DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 12/2022A Page of Madness

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 12/2022

17. 10. 2022 / AUTOR: Martin Šrajer

Přinášíme říjnové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst.

Filmy pro domácí kino

  • MUBI pokračuje ve zpřístupňování filmů restaurovaných v rámci projektu Martina Scorseseho World Cinema. Nejnověji kolekci rozšířilo turecké melodrama Suché léto, oceněné v roce 1964 Zlatým medvědem.
  • Raritu mezi nově přidanými tituly na MUBI představuje sedmdesátiminutový japonský avantgardní horor A Page of Madness, zachycující šílenství způsobem, který je zneklidňující i po sto letech.
  • Posledním filmem nepočetné filmografie francouzského minimalisty Roberta Bressona bylo nesmlouvavá rozprava nad morálkou moderní společnosti Peníze. Taky tu si teď můžete připomenout na MUBI.
  • Noc nevědomosti, atmosférická koláž reminiscencí, představ a snů jedné indické studentky, která se ohlíží za minulostí a zároveň vyhlíží nejistou budoucnost, byla vloni uvedena v Jihlavě. Nyní si podmanivou kroniku jednoho vztahu můžete pustit na MUBI.
  • Na Netflixu se objevilo zdrcující americké drama Never Rarely Sometimes Always, které naturalisticky ukazuje, co obnáší podstoupit potrat v USA, když jste teenagerka bez prostředků.

<b><i>Never, Rarely, Sometimes, Always</i></b>

  • V produkci Oprah Winfrey vznikl portrét vzdávající hold slavnému afroamerickému herci Sidneymu Poitierovi. Dokument Sidney najdete na Apple TV+
  • Nedlouho po uvedení v kinech se na HBO Max objevil Elvis, ve kterém Baz Luhrmann nevypráví ani tolik o legendárním zpěvákovi, jako o nepostihnutelnosti elvisovského mýtu. 
  • Další novinkou na HBO Max je Lékořicová pizza od Paula Thomase Andersona. Nevšední, vypravěčsky uvolněná sedmdesátková romance se českým kinům úspěšně vyhnula. 
  • HBO Max rozšířilo také svou nabídku starších titulů, konkrétně o kultovní horor Osvícení od Stanleyho Kubricka a debut belgického režiséra Jaca van Dormaela Toto hrdina, vyznamenaný v Cannes v roce 1991 Zlatou kamerou.

<b><i>Papír a lepidlo</i></b>

  • Francouzského fotografa a pouličního umělce, který vystupuje pod pseudonymem JR, zviditelnila spolupráce s Agnès Vardou. Pozoruhodná je ale také jeho samostatná tvorba, kterou poutavě přibližuje dokument Papír a lepidlo, dostupný na HBO Max.
  • Z českých novinek si na VoD platformách můžete pustit hravý videodeník Milana Klepikova Přípravy k filmu T (DAFilms) a satirickou komedii Adama Kolomana Rybanského Kdyby radši hořelo (DAFilmsKVIFF.TV).

Videa

  • Tři méně známé německé feministické filmy o domácím a ekonomickém násilí ze sedmdesátých let, Von wegen 'Schicksal, Der gekaufte Traum a Für Frauen. 1. Kapitel, jsou nyní volně dostupné s anglickými titulky. Doprovází je obsáhlé eseje na platformě Another Screen.
  • Na festivalu v Torontu představil Steven Spielberg svou autobiografickou novinku The Fabelmans, inspirovanou jeho dětstvím, kdy poprvé dostal do rukou filmovou kameru. Do českých kin bude dojemné drama uvedeno na konci listopadu.
  • Dead for a Dollar je název nového westernu klasika americké akční kinematografie Waltera Hilla. Christoph Waltz v něm hraje lovce lidí, který se snaží vystopovat pohřešovanou ženu.
  • Po premiéře na benátském festivalu se trailerem představuje A Couple, hraný film dokumentaristy Fredericka Wisemana:
  • S předstihem před premiérou v roce 2023 se na internetu objevil trailer k novince M. Nighta Shyamalana, hororu Knock at the Cabin:
  • Rozporuplné reakce po uvedení v benátské hlavní soutěži vyvolal nový film Alejandra G. Iñárritua Bardo. Velkolepá podívaná natočená Dariem Khondjim na 65mm se zanedlouho objeví na Netflixu, byť ve verzi kratší o 22 minut.

