Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama


Hosté páteční panelové diskuze Co nás čeká v médiích? na Inspiračním fóru Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava debatovali o stavu českých médií, jejich důvěryhodnosti a budoucnosti. V anketě odpovídali na otázku: Co je největší překážkou, se kterou se dnes a do budoucna musejí česká média potýkat?

Apolena Rychlíková, režisérka, novinářka A2larm

Největší překážkou je podle mě samotná představa některých českých médií o tom, že tvoří obsah určený nějakým elitám. Dalším problémem je sociální nerovnost jak uvnitř redakcí, tak i mezi redakcemi navzájem. Jde o to, jakými způsoby jsou jednotlivá média financována a jaké to má dopady na jejich důvěryhodnost a následně jejich konkurenceschopnost a rovnost na úrovni médií mezi sebou.

Tomáš Etzler, novinář

Myslím si, že překážek a výzev je pro média celá řada. Jednou z nich je zůstat odolný vůči ekonomickým vlivům ať už majitelů médií, nebo jiných aktérů. Druhá a podle mě v současné situaci celosvětově nejdůležitější výzva je bezpečnost. Žijeme v bezprecedentní době útoků na média, a to útoků z pozic, ze kterých to bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Z pozic demokratických vlád Spojených států amerických, Maďarska nebo i naší. Novináři a novinářské organizace čelí hrozbám, které podle mě ještě v následujících letech porostou, což bude klást další nároky na práci novinářů a vyžadovat obrovskou kuráž a odvahu postavit se těmto překážkám.

Ján Simkanič, ředitel vydavatelství Deníku N

Z jedné strany jsou to bezpochyby politické tlaky, čím dál agresivnější slovní a bohužel i fyzické útoky na novináře. Z další strany jsou to finanční tlaky, z médií obecně mizí peníze a přesouvají se do sociálních sítí a komerce. V neposlední řadě jsou to byznysové požadavky, ať už inzertní, které pak nutí média do toho, aby se chovala podle nich a ne podle toho, co potřebují čtenáři, anebo čistě vlastnické, které jsou u nás do značné míry propojené s politicky aktivními majiteli a tím pádem agendu daného média buď posouvají dál od objektivity, nebo ji omezují.

Robert Čásenský, šéfredaktor magazínu Reportér

Jsou zde překážky známé jako problém koncentrace vlastnictví médií a dalších ekonomických subjektů spolu s politickou mocí. Média obecně mají ekonomické problémy. Potýkají se také s dlouhodobou ztrátou důvěry veřejnosti a zároveň občas sama mají problém se svou předpojatostí jedním nebo druhým směrem. Myslím, že nějaký obecný lék ale neexistuje, protože stav médií dost souvisí se stavem celé společnosti. Jediný příspěvek, který k tomu mohou přinést novináři, je ten, že se budou snažit dělat poctivě a zodpovědně svoji práci jako službu veřejnosti a nebudou před nikým ohýbat hřbet. Jako optimista věřím, že to povede ke zlepšení situace, může se ovšem ukázat, že jsem byl naivní optimista.

Jan Motal, mediální expert, Masarykova univerzita

Z mého pohledu jsou největší překážkou české novinařiny sebeiluze českých novinářů. To znamená v prvé řadě určité elitářství a zahleděnost do sebe sama, čímž mám konkrétně na mysli, že velké množství českých novinářů má pocit, že odvádí nebo by odváděli dobrou práci za jiných podmínek, ale že jim nepřeje buď vlastnická struktura média, v němž pracují, nebo že jim nepřeje publikum, protože čte nějaké jiné médium, či ještě nepoznalo jejich kvality a nezačalo je číst. Domnívám se, že to není pravda. Novináři by měli praktikovat otevřenost, kterou máme v hodnotě nestrannosti vůči realitě aplikovat i ve vztahu ke své profesi. Měli bychom si také uvědomit, že ač česká žurnalistika na tom není tak špatně a máme velké množství kvalitních novinářů, tito velmi často ztrácejí kontakt s poměrně významnou a velkou částí společnosti, které není v každodenních zprávách věnován prostor. Kolem prezidentské volby, o které se mluvilo v debatě, jsem zaznamenal jedinou hloubkovou reportáž, jež ilustrovala obrázek ze života voličů Miloše Zemana. Podobně tomu bylo během uprchlické krize, kdy jsem nezaznamenal žádný příběh konkrétního uprchlíka. Myslím si, že udělat úkrok od profesionálů, expertů a politiků a jít do bahna reality, kde se holt musí novinář naučit orientovat, je to, co česká žurnalistika potřebuje. 





