Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací
DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujítSuper Fly. Foto Black Film Archive

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít

8. 9. 2021 / AUTOR: Martin Šrajer

V nové rubrice dok.revue přinášíme zářijové tipy filmového kritika Martina Šrajera ze světa filmu. Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si přečíst?

Filmy pro domácí kino

  • Ve filmotéce MUBI se objevila skoro kompletní filmografie nekompromisního ruského režiséra Alexeje Balabanova. Další pozoruhodnou novinkou na MUBI je monumentální dokumentární projekt Mafrouza, za který Emmanuelle Demorisová obdržela před jedenácti lety v Locarnu hlavní cenu. Všech pět filmů, natáčených přes osm let, sleduje každodenní život titulního egyptského města.
  • Nedávno spuštěný Black Film Archive shromažďuje všechny černošské filmy natočené v letech 1910 až 1979 a dostupné online (byť mnohé pouze v USA).
  • Několik titulů vymykajících se běžné nabídce se v uplynulých týdnech objevilo na Netflixu. Jde především o starší francouzské, britské a italské filmy:
     
    • Běda mi! (Hélas pour moi, r. Jean-Luc Godard, 1993)
    • Farmářova žena (Farmer’s Wife, r. Alfred Hitchcock, 1928)
    • Gervaisa (Gervaise, r. René Clément, 1956)
    • Hotel Bagdad (Out of Rosenheim, r. Percy Adlon, 1987)
    • Láska ve městě (L'amore in città, r. Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Alberto Lattuada, Carlo Lizzani, Francesco Maselli, Dino Risi, Cesare Zavattini, 1953)
    • Lola (r. Rainer Werner Fassbinder, 1981)
    • Pas do Pimplica (Pass to Pimplico, r. Henry Cornelius, 1949)
    • Přízraky noci (Dead of Night, r.  Alberto Cavalcanti, Charles Crichton, Robert Hamer, Basil Dearden, 1945)
    • Rozmary bohaté ženy (Champagne, r. Alfred Hitchcock, 1928)
    • The Souvenir (r. Joanna Hoggová, 2019)
  • Slovenský filmový ústav vydal na DVD digitálně restaurované verze filmů Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák, 1975) a Noční jazdci (r. Martin Hollý, 1981).
  • DVD Věrni zůstaneme od Národního filmového archivu nabízí kromě vzácně uváděného celovečerního poválečného dokumentu Jiřího Weisse dochované filmové záznamy československého exilového vojska během druhé světové války.

<b><i>Síla psa</i></b>. Foto: Netflix

Krátká videa

  • Spike Lee natočil čtyřdílnou, celkem osm hodin trvající, minisérii Epicentra New Yorku: 11/9 – 2021½, ve které hledá paralely mezi tím, jak se město New York vypořádalo s 11. zářím, a covidovou pandemií. Dostupná je na HBO GO. 
  • Jane Campionová po dvanácti letech zrežírovala celovečerní film. Síla psa (The Power of the Dog) bude po uvedení v Benátkách nebo Torontu od prvního prosince k vidění na Netflixu. 
  • Anglický režisér Terence Davies natočil trailer k 59. ročníku festivalu Viennale.
  • Pedro Costa, který v říjnu navštíví Prahu a v kině Ponrepo osobně uvede několik svých filmů včetně zatím posledního Vitalina Varela, pořádal u příležitosti festivalu Mimesis masterclass, v níž se zaměřil zejména na svůj nově restaurovaný dokument Where Does Your Hidden Smile Lie?.
  • Dvacetiminutová esej Jak zmizet (How to Dissapear), vytvořená rakouským uměleckým kolektivem Total Refusal, se zamýšlí nad tím, co si může pacifista odnést z hraní válečné videohry, ve které je dezerce trestána smrtí a uzavření míru se nepřipouští. Je zabíjení jedinou možností, jak (vy)hrát?

Čtení

  • Devika Girishová si pro Film Comment povídala s tchajwanským režisérem Tsai Ming-liangem, jehož novinku Dny (Rizi, 2020) mohli vidět také návštěvníci letošního karlovarského festivalu.
  • Kelli Westonová se pro Sight&Sound u příležitosti premiéry nového zpracování hororu Candyman (v českých kinech od 26. srpna) ohlíží za historií černošského hororu.
  • Delší zasvěcený text Riche Juzwiaka o cyklu erotických thrillerů z devadesátých let vysvětluje v širších sociokulturních souvislostech vzedmutí zájmu hollywoodských producentů o filmy spojující explicitní sex a násilí.
  • Od Jazzového zpěváka po Vox Lux. Luke Goodsell podrobně zkoumá ve svém textu vztah mezi populární hudbou a kinematografií.
  • Ohlédnutí za životem filmové kritičky a kurátorky Iris Barryové přibližuje její podíl na založení Knihovny moderního filmového umění při newyorském Muzeu moderního umění.
  • Filmový kritik, cinefil a režisér hraných i dokumentárních filmů Luc Moullet sepsal své paměti, pro MUBI o nich píše Srikanth Srinivasan
  • V češtině vyšla kniha Zrození kinematografického času, ve které Mary Ann Doaneová zkoumá roli kinematografického času při zrodu modernity.
  • Autorka neklidu je sborník kritických textů o filmech Věry Chytilové, který sestavil Zbyněk Vlasák. Kniha, pokřtěná na karlovarském festivalu, se brzy objeví v knihkupectvích.

Obálka knihy <b>Autorka neklidu</b>