Čtení

  • Nakladatelství AMU vydalo knihu dokumentaristky a pedagožky Lucie Králové Rozumět televizi, která přináší kritickou reflexi vnitřního života České televize v oblasti dramaturgie dokumentárního filmu. Ukazuje, jak aktéři v televizi chápou dramaturgii a žánr, jaké představy mají o divácích i autorech a jak „rozumějí televizi“.

<b>Rozumět televizi</b>

  • Portrét Doris Wishman, režisérky mnoha brakových filmů, které videokazety v devadesátých letech zajistily kultovní status.
  • Rozhovor s Brettem Morgenem o jeho opojné audiovizuální koláži Moonage Daydream, která dala také českým návštěvníkům kin vzpomenout na hudbu a osobnost Davida Bowieho.

<b><i>Moonage Daydream</i></b>

  • Hollywood začal brát v potaz příslušníky generace Z. Skutečně ale šéfové studií zoomerům rozumí, nebo o nich mají zkreslenou představu? Více zde.
  • Ve věku 91 let zemřel jeden z posledních žijících velikánů světové kinematografie, Jean-Luc Godard. Zde na něj vzpomíná J. Hoberman.
  • Godard podruhé, tentokrát se zaměřením na jeho filmy nesoucí utopické poselství o socialistické revoluci a umělecké svobodě.

Z filmu Cyrila Leuthyho <b><i>Godard, člověk-Film</i></b>

  • Na Godarda na svém blogu zavzpomínal také věhlasný filmovědec David Bordwell.
  • Godard počtvrté, tentokrát pohledem Fredrica Jamesona.
  • Nebílí fanoušci fantasy se v reakci na debatu spuštěnou seriály Prsteny mociRod draka a trailer k hranému zpracování Malé mořské víly oprávněně ptají, proč jsou stále vyčleňování z populárních fikčních světů.
  • Zažívají dokumenty díky streamovacím platformám boom? A pokud ano, můžou větší finanční obnosy, které jsou dokumentaristům svěřovány, vést k menší tvůrčí svobodě? Píše Hollywood Reporter.
  • Jak nám trojice starších konspiračních filmů může pomoct líp pochopit naši konspirační přítomnost? Více zde.
  • Criterion přináší portrét mimořádně talentovaného kameramana Jamesa Wong Howea, jedné z výrazných figur asijsko-americké komunity, které se prosadily v období klasického Hollywoodu.
  • MUBI Notebook publikoval esej o letních filmech Jacquesa Roziera, jednoho z méně připomínaných tvůrců francouzské nové vlny.

<b><i>Blondýnka</i></b>

  • O Marilyn Monroe se mluví a píše hlavně v souvislosti s provokativním životopisným hororem Blondýnka, přístupným na Netflixu. Jaká byla ale Marilyn ve skutečnosti herečka? To přibližuje MUBI Notebook.
  • Vulture přináší rozbor vzniku nepřerušovaného jedenáctiminutového záběru, který otevírá akční drama Athena od Romaina Gavrase, rovněž dostupné na Netflixu.

<b><i>Athena</i></b>

  • Promítači schopni obsluhovat klasické analogové promítací stroje mají dnes díky rostoucímu zájmu o 35mm filmové kopie víc práce než v předchozích letech. Píše o tom NYTimes.
  • Esej Neila Younga je věnována Démantům noci od Jana Němce, které nedávno uvedlo newyorské kino Metrograph.
  • Připomínám dosud nepublikovaný rozhovor s Terrencem Malickem z roku 1974, v němž režisér jinak jen vzácně mluvící o svém díle přibližuje natáčení Zapadákova.
  • V listopadu by do českých kin měly vstoupit hned dva filmy Ulricha Seidla, RiminiSparta. Oba měly předpremiéru na MFDF Jihlava. Zahraniční festivaly jeho novinku mezitím stahují z programu kvůli obvinění ze zneužívání romských dětských herců. O kauze podrobněji napsal Der Spiegel.

<b><i>Sparta</i></b><b><i>Rimini</i></b>