DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nenechte si ujít 5/2025Z filmu Fénické spiknutí

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 5/2025

5. 5. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na květen.

Filmy pro domácí kino

  • Dokumentární portrét fotografky Marie Tomanové, který pět let natáčela režisérka Marie Dvořáková, měl premiéru vloni v Jihlavě. Po krátkém kinodistribučním zastavení se film Svět mezi námi nyní objevil na platformě Max.

Z filmu <b><i>Svět mezi námi</i></b>

  • Nemilosrdný obraz dysfunkčních vztahů Tajnosti a lži patří k vrcholným filmům britského režiséra Mikea Leigha. Citlivé multigerenační drama s nádechem komedie a excelentními výkony Brendy Blethyn nebo Timothyho Spalla najdete na MUBI.
  • Z katalogových „novinek“ na Netflixu patří mezi ty nejrelevantnější mediální satira Truman Show, která se podobně jako jiné filmy Petera Weira točí okolo nadčasové filozofické otázky. V tomto případě jde o povahu toho, co považujeme za realitu. 
  • Zlatého medvěda na letošním Berlinale získal norský režisér Dag Johan Haugerud za Sny, druhou část své trilogie o vztazích, sexualitě a společenských normách. Úvodní díl, nazvaný prostě Sex, je momentálně k vidění na Maxu.

Z filmu <b><i>Sex</i></b>

  • Fanoušci a fanynky japonské žánrové kinematografie možná na Netflixu docení akční thriller Výbušná rychlost, odehrávající se v šinkansenu plném lidí, který nesmí zpomalit pod určitou rychlost, jinak exploduje. Film sice s přibývajícími kilometry dává stále míň smyslu, ale nápaditě navazuje na odkaz originálu, snímku Bullet Train z roku 1975.  
  • Nová komedie Jasona Reitmana, zachycující v reálném čase, co se dělo před premiérou prvního dílu slavného skečového pořadu Saturday Night Live, se do českých kin nedostala. Teď je film nazvaný Saturday Night na Maxu.

Z filmu <b><i>Saturday Night</i></b>

  • Na DAFilmsKVIFF.TV se čerstvě objevil jiný nenápadný festivalový film, sociální drama z francouzského venkova Ty krávo!, oceněné na konci února dvěma francouzskými filmovými cenami César (pro nejlepší debutující herečku a nejlepší debut). 
  • Z novinek na YouTube kanálu Národního filmového archivu Filmová klasika stojí za pozornost minimálně partyzánské drama Smrt si říká Engelchen, které má svým silně subjektivním vyprávěním blízko k paměťovým filmům Alaina Resnaise.

Z filmu <b><i>Smrt si říká Engelchen</i></b>

Videa

  • Videoesej Matta Turnera a Amose Levina zkoumá historii umělců využívajících online videohry jako nástroj k protestu a performanci:
  • Režisér Ryan Coogler na příkladu svého upírského hororu/hudebního filmu Hříšníci, který patří k největším hollywoodským překvapením letošního roku, vysvětluje, jak můžou různé obrazové formáty ovlivnit zážitek z filmu.
  • Rosamund Pike navštívila Criterion Closet, kde vychvaluje československou novou vlnu a vzpomíná, jak kvůli natáčení několik let žila v Česku:
  • Teaser k českému filmu Karavan od Zuzany Kirchnerové, který bude mít premiéru v Cannes v sekci Un certain regard.
  • Trailer k novince Wese Andersona Fénické spiknutí, která bude mít českou distribuční premiéru na začátku června.
  • V nejnovějším dílu pravidelného pořadu pro The Museum of Modern Art hovoří filmař John Wilson o své umělecké praxi a každodenní rutině:

Čtení

  • Režisér Ryan Coogler se dohodl se studiem Warner Bros., že po 25 letech získá práva k filmu Hříšníci zpět do svých rukou. Co přesně to znamená a proč se toho některá oborová média, přejímající rétoriku velkých byznysových hráčů, obávají?
  • K výše uvedenému tématu a domnělé hrozbě pro studiový systém, kterou má představovat anomálie jako Hříšníci, ještě jeden text z webu Vulture.

Z filmu <b><i>Sinners</i></b>

  • Siddhant Adlakha se sešel s režisérkou filmu vytvořeného výhradně umělou inteligencí, aby se pokusil pochopit její motivaci pro podobný typ „tvorby“.
  • Jim Jarmusch pro Interview Magazine vyzpovídal svého kanadského kolegu Davida Cronenberga. Bavili se o technologiích, politice i oblecích od Saint Laurenta.
  • Steven Soderbergh promluvil mimo jiné o frustraci z toho, že publikum ztrácí zájem o středněrozpočtové filmy pro dospělé diváky jako je jeho Operace Black Bag.

Z filmu <b><i>Operace Black Bag</i></b>

  • Vadim Rizov pro Film Comment zmapoval nedávný příval amerických křesťanských filmů.
  • Vikram Ruthi napsal čtivý report ze stávky zaměstnanců newyorské sítě kin Alamo Drafthouse, kteří jsou znepokojeni hromadným propouštěním.
  • „Ještě nikdy nezískala žádná skupina studií takovou kontrolu nad produkcí, distribucí, promítáním a recepcí filmů, které nikoho nezajímají a nikdo si je nepamatuje“, píše Will Tavlin v článku o tom, jak Netflix od základu změnil divácké návyky.