Spoznaj svoju ulicu

Projekt My Street Films na 21. MFDF Ji.hlava prezentuje nejlepší filmy uplynulového roku, které vznikly ve spolupráci s MSF

Jiná perspektiva (Barbora Hlaváčová, Kateřina Kaclíková, Tadeáš Polák, Tereza Reichová, 2016)

Na počiatku bola mapa. Kus papiera s čiarami a písmenami. K ľuďom prehovárala len strohou rečou, okrem dĺžky a názvu ulíc sme z nej takmer nič nedozvedeli. Nástup staršej sestry, využívajúcej radarové snímky, bol pre nás zlomový. Zrazu sme každý kúsok mesta videli vo farbách, konkrétnejšie. O živote v ňom nám však stále hovorila príliš málo. Nemé fotografie síce naznačujú pohyb, o jeho smerovaní však môžeme len polemizovať.  Ako ľudia v danom meste žijú? Aké miesta radi navštevujú, aké sú ich osudy?

Tieto odpovede nám pomáhajú zodpovedať mapy interaktívne. Jedna z nich tvorí silný pilier projektu My Street Films, ktorý dovoľuje divákovi nahliadnuť do pestrého, každodenného života (nie len) českých ulíc, prostredníctvom kamery v rukách začínajúcich dokumentaristov. Na jeho internetových stránkach (www.mystreetfilms.cz) nájdete množstvo krátkych filmov z rôznych kútov republiky. Stačí si na mape rozkliknúť konkrétne mesto a vybrať si z ponuky ulíc, v ktorých videá vznikli.

Tie najúspešnejšie z tohtoročných filmov máte možnosť vidieť výnimočne i na veľkom plátne počas MFDF Ji.hlava. V stredu 25.10. o 14:00 sa v Dukle Reform bude premietať krátky počin Barbory Hlaváčovej, Kateřiny Kaclíkovej a Tadeáša Poláka s názvom Iná perspektíva. Čo pre ľudí znamená 17. november? Vnímajú ho len ako ďalší z voľných dní alebo sú si stále vedomí jeho spoločenského významu?

Černý most (Širín Nafariehová, 2017)

Víťaza štvrtého ročníka súťaže, Čierny most v réžii Širín Nafariehovej, bude uvedený taktiež v stredu 25.10. o 22:30 v Dukle Reform. Širín spoločne s ďalšími študentkami rôznych národností oslovuje mladého, českého vlastenca. Po nadviazaní kontaktu a spoločne strávenom čase pred ním odhaľujú pravdu o svojom pôvode. Bude schopný zástanca hesla „Čechy čechům“ prehodnotiť svoje názory a udržať začínajúce priateľstvo?

V stredu 26.10. sa o 9:30 v Dukle Reform presvedčíme, že projekt nepôsobí len v čechách. Ukrajinka Maria Stoianova vytvorila video denník Máma,  v ktorom žena cez okno sleduje dianie v Mariupole, aby mohla poskytnúť obraz o miestnom živote dcére v Kyjeve.

Príďte sa pozrieť na prvé, krátke filmy mladých, nádejných dokumentaristov, ktorí rozhodne majú čo povedať. Ak tiež túžite natočiť svoj krátky film a zanechať na mapke My Street Films aj svoju stopu, nie je nič jednoduchšie. Je to totiž v prvom rade podporný projekt, ktorý sa snaží motivovať a pomáhať tým, ktorý sa chcú do magického sveta filmu zapojiť.  Ak neviete ako začať, máte možnosť zúčastniť sa workshopov s filmovými profesionálmi, na ktorých sa všetko dôležité dozviete a vyskúšate si i v praxi. Jeden z nich prebieha dokonca priamo počas festivalu, konkrétne s Martinom Marečkom. Svoj námet na film môžete zároveň poslať do súťaže a získať tak vlastného lektora, ktorý vám pomôže dostať sa cez tvorbu scenára až k samotnému filmu. Ak však v šuplíku skrývate už hotové dielo, súťaž filmov je tu len pre vás. Viac informácii sa dozviete na www.mystreetfilms.cz alebo priamo na projekciách.




F2.17DOK.REVUE
26. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková