Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama


Hosté páteční panelové diskuze Co nás čeká v médiích? na Inspiračním fóru Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava debatovali o stavu českých médií, jejich důvěryhodnosti a budoucnosti. V anketě odpovídali na otázku: Co je největší překážkou, se kterou se dnes a do budoucna musejí česká média potýkat?

Apolena Rychlíková, režisérka, novinářka A2larm

Největší překážkou je podle mě samotná představa některých českých médií o tom, že tvoří obsah určený nějakým elitám. Dalším problémem je sociální nerovnost jak uvnitř redakcí, tak i mezi redakcemi navzájem. Jde o to, jakými způsoby jsou jednotlivá média financována a jaké to má dopady na jejich důvěryhodnost a následně jejich konkurenceschopnost a rovnost na úrovni médií mezi sebou.

Tomáš Etzler, novinář

Myslím si, že překážek a výzev je pro média celá řada. Jednou z nich je zůstat odolný vůči ekonomickým vlivům ať už majitelů médií, nebo jiných aktérů. Druhá a podle mě v současné situaci celosvětově nejdůležitější výzva je bezpečnost. Žijeme v bezprecedentní době útoků na média, a to útoků z pozic, ze kterých to bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Z pozic demokratických vlád Spojených států amerických, Maďarska nebo i naší. Novináři a novinářské organizace čelí hrozbám, které podle mě ještě v následujících letech porostou, což bude klást další nároky na práci novinářů a vyžadovat obrovskou kuráž a odvahu postavit se těmto překážkám.

Ján Simkanič, ředitel vydavatelství Deníku N

Z jedné strany jsou to bezpochyby politické tlaky, čím dál agresivnější slovní a bohužel i fyzické útoky na novináře. Z další strany jsou to finanční tlaky, z médií obecně mizí peníze a přesouvají se do sociálních sítí a komerce. V neposlední řadě jsou to byznysové požadavky, ať už inzertní, které pak nutí média do toho, aby se chovala podle nich a ne podle toho, co potřebují čtenáři, anebo čistě vlastnické, které jsou u nás do značné míry propojené s politicky aktivními majiteli a tím pádem agendu daného média buď posouvají dál od objektivity, nebo ji omezují.

Robert Čásenský, šéfredaktor magazínu Reportér

Jsou zde překážky známé jako problém koncentrace vlastnictví médií a dalších ekonomických subjektů spolu s politickou mocí. Média obecně mají ekonomické problémy. Potýkají se také s dlouhodobou ztrátou důvěry veřejnosti a zároveň občas sama mají problém se svou předpojatostí jedním nebo druhým směrem. Myslím, že nějaký obecný lék ale neexistuje, protože stav médií dost souvisí se stavem celé společnosti. Jediný příspěvek, který k tomu mohou přinést novináři, je ten, že se budou snažit dělat poctivě a zodpovědně svoji práci jako službu veřejnosti a nebudou před nikým ohýbat hřbet. Jako optimista věřím, že to povede ke zlepšení situace, může se ovšem ukázat, že jsem byl naivní optimista.

Jan Motal, mediální expert, Masarykova univerzita

Z mého pohledu jsou největší překážkou české novinařiny sebeiluze českých novinářů. To znamená v prvé řadě určité elitářství a zahleděnost do sebe sama, čímž mám konkrétně na mysli, že velké množství českých novinářů má pocit, že odvádí nebo by odváděli dobrou práci za jiných podmínek, ale že jim nepřeje buď vlastnická struktura média, v němž pracují, nebo že jim nepřeje publikum, protože čte nějaké jiné médium, či ještě nepoznalo jejich kvality a nezačalo je číst. Domnívám se, že to není pravda. Novináři by měli praktikovat otevřenost, kterou máme v hodnotě nestrannosti vůči realitě aplikovat i ve vztahu ke své profesi. Měli bychom si také uvědomit, že ač česká žurnalistika na tom není tak špatně a máme velké množství kvalitních novinářů, tito velmi často ztrácejí kontakt s poměrně významnou a velkou částí společnosti, které není v každodenních zprávách věnován prostor. Kolem prezidentské volby, o které se mluvilo v debatě, jsem zaznamenal jedinou hloubkovou reportáž, jež ilustrovala obrázek ze života voličů Miloše Zemana. Podobně tomu bylo během uprchlické krize, kdy jsem nezaznamenal žádný příběh konkrétního uprchlíka. Myslím si, že udělat úkrok od profesionálů, expertů a politiků a jít do bahna reality, kde se holt musí novinář naučit orientovat, je to, co česká žurnalistika potřebuje. 





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od jara 2020 hvězdokupu, v níž vybraní čeští filmoví kritici a kritičky a také jedna slovenská kritička budou udílet vybraným současným dokumentům počet hvězdiček, podle kterých dílo hodnotí.redakce dok.revue
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Angera po BuštuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

F3.18DOK.REVUE
27. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue