Pět sexuálně-asexuálních let mého života a jeden film

Eva Lammelová o svém novém filmu AsexuaLOVE

Právě jsem znovu viděla Madisonské mosty, tak možná budu patetická, ale za to může Meryl Steep a Clint Eastwood. Docházím k uvědomění. AsexuaLOVE rámují dost podstatnou část mého života. Začalo to rozchodem a končí to svatbou. 2013 a 2018. Mám pocit, že je to dávno. Pět let, kdy film vznikal i nevznikal, bylo pro mě důležitých. A s nimi si ten film budu vždy spojovat.

Pět let, která byla do určité míry asexuální. Každý jsme přece někdy asexuální. Nechce se nám s nikým spát. Asexuálové nechtějí s nikým spát. Tak je to s nimi. Proto si mě asi toto téma na jaře před pěti lety našlo. Už jsem byla objednaná k sexuologovi, ale pak jsem si řekla: „Tak pozor, chystám se točit film vycházející z mojí diplomky, kde kritizuji sexuology, a teď jsem k jednomu objednaná? Tady je něco špatně.“

Když se intenzivně věnujete takovému tématu, lidi si myslí, že jste asexuálka. Ne, byla jsem a jsem obyčejná heteračka, která právě končila obor sociologie na olomoucké univerzitě a k tomu studovala filmovou vědu. Dokument mě fascinoval čím dál víc. O čem točit, když stále ležíte v knihách o sexualitě? O asexualitě! Kvalitativní výzkum v diplomce jsem dělala se čtyřmi asexuálkami a čtyřmi asexuály. Zeptala jsem se jich, jestli se nechají natočit. „Je třeba být nesobecký a pomoci komunitě osvětou,“ motivovala jsem je. Tři z nich kývli.

AsexuaLOVE

Měla jsem už dost natočeného materiálu, ale byla jsem elév. Učila jsem se za pochodu. Adamovi a Prokopovi se zdálo, že to moc dlouho trvá, a nevydrželi to se mnou. Janča ano. Moje věrná Jana. („Děkuju, Jani, že jsi to se mnou vydržela do konce.“).

Zůstaly jsme tedy s Janou samy a točily na Prague Pride 2015 anketu. Tak jsme potkaly Ondřeje. Ptám se ho, zda ví, co je to asexualita. On se culí a že prý ví. Srdce mi poposkočí a ptám se rozpačitě: „A vy máte nějakou zkušenost s asexualitou?“ Učiní svůj veřejný coming out: „Já jsem asexuál.“ A měla jsem druhého hrdinu. Ondřeje.

Rozhodla jsem se na začátku, a po celou dobu jsem to nezměnila, že film budu točit za své peníze. Prostě svobodně. Ale má to své minusy: často mi ty peníze chyběly, natáčela jsem ve svém volném čase, všechno jsem si musela dělat sama.

Z natáčení filmu

Před půl rokem jsem si řekla, že film buď dodělám teď, nebo nikdy. Dokončování bylo náročné. Dostříhali jsme to a můj manžel mi říká: „To je nejhorší film, co jsi kdy natočila.“ Už jsem to vážně neměla sílu dodělat. „Je to přenošené dítě,“ říká mi. Dala jsem si dva měsíce pauzu. Pak stačilo pár dní a film byl hotov.

Měla jsem radost a zároveň jsem byla zklamaná. Nevěřila jsem, že by o můj film někdo stál. A najednou, v pátek, venčím svou francouzskou buldočku Tonču a volá mi Ondřej Moravec. Prý si můj film vybrali na Jeden svět. Nevěřím tomu. Uprostřed sídliště plného sněhu zařvu jak holka v americkém seriálu: „JÓÓÓÓÓ!“ Tonča se na mě dost nechápavě dívá. Běžím domů a křičím: „Vzali mě, vzali mě, vzali mě.“ Tancuju na posteli.

Ve středu byla premiéra. Přijeli rodiče a seděli v sále. Také můj manžel. A sestra. A kamarádi. Diváci. O tom jsem snila.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueVěci mohou být i jinakJak se natáčel vnitřní portrét Jaroslava Duška s názvem Zrcadlení tmy?Viliam Poltikovič
dok.revueKrajina poslů smrti i taškářůDokumentaristka Květa Přibylová přibližuje práci na svém experimentálním snímku Země havrana z archy, který vybrali organizátoři nyonské přehlídky Visions du Réel do své online mediatéky, jež je pro filmové profesionály přístupná do 2. května na webu festivalu.Květa Přibylová
dok.revueM E Z E R Y PAMĚTINora Štrbová přibližuje svůj nový animovaný dokument M E Z E R Y (S P A C E S), ve kterém zpracovává osobní zkušenost se ztrátou paměti svého bratra. Snímek do 24. dubna uvádí online letošní ročník festivalu Visions du Réel.Nora Štrbová
dok.revueStopy Jedličkovy krajinyDokumentarista Petr Záruba přibližuje svůj nový film Jan Jedlička: Stopy krajiny o malíři Janu Jedličkovi. Snímek bude uveden na letošním ročníku festivalu Visions du Réel.Petr Záruba
dok.revueKlavír je příliš těžkýEliška Cílková přibližuje svůj nový dokument Pripjať Piano, v němž pátrala po opuštěných klavírech i vzpomínkách v uzavřené zóně dávné černobylské tragédie. Snímek je od 17. do 24. dubna k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel.Eliška Cílková
dok.revueVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj nový film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám? Snímek bude 1. května k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel, a to v sekci Grand Angle.Martin Páv
1.20Slunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna Kryvenko
dok.revueJak nemluvit jazykem apokalypsy?Dokumentaristka a publicistka Apolena Rychlíková přibližuje svůj dokument Češi jsou výborní houbaři, jehož název odkazuje na známou báseň Milana Kozelky. Nový film Apoleny Rychlíkové bude součástí šesté série Českého žurnálu a jeho premiéra proběhne na festivalu Jeden svět.Apolena Rychlíková
dok.revueJak jsem potkala losyHana Nováková o losech, lidech a filmech, co potřebují čas. Amoosed.Hana Nováková
dok.revuePsí láskaRežisérku Lindu Kallistovou Jablonskou vždy zajímali lidé, kteří jdou za hranice svých možností. Oslovila ji proto životní cesta české musherky Jany Henychové, která nejraději tráví čas o samotě za polárním kruhem, jen se psím spřežením. Dokument Psí láska, který má premiéru na letošním festivalu Jeden svět, může být podle režisérky inspirací pro ty, kteří se bojí žít svůj sen. Pro dok.revue přibližuje vznik svého nového dokumentu.Linda Kallistová Jablonská

starší články

.DOK.REVUE
12. 03. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková