TAKE TWELVE

Báseň Daniela Hradeckého ze sbírky Takes

Záběr z dokumentu Alberta Hospodářského Nekyia: Vnitřní portrét básníka Hradeckého

1.

Tak tohle už je vyslovená drzost,
tentokrát mně to vomlátěj vo hlavu
všichni, nejen Erci, jak navrhuji říkat něžně redaktorům,
jde totiž o pravý výjev ze sna o gnómickém výletě –

2.

Když jsme dorazili na místo
proslulé tím, že tam ještě včera
bývalo leccos k vidění, ujaly se nás
přízraky žen –

3.

To, co zde vidíte, to není vítr, řekly,
ale jen písek hnaný větrem.
Pak ty ženy přešly chvatně
k vynášení závažných rozsudků –

4.

Mně řekly: Často nejsi k probuzení,
ale žádný sen tě nechce.
Taky nesmíš zapomínat,
že musíš zapomenout –
 


Báseň pochází z rukopisné sbírky Takes z roku 2017. Vnitřní svět i život básníka Daniela Hradeckého je tématem nového dokumentu Alberta Hospodářského s názvem Nekyia: Vnitřní portrét básníka Hradeckého, který soutěží na přehlídce nejlepších letošních českých dokumentů Česká radost na MFDF Ji.hlava.




4.19DOK.REVUE
14. 10. 2019


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film