DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 8/2022Évonprs deníky

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 8/2022

6. 6. 2022 / AUTOR: Martin Šrajer

Přinášíme červnové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst.

Filmy pro domácí kino

  • Jednou z nejvýraznějších osobností kinematografie afrického kontinentu byl senegalský režisér a spisovatel Ousmane Sembène. MUBI nyní připomíná jeho rané filmy Černoška z...Dobrák vozík.
  • Své znalosti o afrických filmech si můžete na MUBI doplnit také zhlédnutím debutu alžírského filmaře Meda Honda Ó slunce. Jedná se o verzi restaurovanou v laboratořích L'Immagine Ritrovata v Boloni.

<b><i>Navalnyj</i></b>

  • Na festivalu v Sundance měl začátkem roku premiéru investigativní dokument Navalnyj, rozkrývající okolnosti otravy ruského opozičního lídra Alexeje Navalného. Nyní je ve filmotéce HBO Max.
  • Mnozí kritici (včetně tuzemských) do svých žebříčků nejlepších filmů roku 2021 zařadili Évonprs deníky, hravou oslavu komunity a kreativity během časů covidu. Portugalský film se rok od své premiéry v Cannes objevil na MUBI.
  • Novinkou na DAFilms je dokudrama 107 matek, které v prostředí oděské ženské věznice natočil Peter Kerekes.

<b><i>Tmavě červený les</i></b>

  • Ve spolupráci s jihlavským festivalem byl na DAFilms zpřístupněn dokument Tmavě červený les, zaznamenávající setkání buddhistických mnišek na tibetské náhorní plošině v provincii Sečuán.
  • Japonský režisér Rjúsuke Hamaguči v loňském roce uvedl hned dva nové filmy: Drive My Car jsme mohli vidět v českých kinech, povídkové Kolo štěstěny a fantazie je nyní dostupné na HBO Max.
  • Novinka Paula Thomase Andersona, uvolněné sedmdesátkové retro Lékořicová pizza, česká kina nakonec minulo. Teď si jej můžete vypůjčit alespoň na iTunes, byť jen s anglickými titulky.
  • Pouze s anglickými titulky je na Netflixu dostupný i nejdražší indický film historie. Velkolepý akční historický muzikál RRR stál zhruba 72 milionů dolarů a celosvětově vydělal víc než dvojnásobek.

<b><i>Moonage Dream</i></b>

Videa

  • Jako „filmovou odyseu“ prezentuje dokumentarista Brett Morgen Moonage Dream, jediný film věnovaný Davidu Bowiemu, který vznikl s posvěcením zpěvákových dědiců.
  • Jednou z restaurovaných klasik uvedených v Cannes byly Sedmikrásky Věry Chytilové, které teď budou k vidění i v kinech. Zde je trailer k restaurované verzi.
  • James Cameron představil opravdu dlouho očekávanou ukázku z pokračování revolučního Avatara.

<b><i>Irma Vep</i></b>

  • Na HBO Max se v červnu objeví minisérie Irma Vep inspirovaná stejnojmenným filmem Oliviera Assayase, který stál za kamerou i v tomto případě.
  • Od premiéry posledního Šíleného Maxe byl netrpělivě vyhlížen i nový film George Millera, který se nyní u příležitosti premiéry v Cannes také představuje trailerem.
  • Surreálné, lehce hororové filmy chilských animátorů Cristóbala Leóna a Joaquína Cociña jste mohli vidět mimo jiné na MUBI. Teď v jejich duchu natočili videoklip pro britskou rockovou kapelu The Smile.

<b><i>De Humani Corporis Fabrica</i></b>

  • Jedním z nejlépe hodnocených filmů cannského festivalu je experimentální dokument De Humani Corporis Fabrica, v němž Lucien Castaing-Taylor a Verena Paravel (viz také Leviathan) s pomocí různých medicínských zařízení nahlížejí do lidských útrob.

Čtení

  • Nad neblahými změnami v programovém oddělení rotterdamského festivalu a jejich důsledky se zamýšlí Eric Kohn.
  • Genevieve Yue píše o minulosti i budoucnosti festivalů uvádějících experimentální dokumentární filmy.
  • Bude pro nás internet v éře digitálního kapitalismus vysvobozením, nebo vězením? Tak by mohla znít otázka stojící v pozadí textu profesora moderního umění Jonathana Craryho.
  • V návaznosti na premiéru blockbusteru Top Gun: Maverick se mnoho publicistů ohlédlo za kariérou Toma Cruise, možná poslední velkou hollywoodskou hvězdou. Jeden z takových textů vyšel v New York Times. Jiný zase na kulturním webu Vulture.
  • O vlivu streamování na filmový byznys a proměnách klasických modelů filmového uvádění na svém blogu napsal historik a teoretik David Bordwell.
  • O Netflixu a udržitelnosti jeho strategie ještě jednou, pohledem redaktorů Los Angeles Times.
  • A do třetice Netflix, respektive jeho nadprodukce lehko stravitelných, nepříliš kvalitních filmů a seriálů.
  • O současném stavu amerického filmového průmyslu se rozpovídal James Gray, který v Cannes představil drama Armageddon Time.
  • Évonprs deníky, dostupné na MUBI, přibližuje na 4Columns Melissa Anderson.

<b><i>Évonprs deníky</i></b>