DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 11/2022Pěnová koupel

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 11/2022

6. 9. 2022 / AUTOR: Martin Šrajer

Přinášíme zářijové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. 

Filmy pro domácí kino

  • Nestárnoucí městská symfonie Dzigy Vertova Muž s kinoaparátem (1929) doplnila nabídku MUBI.
  • O íránském filmu se píše téměř výhradně v souvislosti s muži. V silně patriarchální zemi ale působí i několik filmařek, například Samira Makhmalbafová, jejíž debutové Jablko (1998) je teď také na MUBI.

<b><i>Jablko</i></b>

  • Z málokterého loňského filmu byli zahraniční kritici nadšeni tolik jako ze švýcarského thrilleru pro trpělivé diváky Azor (2021), který je nyní k přehrání na HBO Max.
  • S maďarskou animací z období socialismu se předplatitelé MUBI mohli dříve seznámit díky výběru krátkometrážních filmů. Teď se ve filmotéce objevila také celovečerní Pěnová koupel (1980). Výtvarně eklektický romantický muzikál Györgyho Kovásznaie, jehož hrdinové ani po několika neúspěšných revolucích nepřestávají snít o svobodě, se inspiroval maďarskou poválečnou avantgardou.
  • Clint Eastwood v revizionistických westernech nejdřív hrál, poté je začal sám režírovat. První byl Tulák z širých plání (1973), který je od srpna ke zhlédnutí na Netflixu.
  • Kurátoři MUBI se rozhodli věnovat obsáhlou retrospektivu nezaměnitelné, pokaždé jiné Tildě Swintonové. Kromě Caravaggia (1986) od Dereka Jarmana mezi nimi najdeme i rarity jako absolventský snímek Joanny Hoggové, krátkometrážní satiru světa lifestylových časopisů Caprice (1986).
  • The Card Counter, předposlední film Paula Schradera, který po Zoufalství a naději chytil druhý dech, se českým kinům vyhnul. Bressonovsky minimalistický thriller s Oscarem Isaacem si nyní můžete pod názvem Švindlíř (2021) pustit alespoň na HBO Max.
  • Na DAFilms a Aerovodu se objevilo několik českých i zahraničních titulů nedávno uváděných v tuzemských kinech:
    • Drive My Car
    • Kdyby radši hořelo
    • Nejhorší člověk na světě
    • Poslední závod
    • Všechno nejlepší, Chiaro
    • Zpráva o záchraně mrtvého

Videa

  • Film Běžná selhání, který podle scénáře Kláry Vlasákové natočila maďarská režisérka Cristina Grosanová, má premiéru na benátském festivalu.

<b><i>Běžná selhání</i></b>

  • Další benátskou premiérou je novinka Noaha Baumbacha, adaptace románu Dona DeLilla Bílý šum.
  • Džafar Panahí momentálně sedí v íránském vězení, protože si dovolil kritizovat kroky tamější vlády, a má tam strávit příštích šest let. V Benátkách nicméně soutěží jeho nový, opět nápadně autobiografický film No Bears.
  • A Benátky ještě jednou. Todd Field natočil šestnáct let po dramatu Jako malé děti další film – TÁR. Cate Blanchettová v něm hraje uznávanou skladatelku a dirigentku klasické hudby.
  • Upozorňuji také na trailer k novému filmu Terezy Nvotové Světlonoc, oceněnému v Locarnu.
  • Poměrně vřele byla v Cannes přijata novinka Alberta Serry Pacifiction.

Čtení

  • Zemřel německý režisér, autor Nekonečného příběhu i mnoha hollywoodských blockbusterů Wolfgang Petersen. Jeho upřímný přístup k žánrové tvorbě oceňuje americký novinář a filmař Bilge Ebiri.
  • Za kariérou Bruce Willise, kterou předčasně ukončila afázie, se citlivě ohlíží Matt Zoller Seitz.
  • Českými kiny se v srpnu prohnal sci-fi ekohoror Jordana Peelea Nene, pozoruhodný mimo jiné tím, že jej kameraman Hoyte van Hoytema točil na 65mm a 70mm film. Svou zkušenost popsal zde.
  • O životě 35mm filmu pro Sight and Sound pro změnu napsala Pamela Hutchinsonová.

<b><i>Dawson City: Frozen Time</i></b>

  • Thajský kameraman Sayombhu Mukdeeprom je znám hlavně díky spolupráci s krajanem Apichatpongem Weerasethakulem. Nejen o ní s ním hovořil Lukasz Mankowski.
  • Nejnovější film kalábrijské trilogie Jonase Carpignana, Všechno nejlepší, Chiaro, si můžete pustit na DAFilms nebo Aerovodu. Leonardo Goi se podrobně věnuje všem třem snímkům.
  • Nad přístupem předních festivalů k dokumentárním filmům, které stále nejsou vnímané jako rovnocenné těm hraným, se zamýšlí Eric Hynes.
  • Film Světlonoc Terezy Nvotové vyhrál hlavní cenu v Locarnu, ve vedlejší soutěžní sekci Cineasti del presente. Zde je jeden z rozhovorů s režisérkou, které se následně objevily v českých médiích.
  • S Albertem Serrou si nejen o jeho novém filmu Pacifiction povídal Christopher Small.
  • Připomínám zamyšlení Simran Hansové nad tím, že kritici umění prodávají stále častěji místo svých myšlenek sebe sama, možná se dokonce stávají závislými na cizím uznání a proč se z umělecké kritiky stává součást marketingu.
  • O budoucnosti značky HBO, ale i streamování jako takového, se rozepsal Leonardo Goi.

<b><i>Un Couple</i></b>

  • Proč filmy od Netflixu vypadají jeden jako druhý (a obvykle hůř, než byste čekali na základě přemrštěného rozpočtu), se ptá Gita Jacksonová z Vice.
  • Frederick Wiseman je legendou amerického dokumentu. Erica Kohna proto zajímalo, proč po šedesáti letech nonfikční tvorby natočil hraný film Un Couple (premiéru má v Benátkách).
  • Adam Nayman dlouze rozprávěl s Johnem Carpenterem o jeho režisérském odkazu i slabosti pro videohry, wrestling a NBA.
  • Dizertace Jana Černíka, sledující poválečnou snahu aplikovat v zestátněném československém filmu postupy ze sovětských scenáristických příruček, se dočkala knižního vydání pod názvem Český technický scénář 1945–1962.
  • Nakladatelství Nová beseda vydává knihu rozhovorů s domácí dokumentaristy a dokumentaristkami Jak se dělá dokument: Autoři a tvůrčí metody.