Aktualizace Jednoho světa

Co připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět

Už na začátku března se do českých kin vrací festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, tentokrát podvacáté. Tématem letošního ročníku je aktualizace systému, která podle programového ředitele Ondřeje Moravce bude diváky vybízet k tomu, aby se na chvíli zastavili a využili tak příležitost prozkoumat mediálně velmi exponovaná témata – jako například migrace, politická situace v USA, terorismus, bezpráví či ekologie – v jejich širších souvislostech. Karel Strachota, ředitel mediálně vzdělávacího projektu, pak dodává, že je především třeba aktualizovat systém našeho školství, které podle nejnovějších průzkumů zaostává především v disciplíně mediální gramotnosti. K tomu má napomoci celoroční festivalový program Jeden svět na školách.

Přestože Jeden svět chystá svůj již 20. ročník, bude to teprve podruhé, kdy představí soutěž českých filmů. Z celkem 10 snímků nabízí hned několik minimálně českých premiér. O filmech Bohu žel Saši Dlouhého a AsexuaLOVE se již brzy budete moci dočíst v naší pravidelné pondělní rubrice Nový film. V kategorii Česká soutěž Jednoho světa se ještě objeví například film Jana Geberta Až přijde válka o slovenských brancích a očekávaný film Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské Nic jako dřív bude poprvé k vidění na území České republiky.

V Praze také vyroste projekt virtuálního kina, kdy se několik diváků najednou bude moci dívat na filmy věnující se problematice mizejícího Amazonského deštného pralesa (Planeta pod baldachýnem) či tajících ledovců (Cesta do Arktidy). Při návštěvě virtuální reality také diváci zažijí, jaké to je utíkat ze své vlastní země.

Ke slovu se dostane celkem 23 filmů, které slovníkem Jednoho světa „mění svět“. Jedná se o díla, která při vzniku a následně i v době jejich distribuce doprovázely masivní aktivistické kampaně či doprovodné akce jiného druhu. Že se problémy se změnami v oceánu netýkají střední Evropy, a Česka už vůbec ne? Z omylu by nás měl vyvést film Azurová Kariny Holdenové. Ta svůj film doplnila o interaktivní web, kde najdeme konkrétní rady i příklady, jak k ochraně oceánu můžeme sami přispět, ať už se nacházíme kdekoliv na planetě Zemi. Ke stále živé a někdy až agresivní debatě spojené s kampaní #metoo se prostřednictvím filmu Teorie rovnosti vyjádří Barbora Chalupová (mimo jiné autorka filmu Do zbraně!). Pro diváky je také připraven workshop Krize mužství, nebo krize systému?

Dok.revue bude po celou dobu pražského Jednoho světa jeho aktivním partnerem, a tak se můžete těšit na rozhovory se zahraničními hosty, reportážemi z tzv. mluvícího kina, tedy větších debat po projekcích klíčových snímků, nebo i glosy některých setkání, která se uskuteční pod hlavičkou East Doc Platform.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

6.19Hledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin Svoboda
5.19Různé podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila Boháčková
4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová

starší články

1.18DOK.REVUE
26. 02. 2018


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film