Kreativní dílna mladých producentů

O workshopu Emerging Producers na letošním Berlinale

Účastníci workshopu Emerging Producers v Berlíně. Foto MFDF Ji.hlava

Únor již pomalu končí a po celém městě finišují přípravy na jubilejní 70. ročník filmového festivalu Berlinale. Berlín se připravuje na příjezd filmových profesionálů, kritiků i nadšenců, ale už týden je na místě skupina osmnácti nadějných producentů, kteří se zde zúčastní projektu Emerging Producers. Jeho hlavním cílem je propojování talentovaných producentů, a to nejen mezi sebou, ale i s dalšími filmovými profesionály. „Je to opravdu unikátní program, hlavně v tom, jak kombinuje osobní rozvoj s podnětnými přednáškami, semináři a také networkingem,“ říká řecký producent Angelos Rallis.

Účastníci projektu již společně absolvovali týdenní workshop v rámci Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava na konci loňského října. Berlín jim ale dává příležitost k hlubším diskuzím i upevnění vzájemných vztahů. Útočištěm producentů se na čtyři dny stalo hipsterské kino Wolf a po celý čas je vedli zkušení lektoři Irena Taskovski a Paolo Benzi.

Autorské dokumenty a debaty střídaly přednášky, kterých se zhostili experti různých oborů. Sociolog Michal Koníček pohovořil o digitálním marketingu, bosenská producentka Amra Bakšić o roli žen ve filmovém průmyslu a konzultantka Renata Novotná o osobní produktivitě a efektivitě. Inspirativní osobností byla pro všechny režisérka, producentka a spisovatelka Ruth Beckermann, která představila svou filmovou tvorbu a postupy. 

Program Emerging Producers vyvrcholil koktejlem v budově Českého centra Berlín. Celý prostor vyplňovala hudba DJ Ultrafina a profily všech 142 dosavadních Emerging producers vylepené na stěnách. Stovky hostů Berlinale se přišly seznámit s další generací slibných producentů a užít si večer v dobré společnosti. 

Další ročník je tedy za námi a rodina Emerging Producers se může pyšnit osmnácti novými členy. Účastníci programu našli nejen možné kolegy do budoucna, ale i přátele. Fawzia Mahmood, producentka z Velké Británie, na něj vzpomíná takto: „Byl to pro mě neocenitelný čas, setkat se znovu se skvělými kolegy-producenty, ale hlavně možnost zamyslet se sama nad sebou, a podívat se z jiné perspektivy na to, co vlastně dělám a kam ve své práci směruji.“

Teď se těšíme na nové projekty, které můžou být oceněny právě i soškou Zlatého medvěda na Berlinale, jako se to podařilo dvěma našim Emerging Producers s filmem Touch Me Not v roce 2018.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková

starší články

1.20DOK.REVUE
09. 04. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue