NU

Úryvek z poetického snímku NU, kde vedou dialog Příroda-žena a Člověk-muž v posledních momentech lidstva, kdy se obnovuje zpřetrhané pouto mezi milující matkou a znovu nalezeným synem.

Frédéric Cousseau, Blandine Huková


Vzpomínám si na tebe dobře. Nejdřív jsi nevěděl, kdo jsi. Bál ses mě. Utíkal jsi před mými nejklidnějšími bouřemi. Třásl ses a schovával se, kamkoliv to šlo. Moc jsi o mně nevěděl.

Tvá chodidla byla široká a silná. Bosý jsi kráčel po skalách a v mých lesích. Miloval jsi mé zvuky a snažil ses je rozeznat. 

Tvé oči byly doširoka otevřené. Díval ses na mě, aniž bys mi skutečně rozuměl. 

Tvé dlouhé paže mě nemotorně svíraly. 

Tvůj pach byl silný jako pach mých tvorů. Každý den jsi objevil novou vůni. 

Rád ses mě dotýkal, otíral ses o mě. Tvé dlaně nebyly krásné. Nikdy mě nezranily. Byly čím dál tím mrštnější. 

Vzpomínám si na tvá ústa, která se ještě neuměla usmívat. Své silné zuby jsi používal na všechno. Jedl jsi mé ovoce. Objevoval mé chutě. Zabíjel jsi má zvířata, aby tě nasytila. I ona tě mohla zabít. Byli jste si rovni. 

Ničím sis nemohl být jistý. Ještě ses nepovažoval za Boha. Byla jsem tvou Bohyní, tvým tajemstvím.

Přeložila Eliška Charvátová




F4.18DOK.REVUE
28. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film