Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací
DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Hnízdo v ložniciKarel Vachek. Foto MFDF Ji.hlava

Téma

Hnízdo v ložnici

18. 3. 2021 / AUTOR: Peter Hames

Renomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.

Když jsem poprvé viděl film Karla Vachka Nový Hyperion anebo Volnost, rovnost, bratrství (1992) o komedii svobodných voleb v Československu roku 1990, spolu se dvěma americkými kolegy jsme Vachkovi navrhli, že by bylo dobré jednotlivé politiky ve filmu identifikovat. Opáčil, že to je naprosto zbytečné, protože se na ně brzy zapomene. V té době byla jeho forma debaty koláže o mnoha rovinách něčím zcela novým. A s těmi politiky měl samozřejmě pravdu. 

O pár let později na karlovarském filmovém festivalu poznamenal, že si pták udělal hnízdo v jeho ložnici. Tahle historka za tu cestu na festival stála. 

A jeho Bohemia Docta (2001) mě dovedla k Labyrintu světa, ne-li k Ráji srdce.