Nenechte si ujít 5/2025
Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na květen.
Filmy pro domácí kino
- Dokumentární portrét fotografky Marie Tomanové, který pět let natáčela režisérka Marie Dvořáková, měl premiéru vloni v Jihlavě. Po krátkém kinodistribučním zastavení se film Svět mezi námi nyní objevil na platformě Max.
- Nemilosrdný obraz dysfunkčních vztahů Tajnosti a lži patří k vrcholným filmům britského režiséra Mikea Leigha. Citlivé multigerenační drama s nádechem komedie a excelentními výkony Brendy Blethyn nebo Timothyho Spalla najdete na MUBI.
- Z katalogových „novinek“ na Netflixu patří mezi ty nejrelevantnější mediální satira Truman Show, která se podobně jako jiné filmy Petera Weira točí okolo nadčasové filozofické otázky. V tomto případě jde o povahu toho, co považujeme za realitu.
- Zlatého medvěda na letošním Berlinale získal norský režisér Dag Johan Haugerud za Sny, druhou část své trilogie o vztazích, sexualitě a společenských normách. Úvodní díl, nazvaný prostě Sex, je momentálně k vidění na Maxu.
- Fanoušci a fanynky japonské žánrové kinematografie možná na Netflixu docení akční thriller Výbušná rychlost, odehrávající se v šinkansenu plném lidí, který nesmí zpomalit pod určitou rychlost, jinak exploduje. Film sice s přibývajícími kilometry dává stále míň smyslu, ale nápaditě navazuje na odkaz originálu, snímku Bullet Train z roku 1975.
- Nová komedie Jasona Reitmana, zachycující v reálném čase, co se dělo před premiérou prvního dílu slavného skečového pořadu Saturday Night Live, se do českých kin nedostala. Teď je film nazvaný Saturday Night na Maxu.
- Na DAFilms a KVIFF.TV se čerstvě objevil jiný nenápadný festivalový film, sociální drama z francouzského venkova Ty krávo!, oceněné na konci února dvěma francouzskými filmovými cenami César (pro nejlepší debutující herečku a nejlepší debut).
- Z novinek na YouTube kanálu Národního filmového archivu Filmová klasika stojí za pozornost minimálně partyzánské drama Smrt si říká Engelchen, které má svým silně subjektivním vyprávěním blízko k paměťovým filmům Alaina Resnaise.
Videa
- Videoesej Matta Turnera a Amose Levina zkoumá historii umělců využívajících online videohry jako nástroj k protestu a performanci:
- Režisér Ryan Coogler na příkladu svého upírského hororu/hudebního filmu Hříšníci, který patří k největším hollywoodským překvapením letošního roku, vysvětluje, jak můžou různé obrazové formáty ovlivnit zážitek z filmu.
- Rosamund Pike navštívila Criterion Closet, kde vychvaluje československou novou vlnu a vzpomíná, jak kvůli natáčení několik let žila v Česku:
- Teaser k českému filmu Karavan od Zuzany Kirchnerové, který bude mít premiéru v Cannes v sekci Un certain regard.
- Trailer k novince Wese Andersona Fénické spiknutí, která bude mít českou distribuční premiéru na začátku června.
- V nejnovějším dílu pravidelného pořadu pro The Museum of Modern Art hovoří filmař John Wilson o své umělecké praxi a každodenní rutině:
Čtení
- Režisér Ryan Coogler se dohodl se studiem Warner Bros., že po 25 letech získá práva k filmu Hříšníci zpět do svých rukou. Co přesně to znamená a proč se toho některá oborová média, přejímající rétoriku velkých byznysových hráčů, obávají?
- K výše uvedenému tématu a domnělé hrozbě pro studiový systém, kterou má představovat anomálie jako Hříšníci, ještě jeden text z webu Vulture.
- Siddhant Adlakha se sešel s režisérkou filmu vytvořeného výhradně umělou inteligencí, aby se pokusil pochopit její motivaci pro podobný typ „tvorby“.
- Jim Jarmusch pro Interview Magazine vyzpovídal svého kanadského kolegu Davida Cronenberga. Bavili se o technologiích, politice i oblecích od Saint Laurenta.
- Steven Soderbergh promluvil mimo jiné o frustraci z toho, že publikum ztrácí zájem o středněrozpočtové filmy pro dospělé diváky jako je jeho Operace Black Bag.
- Vadim Rizov pro Film Comment zmapoval nedávný příval amerických křesťanských filmů.
- Vikram Ruthi napsal čtivý report ze stávky zaměstnanců newyorské sítě kin Alamo Drafthouse, kteří jsou znepokojeni hromadným propouštěním.
- „Ještě nikdy nezískala žádná skupina studií takovou kontrolu nad produkcí, distribucí, promítáním a recepcí filmů, které nikoho nezajímají a nikdo si je nepamatuje“, píše Will Tavlin v článku o tom, jak Netflix od základu změnil divácké návyky.