DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 4/2023Sara Gómez. Zdroj ICAIC

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 4/2023

12. 4. 2023 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. Tipy na duben.

Filmy pro domácí kino

  • MUBI dvojicí restaurovaných filmů, Iré a SantiagoTak či onak, připomíná kubánskou režisérku, scenáristku, hudebnici a novinářku Saru Gómez. První žena přijata na kubánský filmový institut ICAIC se zaměřovala na témata jako je africké přistěhovalecké dědictví nebo role žen při přetváření Kuby v socialistickou společnost. 
  • MUBI též vzdává malou poctu intenzivní spolupráci dvou výrazných osobností amerického nezávislého filmu, režiséra Alexe Rosse Perryho a herečky Elizabeth Moss. Pustit si můžete mumblecore Listen Up Philip nebo dusivé psychologické drama Královna země.

Z filmu <b><i>Královna země</i></b>

  • Podle jedné z optimističtějších vizí budoucnosti bychom se jako lidstvo mohli kolektivně přecpat k prasknutí. Ať jídlem, nebo audiovizuálním obsahem. Po zhlédnutí Velké žranice od Marca Ferreriho, která se objevila v nabídce HBO Max a coby obraz totálního civilizačního rozkladu získává na aktuálnosti, budete na tuto potencialitu připraveni.
  • Esteticky vycizelovaná středověká poema Zelený rytíř od Davida Loweryho je neotřelou variací artušovského mýtu. Mytického hrdinu ukazuje jako obyčejného smrtelníka zmítaného strachy a vášněmi, jehož pouť je spíš existenciální než dobrodružná. Film je nově na HBO Max.
  • Marek Kuboš navázal na svůj Poslední autoportrét podobně koncipovaným filmem ± 90, který předkládá sérii portrétů slovenských dokumentaristů, kteří studovali v 90. letech. Jejich individuální tvůrčí dráhy vsazuje do širších souvislostí kulturních, politických nebo mediálních změn.

Z filmu <b><i>± 90</i></b>

  • Platforma DAFilms do své nabídky zařadila několik dokumentárních filmů Drahomíry Vihanové, Otázky pro dvě ženy, Proměny přítelkyně Evy nebo Rozhovory, v nichž jsou zpovídáni dělníci pracující na stavbě linky B pražského metra. Všechny představují Vihanovou jako všímavou pozorovatelku se silným morálním étosem a výjimečným citem pro střihovou skladbu.
  • Do třetice DAFilms a pětihodinový, do dvou dílů rozdělený veristický záznam každodenního života v Iráku před a po invazi amerických vojsk Vlast (Irák v roce nula).

Z filmu <b><i>Vlast (Irák v roce nula)</i></b>

  • Michal Blaško vloni hned dvěma projekty předvedl, že je filmařem, který se ve světě neztratí. Jeho minisérie Podezření byla představená na Berlinale, drama Oběť, nově dostupné na Netflixu, mělo premiéru v Benátkách v soutěžní sekci Orizzonti.
  • Méně známý film s mladým Jeanem-Paulem Belmondem Muž jménem La Rocca se objevil na Netflixu. Jedná se o adaptaci románu José Giovanniho, kterého ovšem výsledek neuspokojil, a v roce 1972 natočil pod názvem Smůla vlastní verzi. Opět s Belmondem v hlavní roli.
  • Netflix také doplnil svou nabídku filmů Rainera Wernera Fassbindera o stylizovanou psychologickou analýzu patologického vztahu submisivní ženy a dominantního muže Martha.

Z filmu <b><i>Martha</i></b>

  • A ještě jednou Netflix – tentokrát s Ukradenou vzducholodí od Karla Zemana. Poprvé v digitálně restaurované verzi z loňského roku, která byla zatím k vidění jen v kinech a na Blu-ray.

Videa

  • Jedním z krátkometrážních filmů nominovaných na Oscara byl obrazově i zvukově podmanivý observační dokument Haulout. Ruský mořský biolog čeká na Čukotce na každoroční migraci mrožů. Jenomže zvířata jsou kvůli tajícímu ledu neodpočatá a neklidná.
  • Podívejte se na video vysvětlující, jak se u moderních blockbusterů typu Top Gun: Maverick vyrábějí zvuky, které neexistují.
  • Martin Scorsese natočil další koncertní film o svém oblíbeném muzikantovi. Spolu s Davidem Tedeschim se ve snímku Personality Crisis: One Night Only zaměřil na amerického zpěváka Davida Johansena. Zde najdete trailer. 
  • Nová videoesej Luíse Azevedy je věnovaná barvám ve filmech jihokorejského režiséra Paka Čchan-uka.
  • Opravdu fyzické nosiče vymírají? Nebo zažívají svůj zlatý věk? Nebo snad platí obojí? Youtuber Elliot Cohen nabízí svůj úhel pohledu.
  • Skoro hodinová videoesej se věnuje autenticitě a sebereflexivitě oceňovaného netflixovského speciálu Bo Burnhama Inside. Odkazuje přitom mimo jiné k mockumentární klasice David Holzman's Diary (1967). 
  • Je M. Night Shyamalan utajeným géniem filmové parodie? Co když většina jeho filmů nejsou horory nebo thrillery, ale komedie? Podívejte se na videoesej.
  • Steven Spielberg, Todd Field, Danielovi, Martin McDonagh a Joseph Kosinski si dvě a čtvrt hodiny povídali o filmování na YouTube kanále Directors Guild of America.

Čtení

  • Na VoD platformě společnosti Criterion se v březnu objevila retrospektiva filmů, na nichž spolupracovala Ester Krumbachové. Jonathan Owen při té příležitosti napsal o jejím odkazu.
  • Do limitované tuzemské kinodistribuce vstoupil středometrážní dokument Je nalezena tím, koho hledá. S jeho protagonistkou, překladatelkou Annou Kareninovou, v návaznosti na to vyšel rozhovor, kde dojde mj. na překládání filmových titulků.

Anna Kareninová. Zdroj ČT Art, Josef Chuchma

  • V Česku se pomalu rozbíhá veřejná debata o situaci kulturní publicistiky. Shrnující text k tématu na základě rozhovorů s několika editory napsal Štěpán Šanda.
  • Satira Trojúhelník smutku stále dává vzniknout inspirativním textům. Nizozemský akademik Bram Van Beek rozebírá, jak režisér Ruben Östlund není schopen (nebo ochoten) uvažovat mimo hranice vládnoucí ideologie. Všechny cesty pro něj vedou zpátky k neoliberalismu.
  • Jako jeden z důvodů klesajícího zájmu o Oscary bývá uváděn fakt, že Hollywood už nemá žádné opravdové hvězdy (kromě Toma Cruise, který se letos večera příznačně nezúčastnil). Kam se poděly? Nebo už ve stávajícím výrobním systému nejsou třeba? 
  • K vítěznému filmu letošních Oscarů Všechno, všude, najednou se vrátil Leonardo Goi. Argumentuje, že nejde o žádnou revoluci, nýbrž o klasický oscarový film, pouze oblečený do nových šatů, střižených na míru éře internetových memů.
  • Veterán akčních filmů Walter Hill se v rozhovoru pro časopis Sight and Sound ohlíží za svou kariérou a zamýšlí nad tím, jak se během uplynulých 50 let proměnil Hollywood.
  • Inflace streamovacích platforem navenek přinesla nová odbytiště pro začínající tvůrce a menší filmy. Algoritmy ale nepřejí originalitě. Jak dnes v USA zafinancovat nezávislý debut? Přečtěte si text v Esquire.