DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít Stvořeni pro lásku

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít

3. 1. 2022 / AUTOR: Martin Šrajer

Přinášíme lednové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. Tentokrát se zvláštním zaměřením na žebříčky nejlepších filmů roku.

Filmy pro domácí kino

  • Ve filmotéce MUBI se objevil Junior, krátkometrážní film francouzské režisérky Julie Ducournauové, držitelky Zlaté palmy za snímek Titane.
  • Na MUBI jsou také postupně přidávány filmy z retrospektivy hongkongského filmaře Wong Kar-waie, včetně kultovní romance Stvořeni pro lásku.
  • Nejen filmové publicisty zřejmě dojme portrét legendárního kritika Rogera Eberta Life Itself, který v roce 2014 natočil Steve James a nyní je dostupný na MUBI.
  • Online bylo zpřístupněno několik dalších nových českých, slovenských nebo česko-slovenských snímků, mimo jiné:

<b><i>Junior</i></b>

  • Retrospektiva oceňované německé režisérky Angely Schanelecové je k vidění na DAFilms.
  • Netflix s novým rokem rozšířil svou filmotéku o několik desítek starších francouzských a britských filmů, k těm nejpozoruhodnějším patří Monsieur Vincent (r. Maurice Cloche, 1947), Édouard et Caroline (r. Jacques Becker, 1950) a Zvuková bariéra (r. David Lean, 1952).

<b><i>Zvuková bariéra</i></b>

Nejlepší filmy roku – výběr ze zahraničních žebříčků

  • „Amid yet more proclamations that movies are dead or dying, the quality and variety of what’s out there is a fact worth celebrating,“ domnívá se K. Austin Collins, píšící pro Rolling Stone.
  • „I abandoned my front-row seat and sank to my knees, supplicating myself before the cinematographer Sayombhu Mukdeeprom’s gorgeous, otherworldly images,“ popisuje Justin Chiang z LA Times v úvodu ke svému výběru nejlepších filmů až obřadný zážitek při sledování Memorie.
  • Memoria uhranula také kritiky z amerického filmového časopisu Film Comment, pro které šlo o film roku.
  • Ve velké anketě britského magazínu Sight & Sound se na prvním místě umístilo pokračování autobiografického dramatu The Souvenir: Part II.
  • „But if theatrical viewing continues to shrink, taking with it the studios’ preeminence and turning independent producers and distributors into dependent husks, the big streaming services will have much less incentive to finance movies of any significant artistic ambition,“ myslí si Richard Brody z The New Yorkeru.
  • „The best movie of the year is an insane, over-the-top, and thankfully self-indulgent Sparks Brothers musical about an angry macho performance artist, his opera-diva girlfriend, and their daughter, who is somehow born a puppet,“ popisuje pro Artforum svůj nejoblíbenější film roku režisér John Waters.
  • Takto svou Top 10 uvádí Stephanie Zachareková z Time Magazine: „If 2020 was a long, dark winter for movie lovers – a season of some terrific pictures, sure, but also a long slog of having no choice but to stream everything at home – 2021 has been the exuberant, celebratory spring“.
  • „So much about the future of this creative, collective pastime remains in limbo. But it’s hard to be too pessimistic when one sees the movies themselves,“ domnívají se kritici z Variety.

Čtení

  • Distribuční společnost Criterion na svém webu zveřejnila výběr svých nejlepších textů za rok 2021.
  • Alissa Wilkinsonová si klade čím dál naléhavější otázku – na čem závisí přežití kin?
  • Nad budoucností kin se (optimisticky) zamýšlí také Bilge Ebiri.
  • Úvahu nad žebříčky nejlepších filmů roku napsal pro MUBI Leonardo Goi.
  • Na webu Cinema Scope vyšel rozhovor s Paulem Thomasem Andersonem, jehož Lékořicová pizza je též řazena mezi nejlepší filmy roku 2021.
  • V lednu bude mít i v českých kinech premiéru pokračování hororové série Vřískot. Za natáčením úplně prvního Vřískotu se ohlédnul Alan Siegel.
  • Mel Brooks popsal vznik své nestárnoucí sci-fi parodie Spaceballs (Vesmírná tělesa).
  • Rozhovor s „koloristou“ Mattem Wallachem o méně reflektované profesi, která má významný vliv na výslednou podobu filmu, přináší magazín Notebook na MUBI.