Nenechte si ujít 5/2024
Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na květen.
Filmy pro domácí kino
- Novinka Andrewa Haigha, mystická queer romance Všichni moji cizinci, česká kina minula. Českou distribuční premiéru si tak film s Andrewem Scottem a Pedrem Pascalem odbyl až nyní na Disney+.
- Podobně se do české distribuce nedostal nový film rumunského režiséra Radu Judeho. Jeho sžíravou, multimediální, tvar neustále měnící esej Od konce světa nic dobrého nečekejte si nicméně můžete pustit na MUBI.
- Na MUBI je k vidění také finská minisérie Osm smrtelných ran z roku 1972, realistické venkovské drama o lesníkovi, který se svým kumpánem načerno vyrábí pálenku, pije a čím dál víc se odcizuje rodině i komunitě.
- Jeden den, jedna domácnost. Chystá se oslava. Dospělí vytvářejí iluzi pohody. Spolu s protagonistkou ale zjišťujeme, že věci jsou složitější a dětství nepotrvá věčně. Mexické drama Totem, uvedené na několika áčkových festivalech, je malý film, ale v navození intimní atmosféry tak věrný, že vyvolává velké emoce. K vidění je na HBO Max.
- Jeden z nejlepších a nejkouzelnějších českých filmů posledních let, rodinný loutkový příběh Tonda, Slávka a kouzelné světlo, je nyní online např. na DAFilms.
- Další oceňovaný animovaný film, Kuře pro Lindu, který skrze groteskní příběh jedné dívky reflektuje aktuální sociální témata, je nově na HBO Max.
- Na různých platformách je k vidění také restaurovaná verze baladického filmu Ivana Vojnára Cesta pustým lesem.
- Nedlouho po distribuční premiéře je online též francouzské soudní drama Případ Goldman, mistrovská lekce toho, jak poutavě zrežírovat film odehrávající se skoro celý v jedné místnosti.
Videa
- Hodně barev, emocí, energie, výtvarných stylů a časových rovin. První plnohodnotný trailer k Amerikánce Viktora Tauše, jejíž premiéra byla (údajně kvůli přípravě distribuční strategie pro školy) odsunuta z konce května na konec září.
- Teaser na megalomanský, z vlastních prostředků zafinancovaný počin Francise Forda Coppoly Megalopolis, který bude uveden na festivalu v Cannes:
- Trailer k dalšímu filmu neúnavného Quentina Dupieuxe The Second Act, který letošní Cannes zahájí.
- První trailer k filmu Noční klid, který podle scénáře Marka Šindelky a Václava Kadrnky natočil Michal Hogenauer. Premiéra 23. května:
- Filmový kritik Jeff Zhang konečně dostříhal svou poctu nejlepším filmům loňského roku.
- Trailer k dokumentu Made in England: The Films of Powell and Pressburger, jehož vypravěčem je velký fanoušek uvedeného režisérského dua, Martin Scorsese:
- Ethan Hawke a jeho dcera Maya byli pozváni do cinefilně vděčného kamrlíku společnosti Criterion, aby si domů odnesli disky s filmy, které je zaujmou.
- Nová videoesej zkoumá práci Shaw Brothers, čtyř bratrů, kteří inspirováni klasickým hollywoodským produkčním systémem změnili podobu čínské kinematografie:
- Wes Anderson natočil krátký reklamní film pro Montblanc, ve kterém si navíc sám zahrál a propaguje v něm psací pero, které sám navrhnul.
- La Cinémathèque française zveřejnila dochované fragmenty filmu Alice Guy The Empress (1917), který se zabývá „vztahem mezi umělcem a jeho múzou, manipulací a žárlivostí, ale také významem fotografických technologií, které mění náš vztah k pravdě“.
- Videoesej věnovaná rozmarné komedii Golden Eighties od Chantal Akerman:
Čtení
- "Filmy, které na mě měly největší vliv, byly filmy české nové vlny od Miloše Formana, Jiřího Menzela a dalších režisérů podobného ražení. Tyto filmy se radují z lidské komedie, spojení, vztahů, interakce," říká Ken Loach v rozhovoru pro Jacobin o svém novém filmu Starý dub, promítaném nyní v českých kinech, i o české nové vlně.
- Od Fritze Langa po Adama Curtise. Jak filmy o konspiračních teoriích předpověděly naši dnešní postpravdivou dobu, se dozvíte na webu British Film Institut.
- K. F. Watanabe si s uznávaným kritikem Shiguéhiko Hasumim povídal o Akiru Kurosawovi, Johnu Fordovi a jedné z nejvlivnějších knih o Ozuovi.
- Emerson Goo píše o motivu tělesného postižení v tvorbě japonského filmaře Rjúsuke Hamagučiho.
- „Ridley Scott je fašismus.“ Portugalský auteur Pedro Costa vypráví o svém dokončovaném filmu, Godardovi i radikálním postoji k hollywoodskému mainstreamu.
- "Tarr je pravděpodobně tím nejtvrdohlavnějším a nejignorantnějším ze všech režisérů, s nimiž jsem kdy spolupracoval,” vzpomíná kameraman Rob Tregenza na natáčení Werckmeisterových harmonií od Bély Tarra.
- Legendární kameraman Frederick Elmes se ohlíží za svou kariérou a spoluprací s Johnem Cassavetesem, Davidem Lynchem, Angem Lee a dalšími.
- Na HBO teď běží seriálová adaptace knižního bestselleru oceněného Pulitzerovou cenou Sympatizant. Zde o ní vypráví režisér Pak Čchan-uk.
- Přečtěte si článek vysvětlující, proč je seriál Šógun (a další televizní tvorba posledních let) poněkud rozostřený.
- Daniel Bessner pro Harper's shrnul historii pracovních podmínek hollywoodských scenáristů od monopolizace odvětví přes regulaci, deregulaci až po konglomeráty, které pro mnoho pracovníků znamenaly ztrátu ekonomické stability.