DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nenechte si ujít 11/2025Z filmu One to One: John & Yoko (r. Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards, 2024)

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 11/2025

19. 11. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout? Přinášíme tipy na listopad.

Filmy pro domácí kino

  • One to One: John & Yoko (2024): dokument vystavěný okolo benefičního koncertu One to One se zaměřuje na vztah Johna Lennona a Yoko Ono, potažmo na Lennonovu proměnu z hudebníka v aktivistu. Využívá při tom množství méně známých archivních záběrů z koncertů i soukromí obou uměleckých osobností. Film lze vidět na HBO
  • Na HBO je nově k vidění také zatím poslední film britské filmařky Andrey Arnold Ptáče (2024). V působivém sociálním dramatu zůstává věrná svému zájmu o outsidery a výrazné ženské hrdinky, ale zároveň svou poetiku obohacuje dotekem magického realismu. 
  • Do finále studentských Oscarů se letos probojoval i krátký animovaný film Vlček (2025), v němž student FAMU Philippe Kastner vypráví o vztahu tvůrce k dílu i vlastním nedokonalostem. Podívat se na něj můžete na DAFilms.
  • Na DAFilms lze zhlédnout i originální středometrážní dokument Alana Sýse Umírám rád (2025), rozkročený mezi road-movie a intimním portrétem blízkého člověka, autorova dědy.

Z filmu <b><i>Umírám rád</i></b> (r. Alan Sýs, 2025)

  • Na pomezí charakterové studie a feministického hororu se nachází tajuplný španělský film Zdrávas Maria (2024), který ukazuje, jak se s nástupem mateřstvím proměňuje sebepojetí hlavní hrdinky, zejména její vztah k vlastnímu tělu. K vidění je na HBO.
  • K nejlepším kinopremiérám letošního roku patří úsporný špionážní/vztahový thriller Operace Black Bag (2025), ve kterém Steven Soderbergh režíroval Cate Blanchett nebo Michaela Fassbendera. Snímek si můžete pustit na platformě SkyShowtime
  • Pozornost zasluhující novinkou na Netflixu je existenciálně-epistemologický thriller Dům plný dynamitu (2025) od Kathryn Bigelow, který ve třech doplňujících se příběhových blocích sleduje, jak by vůdčí osobnosti Spojených států (ne)dokázaly zpracovat informací, že zřejmě dojde k jaderné apokalypse.  
  • Česká klasika, YouTube kanál Národního filmového archivu, nově zdarma nabízí mimo jiné restaurovanou verzi prvního celovečerního barevného českého filmu, výpravné jiráskovské adaptace Ján Roháč z Dubé (1947):

Videa

  • Argentinská filmařka Lucrecia Martel se během masterclass v Lincolnově centru rozhovořila o své tvůrčí filozofii.
  • Trailer k sestřihu obou dílů Kill Billa do podoby jednoho čtyřhodinového filmu, který bude v prosinci uveden v (zřejmě jenom amerických) kinech.
  • Po filmech Hnízdečko a Co nám zbylo z lásky natočil islandský režisér Hlynur Pálmason další film se svými dětmi, tentokrát věnovaný jedné důležité (neživé) figuře z Co nám zbylo z lásky. Hodinový film Jóhanna af Örk měl premiéru v San Sebastianu a zde se představuje prvním trailerem:
  • Na Apple TV se objevila novinka Vince Gilligana, myšlenkově podnětné sci-fi o svobodné volbě v době algoritmů Pluribus. Zde oceňovaný showrunner rozebírá své předchozí seriály.
  • Krátká exkurze do archivů hollywoodského studia Paramount.
  • V českých kinech se zatím promítá jeho Kontinental 25‘, ale Radu Jude už dokončil další film – skoro tříhodinovou provokaci o frustrovaném filmaři, který s pomocí umělé inteligence prozkoumává legendu o Drákulovi:

Čtení

  • Hlavním tématem nového vydání online časopise Senses of Cinema je queer estetika hudebních videoklipů.
  • Anthony Lane napsal o festivalu archivních filmů v Bologni a mimořádné péči tamějších filmových laboratoří o staré filmové kopie.
  • Osm oslovených scénografů*ek z celého světa pro MUBI okomentovalo jednu vybranou rekvizitu z filmu, na němž se podíleli.
  • Na vlivného avantgardního filmaře Kena Jacobse zavzpomínal Lukas Brasiskis.
  • Roxana Hadadi napsala portrét íránského filmaře Džafara Panahího, jehož novinka Drobná nehoda vyhrála letošní festival v Cannes.
  • Časopis o současném umění Frieze vybral 25 nejvlivnějších uměleckých děl posledního čtvrtstoletí. Je mezi nimi i několik filmů/videoinstalací.
  • Fred Kaplan pro Slate popsal, proč v něm za celých 40 let, co se tématu věnuje, žádné dílo o jaderné bombě nevyvolalo takovou hrůzu jako aktuální Dům plný dynamitu.

Z filmu <b><i>Dům plný dynamitu</i></b> (r. Kathryn Bigelow, 2025)

Poslech

  • K tématu umělé inteligence a její potenciálního dopadu na kreativní činnosti se váže rozhovor s kybernetikem Michalem Pěchoučkem z Hyde Parku Civilizace, dostupný i ve formě podcastu.
  • Hned ve dvou epizodách podcastu Dotočeno diskutovali filmoví distributoři Aleš Danielis a Ondřej Kulhánek o postcovidovém chození do kina, diváckých preferencích nebo nákupu filmů do distribuce.
  • První hostkou kameramanského podcastu Švenk paradoxně nebyla kameramanka, ale scénografka Stella Šonková, která promluvila o specifikách svého oboru.