Vnitřní svět spisovatele Aleše Palána

Divočina samoty

Dva roky strávil Aleš Palán se samotáři šumavské divočiny. Jaké zrcadlo nám nastavují lidé, kteří vyměnili výdobytky naší civilizace za život rámovaný krajinou, určovaný přírodními rytmy a odtržený od soudobého společenského kontextu? O přírodě, blízkosti i odtrženosti, literatuře i textech, které ho inspirují, promluví Aleš Palán dnes od 10 hodin v Horáckém divadle v rámci Inspiračního fóra. Pro dok.revue napsal o svých inspiracích text do pravidelné festivalové rubriky vnitřní svět.
 

Deset osobností nebo deset textů, které mě zasáhly a mají mi co říct o přírodě? To během hodiny v Ji.hlavě prostě nesvedu, měl bych pocit, že během pár minut neřeknu o nikom vlastně nic. Pravděpodobně tedy diváky dnes ošidím, těch mých zážitků a setkání bude o trochu míň, ale snad budou hlubší. Chci mluvit o lidech, kteří žijí tady a teď a se kterými jsem měl možnost něco prožít, o lidech, kteří v přírodě a s přírodou žijí, někdy se s ní i potýkají. Od Miloslava Nevrlého, dobrého ducha Jizerských hor, po šumavské samotáře, jak jsem je poznal v knize Raději zešílet v divočině, až po solitéry žijící skrytě ve valašských Beskydech či Bílých Karpatech. Naučil jsem se od nich jedno: Příroda je nám blíž, než si myslíme.
 

Aleš Palán
Publicista a spisovatel. Za průvodce brněnským Bronxem Brnox získal spolu s Kateřinou Šedou ocenění Magnesia Litera, za rozhovory s bratry Florianovými Být dlužen za duši a román Ratajský les byl na tuto cenu nominován. Za knihu rozhovorů s bratry Reynkovými Kdo chodí tmami obdržel cenu Českého literárního fondu. Jeho nejnovějším titulem jsou rozhovory se samotáři z Čech a Moravy Jako v nebi, jenže jinak.




F3.19DOK.REVUE
27. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film