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž přední čeští filmoví kritici a přední české filmové kritičky a také jedna slovenská kritička čas od času udílejí vybraným současným českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž dané dílo hodnotí. V této chvíli přinášíme první tabulku roku 2021 (z ledna) a dvě loňské tabulky: březnovou a zářijovou.redakce dok.revue
6.20Nejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.
2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

F3.18DOK.REVUE
27. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJak na Johna Wilsona?Sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem označili někteří filmoví kritici za nejlepší dokumentární počin loňského roku.Kamila BoháčkováNový filmO spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo BystřičanTémaA hle, vzedme-li se řeka, neustoupíDo mozaiky zahraničních pohledů na osobnost a tvorbu Karla Vachka, kterou představujeme v tomto čísle dok.revue, přispěl i respektovaný filmový vědec Olaf Möller, spolupracující s řadou světových filmových časopisů (například Film Comment či Sight & Sound), filmových muzeí a světových festivalů – například Il Cinema Ritrovato či International Film Festival Rotterdam. Möller přednáší filmovou teorii a historii na Aalto University v Helsinkách a je spoluautorem několika knih o filmu.Olaf MöllerTémaKaždá lidská bytost má právo nosit boty, které nikde netlačíKarel Vachek byl v roce 2009 předsedou poroty na japonském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jamagatě. Spolupracovnice festivalu a jeho bývalá ředitelka Asako Fudžioková pro dok.revue vzpomíná, jak festival málem smetl tajfun, Vachek si skoro zapálil dýmku na pódiu a posléze s japonským básníkem Gózóem Jošimasuem natáčel v horách film.Asako FujiokaTémaJako ten pes na pláži...Americká historička Alice Lovejoyová o setkání s Karlem VachkemAlice LovejoyTémaHnízdo v ložniciRenomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.Peter HamesTémaSmát se tomu...Na setkání s Karlem Vachkem zavzpomínal pro dok.revue i italský producent a zakladatel nezávislé filmové společnosti Okta Film Paolo Benzi. Od roku 2012 je také hlavním tutorem projektu EMERGING PRODUCERS v rámci MFDF Ji.hlava.Paolo BenziSportJak si vloni vedly dokumenty v anketách a žebříčcích?Uzavření kinodistribuce do karantény pomohlo vloni zviditelnit menší, lokální i dokumentární filmy. Právě dokumenty tak mohly vloni hypoteticky konečně zazářit. Zda k tomu skutečně došlo, zjišťuje filmový kritik Martin Šrajer pomocí žebříčků nejlepších filmů dle profesionálních i amatérských diváků a divaček.Báseň19. března 1967, neděleKarel VachekRozhovorOdcházel jsem s propocenou košilíO svém setkání s Karlem Vachkem a s jeho filmy pro dok.revue debatovali častí návštěvníci Vachkových proslulých otevřených seminářů – filozof Miroslav Petříček (MP) a malíř Vladimír Kokolia (VK), dále Vachkův kolega na Katedře dokumentární tvorby na FAMU, pedagog a programový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica (PK), producent Radim Procházka (RP), který u Vachka na FAMU studoval a jeho filmy posléze produkoval, a filmový publicista Vladimír Hendrich (VH), jenž s Vachkem natočil desítky pořadů pro Český rozhlas Vltava.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikla knížka 5 ½ scénáře Ester KrumbachovéEditor, historik a pedagog Jan Bernard popisuje vznik publikace dosud neznámých scénářů Ester Krumbachové. Kniha vychází i s autorovou studií v březnu v Nakladatelství AMU.Jan BernardEsejCo dělat po pětadvaceti letechSvým čtením každý text vždy přepisujeme. Režisér, dramaturg a pedagog Jan Gogola ml. se ve svém hravém eseji pokouší po pětadvaceti letech přepsat dialog, který tehdy vedl se svým učitelem Karlem Vachkem (1940–2020) nad jeho filmem Co dělat?. Lze vést živou disputaci s mrtvými? A lze odejít i zůstat zároveň?Jan Gogola ml.ÚvodníkČlověk odjinudO novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla VachkaKamila Boháčková