DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Mnohem víc než zašlé sny, mnohem víc než stěnyDreaming Walls: Hotel Chelsea

Glosa

Mnohem víc než zašlé sny, mnohem víc než stěny

10. 11. 2022 / AUTOR: Eliška Děcká

Bydleli tam Bob Dylan, Patti Smith, Allen Ginsberg i Leonard Cohen... Newyorský hotel Chelsea je ikonou opředenou stále řadou mýtů. Autorky belgického filmu Dreaming Walls: Hotel Chelsea, který po premiéře na MFDF Ji.hlava vstupuje do českých kin, však ukazují jinou tvář pověstného místa, zbavenou mýtů. Jak vypadá slavný hotel dnes a kdo v něm žije?

Jsou místa, jejichž skutečná historie a události s nimi spojené jsou mnohem více fascinující než jakýkoliv o nich vyfabulovaný příběh. Jedním z nich je newyorský hotel Chelsea, budova, která byla od šedesátých let minulého století nejen útočištěm nejvýznamnějších undergroundových umělců své doby, ale také skrýší nejrůznějších jedinců, kteří do společnosti prostě „nezapadali“, a v neposlední řadě také drogovým doupětem.

Nemá smysl pohlížet na tato místa plná vlastní mytologie skrze růžovou čočku kamery. To si uvědomili i tvůrci ojedinělého dokumentárního filmu Dreaming Walls: Hotel Chelsea, který nahlíží za fasádu této svérázné budovy. „Naším záměrem bylo udržet si odstup od mytologie a zároveň jsme se ji snažili dekonstruovat. Chtěli jsme vpustit diváky do hotelu Chelsea zadním vchodem a ukázat jim něco jiného, než co si většina lidí obvykle představuje,“ dodávají k tomu belgické režisérky filmu Amélie van Elmbt a Maya Duverdier.

<b><i>Dreaming Walls: Hotel Chelsea</i></b>

Aktuálně je hotel Chelsea po neuvěřitelných šesti letech finančně nákladné rekonstrukce (řeč je o stovkách milionů dolarů) a mnoha právních sporech s městem i s jednotlivými nájemníky (majitelé se stále soudí s městem New York o sto milionů dolarů kvůli pozastaveným rekonstrukčním pracím v letech 2018–2020) otevřen od léta 2022 jako luxusní hotel. Cena noclehu se pohybuje kolem 18 000 korun, ocitáme se tedy zcela jinde než v undergroundu. V budově však stále díky městem regulovanému nájemnému bydlí asi padesátka většinou postarších nájemníků, kteří zde bydleli i během táhnoucí se rekonstrukce. A právě ke konci tohoto období vstupují do hotelu autorky dokumentu.

Film od úvodních scén pohlíží do útrob hotelu Chelsea a budovu vnímá hlavně skrze její (většinou postarší) obyvatele a jejich každodenní životy a občas i vzpomínky. Ve středu zájmu dokumentaristek však jednoznačně zůstává současnost. „Než jsme do budovy vstoupily, měly jsme řadu představ a režisérských idejí vycházejících spíše z nějakého kolektivního obrazu a mytologie spojené s tímto hotelem. Jenže na místě jsme zjistily, že realita je trochu jiná. V budově jsme se postupně seznámily s asi padesátkou obyvatel, kteří tam denně žili a tvořili, zatímco jim za stěnami bytů každé ráno začali lomozit stavaři se sbíječkami. I když některým obyvatelům bylo skoro devadesát let a tělo jim už tolik nesloužilo, jejich odhodlanost a způsob, jak se stále drželi svých dřívějších způsobů života, bylo úžasné sledovat. Bylo to pro nás obě nečekané a velmi inspirující,“ vzpomínají na své první dojmy z natáčení autorky. Ve filmu je také mnoho lidsky vřelých momentů. Například situace, když si jedna z postarších obyvatelek budovy pravidelně přátelsky povídá (a tak trochu i laškuje) se stavebními dělníky, za což se jí dostává podobných reakcí. V jedné obzvlášť dojemné scéně pak vyzve stavař tuto bývalou profesionální tanečnici ke krátkému improvizovanému tanci přímo uvnitř bývalého pokoje, současného staveniště.

<b><i>Dreaming Walls: Hotel Chelsea</i></b>

Historie dokumentárního filmu obsahuje bezpočet děl zaměřujících se na architekturu či budovy. Ty z nich, které na ně stejně jako Dreaming Walls: Hotel Chelsea pohlížejí skrze neromantizující pohled lidí, kteří v těchto stavbách skutečně žijí, se dle mého názoru nejvíce dotýkají srdce těchto budov. Zajímavou autorskou dvojící uplynulých let je na poli architektonicko-humanistického subžánru Ila Bêka a Louise Lemoine. Oba dva umělci, primární profesí architekti, zaujali poprvé veřejnost v roce 2008, když natočili dokumentární snímek Koolhaas Houselife, který pohlíží na jednu z vil navržených nizozemským architektem Remem Koolhaasem očima uklízečky, která se každý den láskyplně o dům stará a zároveň bojuje s jeho designovými nástrahami (po úzkém točitém schodišti lze třeba jen těžko vynést vysavač). Dalším pozoruhodným filmem této dvojice je Moriyama-san (2017), který se zaměřuje na jednu svéráznou budovu v Tokiu a obdobně jako Dreaming Walls: Hotel Chelsea využívá jedinečnosti svého kreativně smýšlejícího obyvatele, pana Moriyami, aby se dostal pod kůži nevšedního domu. Tak jako v newyorské budově pozorujeme postarší tanečnici, jak soustředěně improvizuje na různých místech opuštěných hotelových chodeb, sledujeme obdobně v Tokiu pana Moriyamu, jak posedává na svých oblíbených čtenářských místech roztroušených po celém domě. Film Dreaming Walls: Hotel Chelsea obsahuje navíc i jasné společensko-politické přesahy, které v něm nenápadně prosakují na povrch (gentrifikace velkoměst, propastné sociální rozdíly mezi stavaři a nájemníky na straně jedné a budoucími klienty hotelu na straně druhé). Obdobně i tvůrčí duo Bêka & Lemoine sleduje budování komunity v rozsáhlém moderním obytném komplexu (s půdorysem ležaté osmičky) na okraji Kodaně ve svém snímku Infinite Happiness (2015).

<b><i>Dreaming Walls: Hotel Chelsea</i></b>

Je jen dobře, že se čím dál tím více umělců a umělkyň zajímá o architekturu skrze život lidí, kteří se stavbami přicházejí každodenně do styku, ať už v domácím pyžamu, s ochrannou helmou na hlavě anebo s vysavačem v ruce. I díky tomuto přístupu neskončí fascinující místa jen v kulturní mytologii nebo na stránkách učebnic architektury. A mohou stále inspirovat. Podobně jako fascinovalo dvě belgické umělkyně setkání se svéráznými obyvateli hotelu Chelsea. Například když vešly na návštěvu k jeho obyvatelce, k devadesátileté fotografce Bettině, která stále ještě každý den fotí ze svého okna dění dole na chodníku tak jako před půl stoletím, kdy se mytologie spjatá s hotelem Chelsea teprve vytvářela.