DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 7/2024Z filmu Kokomo City (2023). Zdroj MUBI

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 7/2024

4. 7. 2024 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na červenec.

Filmy pro domácí kino

  • V červencové várce filmů, které se objevily v nabídce Netflixu, je také drama Lovingovi od Jeffa Nicholse, jehož Motorkáře teď můžete vidět v kinech.
  • Na Maxu si můžete pustit jeden z nejlepších filmů Sidneyho Lumeta, stále aktuální satiru o korporátně řízených médiích Network.
  • Mnoho let před tím, než získal tři Oscary za Parazita, natočil Pong Čun-ho krátký film Incoherence o rozporu mezi veřejným a soukromým životem trojice mužů. K dispozici je na MUBI.

Z filmu <b><i>Odpusť</i></b> (2022). Zdroj Maurfilm

  • A Thousand and One, drsné drama o matce, která se v 90. letech v Harlemu snaží zajistit bezpečné prostředí pro svého syna, získalo v Sundance Velkou cenu poroty. Teď je na SkyShowtime
  • Jeden z dokladů vysoké úrovně současné české animace, krátký kreslený film Odpusť od Alžbety Mačákové Mišejkové z FAMU, můžete zhlédnout na Maxu
  • Na MUBI si českou premiéru odbyl dokument Kokomo City, sledující každodenní realitu čtveřici černošských trans sexuálních pracovnic z Atlanty a New Yorku.
  • Nedlouho po kinodistribuci se na DAFilms objevilo lakonické švýcarsko-gruzínské drama o ženské sexualitě a emancipaci Kos v ostružiní.

Videa

  • Trailer k novému českému dokumentu Architektura ČSSR 58-89.
  • Podívejte se na videoesej, která zkoumá uplatnění principu hry ve filmech Jacquese Rivetta z let 1956 až 1981.
  • Další videoesej se zabývá vlivem Davida Cronenberga na současné body horory:
  • Třetí videoesej ukazuje, jak může typografie ovlivnit náš zážitek z filmu.
  • Trailer k novému filmu režisérky Audrey Diwan, která za Událost získala Zlatého lva v Benátkách, ukazuje, že Francouzi se filmové erotiky nebojí:
  • Jak vznikla a proč zanikla společnost Touchstone Pictures, jejíž logo jsme mohli vidět před filmy jako Společnost mrtvých básníků, Pretty Woman nebo Con Air
  • Trailer k jednomu z nejočekávanějších filmů roku, třetímu Paddingtonovi:
  • Videoesej věnována hybridním filmům bratrů Rossových, jejichž novinka Gasoline Rainbow je nyní k vidění na MUBI.

Čtení

  • Zemřel legendární hollywoodský herec Donald Sutherland. Adam Nayman se ohlédnul za jeho nejlepšími rolemi.
  • Výsledky anonymního dotazníku, který zjišťoval, zda a jak se lze uživit natáčením dokumentárních filmů.
  • Rolí nových médií při formování a vyjednávání klíčových společenských a politických otázek současnosti se zabývá Andrea Průchová Hrůzová v publikaci V zajetí obrazů: Vizuální politika 21. století.

Zdroj Knihkupectví Artmap

  • Keith Phipps a Scott Tobias na substacku postupně probírají jednotlivé tituly z ankety časopisu Sight & Sound, zatím poslední je Mizogučiho Správce Sanšo.
  • Rozhovor, který by mohl být inspirací například pro tvůrce českého filmu Její tělo. Koordinátorka intimity Mam Smith a režisérka pornofilmů Erika Lust mluví o vytváření bezpečného prostředí na place, kde vznikají erotické scény.
  • John Semley se podíval na ságu Šíleného Maxe jako na obrazy postupující klimatické zkázy a naší neschopnosti s tím něco dělat. 
  • Dan Krátký ve své velmi specificky zaměřené knize Král monster! nabízí formální analýzu šesti filmů s Godzillou z let 1954 až 1965.
  • Univerzita Palackého vydala kolektivní monografii věnovanou (nenaplněnému) konceptu socialistické filmové detektivky.
  • Vyšla také kniha Pravda a lež dokumentu, ve které Petr Fischer předkládá dvanáct inspirativních esejů o povaze dokumentárního filmu od Flahertyho po Klusáka.

Zdroj Knihkupectví Karolinum

  • Imogen Sara Smith rozebírá témata, styl a dopad filmů argentinského režiséra Huga Fregonese.
  • Zóna zájmu od Jonathana Glazera je mnohými vnímána jako rozprava o nacismu a banalitě zla. Jake Romm se zamýšlí, zda film ve skutečnosti nevypráví o genocidách dneška a naší neochotě je vidět.
  • „Ironicky platí, že filmy, které byly v době svého uvedení míň populární, se s větší pravděpodobností dochovaly v promítnutelném stavu“. Reportáž z přehlídky nitrátových filmových kopií, která proběhla v Muzeu George Eastmana.