DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 13/2022Ostrovy lásky

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 13/2022

14. 11. 2022 / AUTOR: Martin Šrajer

Přinášíme listopadové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst.

Filmy pro domácí kino

  • V Turecku sídlící platforma MUBI se pustila do vlastního restaurování. Jejím prvním počinem na tomto poli je nepřekvapivě turecký film – lyrické milostné drama Sevmek Zamanı (Ostrovy lásky; 1965) režiséra Metina Erksana.
  • Jednou z významných, ale širší veřejnosti zatím málo známých osobností dokumentárního filmu byl Ital Mario Ruspoli. MUBI zpřístupňuje jeho snímek Neznámí této země (1961), před lety uvedený na jihlavském festivalu. Ruspoli v něm sleduje život zemědělců z departementu Lozère.
  • Bílý sob (1952) je finský folkový horor, který v roce 1953 soutěžil na festivalu v Cannes a jako jeden z prvních finských filmů se dočkal mezinárodního uznání (a Zlatého glóbu). Nyní je k vidění na MUBI.

<b><i>Hrobníkova žena</i></b>

  • Vůbec prvním somálským filmem vyslaným na Oscary se stalo drama Hrobníkova žena (2021). Finsko-somálský režisér Khadar Ayderus Ahmed napsal první verzi scénáře před více než deseti lety. Režii ale nechtěl svěřovat nikomu jinému. Proto se nejdřív sám naučil režírovat a v roce 2019 se konečně mohl pustit do natáčení. Snímek premiérově představený v rámci Týdne kritiky v Cannes je teď k vidění na HBO Max.
  • Na DAFilms si můžete pustit drsné i poetické islandské drama Krásné bytosti, nedávno uváděné v českých kinech.
  • Tamtéž je nově k přehrání dokument Neprůstřelní, vysvětlující, jak se americké školy připravují na útoky střelnými zbraněmi, k nimž tam pravidelně dochází.

<b><i>Neprůstřelní</i></b>

  • Na platformě kviff.tv už je kompletní třetí řada kultovního Království od Larse von Triera a s ní i předchozí dvě série.
  • Na Netflixu se v poslední době objevují pozornosti hodné tituly jen sporadicky, většina z nich navíc zapadne mezi seriály o sériových vrazích a špatnými adaptacemi dobrých knih. Výjimku představuje emotivní, nesentimentální a mnohovrstevnatý dokument Descendant (2022), uváděný pod neatraktivním českým názvem Clotildin potomek. Režisérka (dosud hlavně spisovatelka literatury faktu) Margaret Brown v něm pátrá po osudu otroků přivezených v roce 1860 k alabamskému městu Mobile a spolu s pozůstalými se snaží zpracovat toto temné dědictví.

Videa

  • V jednom z nejpopulárnějších cinefilních videí posledních týdnů se Cate Blanchett a Todd Field (jejich společný film Tár uvidíme v Česku v únoru) probírají nabídkou DVD a BD ve slavném kumbálu společnosti Criterion.
  • Sociální síť TikTok získává na oblibě nejen u generace Z, ale také mezi filmaři a novináři. Jak vlastně funguje a jaký obsah jí dominuje, vám přehledně vysvětlí toto video.
  • Na YouTube kanálu boloňského festivalu je řada poučných videí. V tomto se například dozvíte, jak probíhalo restaurování klasického němého filmu Bláhové ženy (1922).
  • Claire Denis letos na festivalech představila hned dvě milostná dramata, v Berlíně to bylo Avec amour et acharnement, v Cannes Stars at Noon. Druhého uvedeného snímku se pro americkou distribuci ujala společnost A24.
  • Claire Denis byla také jednou z tvůrkyň oslovených k natočení traileru k jubilejnímu 60. ročníku Viennale.
  • Exkluzivně na MUBI lze zhlédnout film The African Desperate. Jeho režisérka Martine Syms v krátkém videu mluví o uměleckých vlivech, které ji formovaly.
  • U příležitosti ocenění na festivalu v Miami nahrál Džafar Panahí ve vězení krátký vzkaz pro své podporovatele.
  • Očekávanou minisérii Wong Kar Waie Blossoms Shanghai představuje první plnohodnotný trailer, zatím bez anglických titulků.

<b><i>Trojúhelník smutku</i></b>

Čtení

  • Trojúhelník smutku zabodoval u diváků i velké části kritiků. Podle Georgie Carr je film při své kritice kapitalismu povrchní a neškodný.
  • Ela Bittencourt rozebírá, jak se do filmů Mikea Leigha projektuje režisérova levicová politická orientace.
  • Jeden z nejpřemýšlivějších amerických režisérů současnosti James Gray v rozhovoru popisuje, jak probíhal vývoj a natáčení jeho novinky Armageddon Time, kterou jsme v českých kinech původně měli vidět na konci listopadu, ale k tuzemskému uvedení nakonec nedojde.

<b><i>Armageddon time</i></b>

  • Craig Jenkins si před Halloweenem povídal s legendárním režisérem Johnem Carpenterem o tom, jak tvoří filmy a hudbu. 
  • Hororové fanoušky potěší také esej Steffana Tripletta, věnovaná figurám doppelgängerů.
  • Greg Cwik se ohlédnul za hororovým cyklem Rogera Cormana, jehož inspirací byly strašidelné příběhy Edgara Allana Poea.

<b><i>Maska rudé smrti</i></b>

<b><i>Maidan</i></b>

  • Současný stav ukrajinské kinematografie pohledem Jonathana Romneyho.
  • Kristin Thompson na blogu Davida Bordwella rozebírá, na jakých principech funguje „autorské studio“ A24.
  • Většina filmů z němé éry byla ztracena. Snímky černošských filmařů před rokem 1920 se nedochovaly skoro žádné. Nedávno však byly ve sbírkách Knihovny Kongresu nalezeny unikátní materiály právě tohoto typu.
  • Běžnou součástí internetového slovníku jsou gify, kratičké němé klipy, často z různých filmů a seriálů. Kaitlyn Tiffany zkoumá, proč začínají být pro mnohé uživatele internetu překonané.
  • Jiný internetový fenomén přibližuje Kevin Lozano. Jaká je historie YouTube a jak tato platforma ovlivnila naši pozornost a způsob trávení volného času?
  • Na MUBI se objevilo sedm filmů britského umělce Johna Smithe. Částečný návod k jejich pochopení vyšel v Guardianu.
  • James Cameron láká na pokračování Avatara, vysvětluje, proč výroba trvala tak dlouho a co dalšího má v plánu.

<b><i>Avatar 2</i></b>