DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nenechte si ujít 12/2025

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 12/2025

19. 12. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na prosinec.

Filmy pro domácí kino

  • Dokument Agenti štěstí (2024), který si můžete pustit na DAFilms, sleduje dvojici výzkumníků, kteří křižují Bhútánem a snaží se od místních zjistit, zda jsou opravdu tak šťastní, jak se o zemi traduje.
  • V paralelní sekci Semaine de la critique letošního festivalu v Cannes mělo premiéru čínské rodinné drama Levoruká (2025), jehož spoluscenáristou je Sean Baker. Film do své filmotéky zařadil Netflix.

Z filmu Levoruká. Zdroj Netflix

  • Na Netflixu je k vidění také adaptace novely Sny o vlacích (2025). Malickovské drama o tom, že i život docela obyčejného dřevaře může být poetický, patří k obrazově nejpůsobivějším filmům letošního roku. 
  • Jedno z nejoceňovanějších soudních dramat Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), kriticky reflektující americké soudnictví v době McCarthismu, se objevilo na Amazon Prime.
  • Novinkou na platformě Edison Online je pokračování dokumentu Bratři Lumièrové. Ve filmu s podtitulem Dobrodružství pokračuje (2024) se ředitel cannského festivalu Thierry Frémaux zaměřuje na méně známé snímky dvou filmových průkopníků. 

Z filmu Bratři Lumiérové. Zdroj Film Europe

  • Mnoho festivalových cen získalo španělsko-portugalské psychologické drama Portugalský dům (2024) o učiteli zeměpisu, jehož žena beze stopy zmizí. Film můžete zhlédnout na HBO. 
  • Jednou z prvních větších rolí Jiřiny Bohdalové byla postava prostitutky Tonky v dobovém dramatu Martina Friče Hvězda zvaná Pelyněk (1964), které teď rozšířilo nabídku YouTube kanálu Filmová klasika.

Videa

  • Trailer filmu Modrou stezkou, který získal Stříbrného medvěda na Berlinale a v prosinci se objeví v české kinodistribuci:
  • Kumbál Criterionu navštívila herečka Elle Fanning, která mimo jiné vyjádřila svůj obdiv k Sedmikráskám Věry Chytilové.
  • Rozhovor s norským režisérem Dagem Johanem Haugerudem. Závěrečný díl jeho trilogie Sex, Láska, Sny v Berlíně vyhrál hlavní cenu a rovněž bude v prosinci uveden do české kinodistribuce:

Čtení

  • Nigel Galt popsal, jak probíhal střih posledního filmu Stanleyho Kubricka Eyes Wide Shut, který se teď dočkal 4K přepisu.
  • Generace Z je divácký segment, na který Hollywood spoléhá. Trefit se jim do vkusu ale není tak snadné. Mnozí dávají přednost starším filmům a seriálům.
  • Allisa Wilkinson si klade otázku, jestli ještě můžeme věřit dokumentům, když je tak snadné vygenerovat s pomocí AI falešné obrazy a zvuky.
  • Cenu NeurIPS (Neural Information Processing) pro nejlepší odbornou studii získal text zabývající se mimo jiné tím, co je tématem nového seriálu Pluribus – jak umělá inteligence přispívá k homogenizaci našeho myšlení.

Ze seriálu Pluribus. Zdroj Apple TV

  • Rozhovor s kostýmní výtvarníci Catherine George o její spolupráci s filmaři jako Jim Jarmusch, Lynne Ramsay nebo Bong Joon Ho.
  • Jak může umělecká kritika napomoct větší kreativitě v umělecké tvorbě? A stojí o to vůbec umělci? 
  • Matthew Frank procestoval Spojené státy, aby navštívil padesát osm kin a zjistil, jak se jim (ne)daří.


Poslech

  • Herecká agentka Selma Ročková popisuje průběh castingů a vysvětluje, proč je herecká profese spjatá s velkou mírou nejistoty.
  • Jak se v Česku (ko)produkují dokumenty, jaká témata v českém dokumentu chybí a jak do dokumentární tvorby zasahuje politika. O tom v podcastu Pitch mluví producent Radovan Síbrt. 
  • Čím se psaní herních scénářů liší od filmové scenáristiky a co mají obě praxe naopak společného osvětluje Richard Malatinský z Warhorse Studios.