestseller Tajný život stromů. Také se ke mně konečně dostala kniha Psychomagie – v ní Alejander Jodorowsky například popisuje, jak se se svým přítelem rozhodli jít městem po přímce, a tak prolézali křoví, štípali ploty a lezli do cizích domů a vylézali okny.
 

Radim Procházka, producent 

1/ Jelikož s Robinem Kvapilem točíme film o prezidentském kandidátovi, tak jsou obě doporučení z tohoto ranku: Winer (Josh Kriegman, Elyse Steinberg, 2016) je téměř evropsky ambivalentní příběh demokratického kongresmana, kterému kariéru zničila fotka jeho vyboulených slipů na sociálních sítích, ale on se rozhodl ukandidovat k politické smrti… Get Me Roger Stone (Dylan Bank, Daniel DiMauro, Morgan Pehme, 2017) sice není formálně nijak vytříbený, ale objevil mi strašidlo jménem Roger Stone, který se jako čerstvý dvacátník zapletl do Watergate, pomohl ke zvolení Reagana, získaný politický vliv pak prodával diktátorům po celém světě jako společník prestižní lobbistické firmy, znevěrohodnil přepočítávání hlasů na Floridě, čímž pomohl ke znovuzvolení Bushe juniora, aby na sklonku své kariéry pomohl do Bílého domu svému dlouholetému oblíbenci Donaldu Trampovi. Uf. 

2/ Debut Tomáše Gombíře Jedničky a nuly je velkým románem o mé generaci i temnou vizí života v sociálních sítích. Pokud už někdo z kolegů dojednává práva ke zfilmování, ať dá vědět, abych nemarnil čas… Když chce člověk vědět, Co je nového ve filmové vědě, může si i v tramvaji vychutnat hutnou příručku Andrey Slovákové.

 
 
 




výpis dalších článků rubriky:  Anketa

dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž přední čeští filmoví kritici a přední české filmové kritičky a také jedna slovenská kritička čas od času udílejí vybraným současným českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž dané dílo hodnotí. V této chvíli přinášíme první tabulku roku 2021 (z ledna) a dvě loňské tabulky: březnovou a zářijovou.redakce dok.revue
6.20Nejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.
2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

6.17DOK.REVUE
20. 12. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.