Kreativní dílna mladých producentů

O workshopu Emerging Producers na letošním Berlinale

Účastníci workshopu Emerging Producers v Berlíně. Foto MFDF Ji.hlava

Únor již pomalu končí a po celém městě finišují přípravy na jubilejní 70. ročník filmového festivalu Berlinale. Berlín se připravuje na příjezd filmových profesionálů, kritiků i nadšenců, ale už týden je na místě skupina osmnácti nadějných producentů, kteří se zde zúčastní projektu Emerging Producers. Jeho hlavním cílem je propojování talentovaných producentů, a to nejen mezi sebou, ale i s dalšími filmovými profesionály. „Je to opravdu unikátní program, hlavně v tom, jak kombinuje osobní rozvoj s podnětnými přednáškami, semináři a také networkingem,“ říká řecký producent Angelos Rallis.

Účastníci projektu již společně absolvovali týdenní workshop v rámci Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava na konci loňského října. Berlín jim ale dává příležitost k hlubším diskuzím i upevnění vzájemných vztahů. Útočištěm producentů se na čtyři dny stalo hipsterské kino Wolf a po celý čas je vedli zkušení lektoři Irena Taskovski a Paolo Benzi.

Autorské dokumenty a debaty střídaly přednášky, kterých se zhostili experti různých oborů. Sociolog Michal Koníček pohovořil o digitálním marketingu, bosenská producentka Amra Bakšić o roli žen ve filmovém průmyslu a konzultantka Renata Novotná o osobní produktivitě a efektivitě. Inspirativní osobností byla pro všechny režisérka, producentka a spisovatelka Ruth Beckermann, která představila svou filmovou tvorbu a postupy. 

Program Emerging Producers vyvrcholil koktejlem v budově Českého centra Berlín. Celý prostor vyplňovala hudba DJ Ultrafina a profily všech 142 dosavadních Emerging producers vylepené na stěnách. Stovky hostů Berlinale se přišly seznámit s další generací slibných producentů a užít si večer v dobré společnosti. 

Další ročník je tedy za námi a rodina Emerging Producers se může pyšnit osmnácti novými členy. Účastníci programu našli nejen možné kolegy do budoucna, ale i přátele. Fawzia Mahmood, producentka z Velké Británie, na něj vzpomíná takto: „Byl to pro mě neocenitelný čas, setkat se znovu se skvělými kolegy-producenty, ale hlavně možnost zamyslet se sama nad sebou, a podívat se z jiné perspektivy na to, co vlastně dělám a kam ve své práci směruji.“

Teď se těšíme na nové projekty, které můžou být oceněny právě i soškou Zlatého medvěda na Berlinale, jako se to podařilo dvěma našim Emerging Producers s filmem Touch Me Not v roce 2018.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.20Ozvěny Ji.hlavy a koronavirusSvé zahraniční ozvěny pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava ve spolupráci s Českými centry už několik let. Diváci v různých částech světa díky nim mohou zhlédnout oceněné filmy předešlého ji.hlavského ročníku i debatovat s autory snímků. Letos jejich průběh výrazně ovlivnila pandemie. Navíc tento rok proběhly ozvěny kromě New Yorku, Bruselu a Bratislavy poprvé také v Antverpách a ve Vídni. Přinášíme koláž ohlasů letošních ozvěn od organizátorů z různých míst světa i v různých situacích.redakce dok.revue
6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková

starší články

1.20DOK.REVUE
09. 04. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKontextem naší doby je nemít kontextDebata o snímku Pozorovatelna (The Viewing Booth, 2020) izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, do níž jsme přizvali odborníka na Blízký východ Jana Fingerlanda (JF), izraelsko-slovenskou umělkyni Tamaru Moyzes (TM) a teoretičku vizuální kultury a zakladatelku platformy Fresh Eye Andreu Průchovou Hrůzovou (APH). Snímek Pozorovatelna uvádí letošní online Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Svědectví.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav ŠmídmajerTémaMuž, který předběhl svou dobuBankéř Albert Kahn vytvořil pod vlivem svého učitele, filozofa Henriho Bergsona, pozoruhodný soukromý archiv své doby. Pokusil se v něm posbírat co nejvíce filmů a fotografií svědčících o světě, v němž žil. Jeho Archiv planety, jak svou sbírku nazval, pokrývá období od první světové války do roku 1932 a zachycuje tak paměť tehdejšího světa. Výběr ze snímků z Kahnova archivu uvede online ve zvláštní sekci letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.David ČeněkTémaFantomová kinematografie Jižní KorejeProgramový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica přibližuje v následujícím textu vývoj jihokorejského dokumentu od jeho počátků po současnost. Vytváří tak potřebný kontext letošní ji.hlavské retrospektivy Průhledná krajina, jíž se stala Jižní Korea. Přehlídka představuje u nás dosud neznámé snímky, natočené v období od dvacátých let minulého století po současnost, a ukazuje fascinující cestu jihokorejského dokumentu, jehož nezávislost se začala psát až v roce 1988.Petr KubicaRozhovorChci, aby diváci viděli mé filmy nejen očimaTvorba světoběžníka rakouského původu Huberta Saupera je známá i u nás. Před lety vzbudil ohlas jeho dokumentární esej Darwinova noční můra o Viktoriině jezeře v Tanzánii, kde se chová okoun říční na vývoz do Evropy, zatímco domorodí obyvatelé poblíž jezera živoří a trpí hlady. Letos mohou diváci MFDF Ji.hlava zhlédnout Sauperův nový snímek Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda. S Hubertem Sauperem jsme si povídali o jeho tvůrčí metodě, zatímco jsme se – virtuálně a se sluchátkem na uchu – společně procházeli po jeho farmě na francouzském venkově.Kamila BoháčkováÚvodníkDigitální archiv planetydok.revue 5.20redakce dok.revue