Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací
DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Island v rytmu Dunami Ensemble

Reportáž

Island v rytmu Dunami Ensemble

19. 12. 2016
Reportáž z projekce filmu Island v pohyblivých obrazech s živou hudbou Dunami Ensemble

Magický zážitek nabídlo setkání němého kinematografického díla s živým hudebním doprovodem v brněnském kině Art. Ozvěny 20. ročníku MFDF Ji.hlava totiž završil unikátní islandský film Island v pohyblivých obrazech z roku 1925 s neméně pozoruhodným hudebním doprovodem z repertoáru brněnského uskupení Dunami Ensemble pod vedením Františka Chaloupky.

Island v pohyblivých obrazech, dokumentární snímek významného průkopníka islandské kinematografie Loftura Guðmundssona, velmi poutavým způsobem v panoramatických záběrech a prostřednictvím řady pozoruhodných detailů skládá mozaiku reálií Islandu 20. let: V rybářské loďce se s kamerou kolébáme v ohromných vlnách bouřícího severského moře, následně tajíme dech při sebevražedném počínání lovců ptáků, učíme se čistit a sušit sledě, poznáváme aspekty tradičního života i znaky modernity nebo vzápětí obdivujeme krásy islandské přírody. Vidíme také nejstarší islandský sport – zápas zvaný glíma, kdy se dva protivníci spoře oděni pouze do kožených pásků kolem nohou a pasu snaží toho druhého srazit k zemi. Kdysi dokonce jeden ze zápasů mezi mužem a ženou trval několik dní a skončil s nerozhodným výsledkem.

Podobně jako dokument propojoval nejrůznější motivy, Dunami Ensemble (v redukovaném obsazení Františka Chaloupky, Lucie Páchové a Michala Indráka) zapojil do hudební složky různorodé nástroje od elektrické kytary, přes klávesy a vokály až po cyklistický zvonek. Díky velké empatii dokázali hudebníci vybudovat skličující severskou atmosféru, která však nechávala prostor pro radostné okamžiky – hojnosti ryb, malá jehňata i krásné islandské ženy a dívky. Hudebníci dokázali využít zvukové podněty, které obraz nabízel, avšak nešlo jim o žádnou zvukovou nápodobu, jako spíše o inspiraci pro vlastní improvizaci. Objevovali a vybírali si různé motivy, které rozvíjeli do originálních experimentálních hudebně-zvukových kompozic. Zároveň sledovali a využívali rytmus v obraze i střihu a dosáhli fascinujícího souznění s filmovým dílem.

Dunami Ensamble vytvořili elektrizující zážitek s respektem vůči doprovázenému filmovému dílu. „Každý jsme film viděli jednou, a tak celá naše tvorba je čistou improvizací. Dílo tak bude vznikat teď a tady,“ vysvětlit Chaloupka.