Nový film, Speciál MFDF Ji.hlava
Za oponou se rodí samotný film. Oslí krása
Asllan se po desetiletích v exilu vrací se svou dcerou do vsi v rodném Kosovu, aby spolu s místními obyvateli oživili svět jeho dětství, který zničila válka. Jeho pátrání po pravdě sleduje švýcarsko-albánská režisérka a producentka Dea Gjinovci. Přečtěte si její text o natáčení filmu Oslí krása, uvedeném v sekci Opus Bonum na letošním festivalu Ji.hlava.
 
Jako dítě jsem snila, že jednou uvidím ve své rodné Ženevě natáčení filmu, a spatřím tak na vlastní oči, jak se takové dílo rodí. Nejvíc mě vždycky přitahovalo to, co zůstávalo skryté. Ne samotný příběh na plátně, ale neviditelný proces za ním: světla, nástroje a gesta, která probouzela fikci k životu. To pro mě byla čistá magie. V Ženevě jsem nakonec žádné natáčení nezažila, ale sen mě neopustil. I když jsem tehdy netušila, jakým způsobem se projevuje.
Pochopit vlastní styl vyžaduje čas. Teprve s ubíhajícím lety začne člověk vnímat, co se tiše vrací v každém jeho filmu jako nevědomý, nenápadný akt.
Po mém debutovém dokumentu Wake Up on Mars, ve kterém stavba vesmírné lodi jedním z protagonistů vstupuje přímo do filmové narace, a krátkém snímku Dust Away, který prostřednictvím miniatur zachycuje sny nelegálních pracovníků v New Yorku, jsem si uvědomila, že je pro mě zákulisí stejně podstatné jako dramatický příběh.
 Ve filmu Oslí krása se tento princip zrodil již při psaní scénáře. Ačkoli jsem zůstala v dokumentární rovině, inspirovaly mě především filmy Thea Angelopoulose a Federika Felliniho. Obdivovala jsem jejich monumentální, surrealistické scény. Angelopoulos šel dokonce dál než Fellini, své scény přenesl ze studií do horských vesnic Řecka.
Ve filmu Oslí krása se tento princip zrodil již při psaní scénáře. Ačkoli jsem zůstala v dokumentární rovině, inspirovaly mě především filmy Thea Angelopoulose a Federika Felliniho. Obdivovala jsem jejich monumentální, surrealistické scény. Angelopoulos šel dokonce dál než Fellini, své scény přenesl ze studií do horských vesnic Řecka.
Natáčet film zasazený do 50. let v Mokermalu, vesnici mého otce, znamenalo rychle čelit faktu, že se zákulisí natáčení stává jádrem tohoto filmu. Město bylo totiž po válce v Kosovu zcela zničeno a znovu vybudováno. Zákulisí se pro mě stalo prostorem imaginace, mostem mezi minulostí a přítomností, umožňujícím sdílet jeden a tentýž prostor.
Začali jsme rozhovory s obyvateli, setkávali jsme se s nimi a vysvětlovali účel filmu: že jde o vzpomínky mého otce na dětství v 50. letech, ze kterého byl vyhnán na více než šedesát let. Poté jsme obsazovali děti, které měly ztvárnit mého otce, jeho bratrance a sestřenice. Pak přišli na řadu dospělí, kteří hráli jeho rodiče, strýce a tety.
Nakonec bylo nutné vizuálně oživit minulost. Postavili jsme ve vesnici tři dočasná jeviště, každé určené pro jiné scény. Můj otec vyprávěl své vzpomínky hercům, my jsme scény vybavovali tradičními i fantazijními prvky. Minulost opět ožila.
Během natáčení se zákulisí stalo stejně zásadní jako samotný film. Bylo ztělesněním role, kterou může kino také hrát: vracet do centra příběhy vesnice, hluboce otřesené destrukcí. Natáčení přihlíželi vesničané, zatímco jiní z jejich komunity ve filmu i hráli, a štáb s místními společně postavili scény. Ducha tvorby sdíleli všichni napříč rolemi. Oslí krása vychází z myšlenky lidového kina. I v malé, odlehlé vesnici ve zlatých kopcích v Kosovu mohou kamery, jeřáby a filmová světla osvítit lidi, kteří vyprávějí své vlastní příběhy – příběhy, jež dosud nikdy nebyly spatřeny na velkém plátně.




