Spoznaj svoju ulicu

Projekt My Street Films na 21. MFDF Ji.hlava prezentuje nejlepší filmy uplynulového roku, které vznikly ve spolupráci s MSF

Jiná perspektiva (Barbora Hlaváčová, Kateřina Kaclíková, Tadeáš Polák, Tereza Reichová, 2016)

Na počiatku bola mapa. Kus papiera s čiarami a písmenami. K ľuďom prehovárala len strohou rečou, okrem dĺžky a názvu ulíc sme z nej takmer nič nedozvedeli. Nástup staršej sestry, využívajúcej radarové snímky, bol pre nás zlomový. Zrazu sme každý kúsok mesta videli vo farbách, konkrétnejšie. O živote v ňom nám však stále hovorila príliš málo. Nemé fotografie síce naznačujú pohyb, o jeho smerovaní však môžeme len polemizovať.  Ako ľudia v danom meste žijú? Aké miesta radi navštevujú, aké sú ich osudy?

Tieto odpovede nám pomáhajú zodpovedať mapy interaktívne. Jedna z nich tvorí silný pilier projektu My Street Films, ktorý dovoľuje divákovi nahliadnuť do pestrého, každodenného života (nie len) českých ulíc, prostredníctvom kamery v rukách začínajúcich dokumentaristov. Na jeho internetových stránkach (www.mystreetfilms.cz) nájdete množstvo krátkych filmov z rôznych kútov republiky. Stačí si na mape rozkliknúť konkrétne mesto a vybrať si z ponuky ulíc, v ktorých videá vznikli.

Tie najúspešnejšie z tohtoročných filmov máte možnosť vidieť výnimočne i na veľkom plátne počas MFDF Ji.hlava. V stredu 25.10. o 14:00 sa v Dukle Reform bude premietať krátky počin Barbory Hlaváčovej, Kateřiny Kaclíkovej a Tadeáša Poláka s názvom Iná perspektíva. Čo pre ľudí znamená 17. november? Vnímajú ho len ako ďalší z voľných dní alebo sú si stále vedomí jeho spoločenského významu?

Černý most (Širín Nafariehová, 2017)

Víťaza štvrtého ročníka súťaže, Čierny most v réžii Širín Nafariehovej, bude uvedený taktiež v stredu 25.10. o 22:30 v Dukle Reform. Širín spoločne s ďalšími študentkami rôznych národností oslovuje mladého, českého vlastenca. Po nadviazaní kontaktu a spoločne strávenom čase pred ním odhaľujú pravdu o svojom pôvode. Bude schopný zástanca hesla „Čechy čechům“ prehodnotiť svoje názory a udržať začínajúce priateľstvo?

V stredu 26.10. sa o 9:30 v Dukle Reform presvedčíme, že projekt nepôsobí len v čechách. Ukrajinka Maria Stoianova vytvorila video denník Máma,  v ktorom žena cez okno sleduje dianie v Mariupole, aby mohla poskytnúť obraz o miestnom živote dcére v Kyjeve.

Príďte sa pozrieť na prvé, krátke filmy mladých, nádejných dokumentaristov, ktorí rozhodne majú čo povedať. Ak tiež túžite natočiť svoj krátky film a zanechať na mapke My Street Films aj svoju stopu, nie je nič jednoduchšie. Je to totiž v prvom rade podporný projekt, ktorý sa snaží motivovať a pomáhať tým, ktorý sa chcú do magického sveta filmu zapojiť.  Ak neviete ako začať, máte možnosť zúčastniť sa workshopov s filmovými profesionálmi, na ktorých sa všetko dôležité dozviete a vyskúšate si i v praxi. Jeden z nich prebieha dokonca priamo počas festivalu, konkrétne s Martinom Marečkom. Svoj námet na film môžete zároveň poslať do súťaže a získať tak vlastného lektora, ktorý vám pomôže dostať sa cez tvorbu scenára až k samotnému filmu. Ak však v šuplíku skrývate už hotové dielo, súťaž filmov je tu len pre vás. Viac informácii sa dozviete na www.mystreetfilms.cz alebo priamo na projekciách.




F2.17DOK.REVUE
26. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue