DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 6/2022The Gig Is Up

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 6/2022

24. 4. 2022 / AUTOR: Táňa Zabloudilová

V dok.revue přinášíme tipy publicistky a dramaturgyně Táni Zabloudilové, co si z filmů, seriálů a podcastů inspirovaných skutečností nenechat ujít během jara.

Atlanta, 3. série

Po čtyřech letech je zpátky jeden z nejoriginálnějších seriálů současnosti. Herec, hudebník a rapper Donald Glover, který ho píše se svým bratrem, v něm hraje jednu z hlavních rolí – Earna, který nedostudoval vysokou a po chvíli plácání se v rodné Atlantě se mu podařilo stát se manažerem úspěšného lokálního rappera (a svého bratrance) Paper Boie. V první sezóně spolu ve velkém byznysu začínají, ve druhé se vyrovnávají s náhlým úspěchem a u toho všeho i s realitou vlastních životů v Atlantě. Ve třetí sezóně podnikají cestu mimo surreálnou atmosféru černošskými obyvateli z většiny obývaného, a přesto rasistického velkoměsta. I v Evropě si ale seriál uchovává svoji unikátní DNA. I ve městech za oceánem nachází divnost obestírající realitu zdejších obyvatel a ukazuje nám své hrdiny v podivně vtipných i významy nabitých situacích, po kterých se toto vyprávění pohybuje. Atlanta nikdy nebyla příběhem s velkými dějovými zvraty. To, co před nás bratři Gloverovi předkládají, je perspektiva dvou relativně mladých Afroameričanů na život v dnešních velkoměstech. Dělají to s velkým autorským sebevědomím a přesvědčením, že přes veškerou komiku jde v jádru o extrémně vážnou věc. Málokterý seriál by si dovolil zahájit novou sezónu epizodou, ve které se nevyskytuje žádná z obvyklých postav, a předložil nám hororově laděnou, podivnou komedii inspirovanou skutečnými tragickými událostmi. První díl patří svou naléhavostí i kvalitou k epizodám jako byl Teddy Perkins ve druhé sezóně. Atlanta se nezměnila a je to dobře.

Severance, 1. série

Představte si, že v momentu odchodu z práce se najedou veškeré povědomí o tom, co jste v ní dělali, rozplyne. Domů odcházíte jako od pracovních záležitostí kompletně osvobozený člověk a vaše vzpomínky naskočí zpět teprve druhý den ve výtahu cestou na vaše pracovní místo. Funguje to ale i naopak. V práci nemáte tušení, co jste dělali mimo ni. Americké psychologické drama odehrávající se v alternativní realitě nám představuje Marka S. a jeho kolegy zaměstnané pro tajemnou společnost Lumon Industries. Ta některým zaměstnanců provádí sice legální, ale kontroverzní operaci mozku, která rozpojení vědomí umožní. Mark (Adam Scott) má své vlastní důvody, proč chce svoji hlavu denně na 8 hodin odpojit od osobní reality. V té pracovní se ale nástupem nové kolegyně, náhrady za Markova kamaráda Peteyho začnou zjevovat problémy. Včetně nejistoty ohledně toho, na čem v gigantických prostorách velké společnosti vlastně pracují a za jakou cenu. Seriál režírovaný Benem Stillerem a Irkou Aiofe McArdleovou těží ze skvělého scénáře mixujícího povědomé motivy se zcela novými, z velké tvůrčí péče režisérů a návrhářů ohromujícího designu natáčecích setů a ze skvělého hereckého obsazení. Vedle perfektního Scotta pracují v podivných podzemních kancelářích také například John Turturro nebo Christopher Walken.

The Gig Is Up

Dokument kanadské režisérky Shannon Walshové slouží jako perfektní úvod do tématu zakázkové ekonomiky, která je na globálním vzestupu. Ukazuje nám nejenom podmínky, ve kterých pro Uber, Deliveroo či Amazon pracují lidé na různých místech světa. Díky skvěle dramaturgicky seřazeným vstupům několika odborníků včetně americké antropoložky Mary L. Grayové film srozumitelně odhaluje mechanismus fungování zakázkové ekonomiky. Ukazuje nám ho také názorně – například při návštěvách africké Nigérie, kde si lidé vydělávají tak zvanou mikroprací, tedy drobnými zakázkami, při kterých přepisují zvukové stopy videí nebo třídí vizuální informace. Díky jejich času stráveném při těchto úkolech může fungovat umělá inteligence. Film tak ukazuje, kolik neviditelné práce je na světě za velmi nízké mzdy odvedeno, a rozprostírá před námi jeden z největších problémů 21.století – nutnost redefinovat způsob, jakým o hodnotě práce a odměňování pracovní síly uvažujeme.

American Hostage (true crime podcast)

Jde o velmi americký a zvláštním způsobem starosvětsky a zároveň aktuálně působící příběh, kterým nás provází hlas Johna Hamma, herce známého především z role Dona Drapera ze seriálu Mad Men. Hamm zde ztělesňuje stárnoucího amerického novináře a rozhlasového moderátora Freda Heckmana, kterého pro svůj šílený plán použije realitní developer Tony Kiritsis. Je rok 1977 a developer, který se dostal do finančních potíží, se pokouší svého bankéře přesvědčit o prodloužení lhůty na splacení hypotéky. Když to neudělá, Kiritsis ho přepadne, sváže, namířenou zbraň s upilovanou hlavní připevní ostnatým drátem za jeho hlavu a současně k sobě tak, aby hrozilo zabití, pokud někdo vystřelí na něj samotného. Svázaného jej nejprve provede městem a následně ho 63 hodin drží jako rukojmí u sebe doma za absolutní neschopnosti policie zasáhnout. Jon Hamm v roli Freda Heckmana se stává spojníkem mezi Kiritsisem a lidmi, když mu agresor opakovaně volá do živého vysílání. Nejpozoruhodnější na celé věci není jen to, že se tento příběh v roce 1977 skutečně stal, ale že sedmdesát procent veřejnosti podle průzkumu za Kiritsisem stálo a on sám se prohlásil za národního hrdinu. Paranoidní atmosférou světa, ve kterém vítězí jen ti nejsilnější a všichni ostatní se musí smířit s nespravedlností, připomíná American Hostage současnost mnohem více, než bychom asi chtěli.