DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 3/2023Z filmu Vše živé. Zdroj Submarine Entertainment

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 3/2023

8. 3. 2023 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. Tipy na březen.

Filmy pro domácí kino

  • All That Breathes (2022) je jeden z pěti dokumentů nominovaných letos na Oscara. Nesentimentální portrét dvou muslimských bratrů, kteří v protimuslimsky naladěném hlavním městě Indie zachraňují luňáky a snaží se svět dělat alespoň trochu lepším, uvádí HBO Max pod českým názvem Vše živé.
  • Na HBO Max se kromě komerčních titulů objevují také filmy z nabídky artověji zaměřené stanice Cinemax, nově například Čokoláda (1988). Autobiografický celovečerní debut francouzské režisérky Claire Denis sleduje, jak se v područí koloniálních struktur rodí vztah mezi mladou běloškou a jejím africkým sluhou.
  • Ještě otevřeněji se ke kolonialismu vyjadřuje politický avantgardní film Lev má sedm hlav (1971), který natočil Glauber Rocha, jeden z klíčových tvůrců brazilského hnutí cinema novo. Jeho jízlivý útok na imperialismus uvádí MUBI v restaurované verzi. 
  • Na MUBI se v rámci ohlédnutí za loňským berlínským festivalem objevilo také švýcarské drama Unrueh (2022). Film o počátcích anarchismu, vykořisťování pracujících a výrobě hodinek je minimalistický výpravou, dějem i hereckým projevem, ale přesto díky tatiovsky rigorózní režii mizanscény neustále zaměstnává pozornost diváctva.

Z filmu <b><i>Mutzenbacher</i></b>. Zdroj Ruth Beckermann Filmproduktion

  • Na Berlinale měl vloni premiéru také originální dokument Mutzenbacher, v němž muži různého věku v rámci castingu čtou úryvky ze slavného pornografického románu a skrze ně se dostávají k reflexi vlastní maskulinity. Nejlepší film sekce Encounters mohli vidět návštěvníci karlovarského festivalu, teď je na MUBI.
  • Novinkou na Apple TV+ je důmyslný caper film Sharper (2023), který svou skládačkovitou strukturou se střídajícími se perspektivami a pomalejším tempem vyprávění připomene inteligentní krimithrillery z devadesátých let jako Obvyklí podezřelí.
  • Nově je možné na vybraných VoD platformách možné zhlédnout několik českých novinek, jednak hrané filmy A pak přišla láska… (KVIFF.TV), Il BoemoBANGER. (obojí Netflix), jednak dokumenty More Miko (DAFilms), Zkouška umění (DAFilmsKVIFF.TV) a Adam Ondra: Posunout hranice (DAFilmsKVIFF.TV).

Z filmu <b><i>More Miko</i></b>. Zdroj Artcam Films

Videa

  • Podívejte se na videoesej Luíse Azevedy, která je studií herectví Billa Murraye zaměřenou na jeho ruce.
  • Trailer k filmu Music od Angely Schanelec, představenému na Berlinale.
  • Tamtéž uvedl svou vychvalovanou novinku Afire i její kolega a krajan Christina Petzold. Pusťte si trailer tady.
  • Leigh Singer ve své videoeseji srovnává dvě adaptace románu Na západní frontě klid, film Lewise Milestonea z roku 1930 a loňské zpracování od Edwarda Bergera, aktuálně nominované na devět Oscarů.
  • Newsletter o jídle a kultuře Vittles nabízí celou sérii videoesejí o jídle ve filmech, toto video si všímá, jak příprava a konzumace jídla vytváří napětí v dramatu Žena pod vlivem

Z filmu <b><i>Žena pod vlivem</i></b>

  • Romantické drama Past Lives, debut korejsko-kanadské režisérky Celine Song, si sice z Berlína žádnou cenu neodvezlo, ale podle kritiků jde o nejlepší film festivalu.

Čtení

  • Jednou z velkých osobností filmového světa, které nás v uplynulých týdnech opustily, byl vedle Carlose Saury nebo Juraje Jakubiska také Tom Luddy, cinefil, dramaturg kin, zakladatel festivalu v Telluride. Přečtěte si jeho nekrolog od Penelope Green na The New York Times.
  • „Je třeba přestat vyrábět jak na běžícím pásu jeden prostoduchý krimi seriál za druhým. [...] Je třeba nasměrovat hranou tvorbu hlavně k současným společenským, osobním a morálním problémům. Čirou zábavu nechme komerčním stanicím.“ Jan Štern napsal kritickou úvahu o některých nedostatcích tvorby České televize.
  • O problematických aspektech nové adaptace knihy Na západní frontě klid (viz také videoesej výše) píše pro Guardian Nichoals Barber. 
  • Svůj komentář k populismu letošních nominací na Oscara napsala pro Vox Alissa Wilkinson.
  • Reeves Wiedeman v rozsáhlé reportáži rozebírá boom rychlého natáčení dokumentů formálně uzpůsobených pro streamovací platformy. 

Foto z dokumentární série <b><i>Tiger King</i></b>.  Zdroj Netflix

  • Streamovací platformy zvyšují ceny, omezují obsah a hrozí sankcemi těm, kdo budou sdílet přístupové heslo. Povede to k opětovnému nárůstu filmového pirátství? Přečtěte si text na blogu Disconnect.
  • Jaká jsou úskalí high concept filmů, které si nehrají na to, že jsou dobré? V tomto článku se ptá v návaznosti na Medvěda na koksu, běžícího také v českých kinech, Adam Nayman.
  • V poslední době se rozmáhají „milostné dopisy“ filmovému umění, viz filmy jako Babylon nebo Fabelmanovi. Nebylo už podobné nostalgie a sebelásky Hollywoodu dost?
  • Cate Blanchett mluví otevřeně o nejednoznačnosti filmu Tár, ve kterém hraje hlavní roli, a nabízí při tom jednu z jeho nejpronikavějších reflexí.
  • Podle Stevena Soderbergha neexistoval žádný pádný důvod, proč natočit třetí díl série Bez kalhot. Přesto tak učinil. V rozhovoru pro Vulture vysvětluje proč.
  • Skuteční padouši dnešní doby jsou nedotknutelní. Užívají si života, netíží je pocit viny. K tomu, abychom je viděli trpět, chodíme do kina na neškodné satirické filmy jako Menu nebo Trojúhelník smutku. přečtěte si text Sam Adler-Bell “The Movie Industry’s Confused ‘Eat the Rich’ Fantasy”.