DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nenechte si ujít 10/2025Z filmu Nouvelle vague (2025, r. Richard Linklater)

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 10/2025

10. 10. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. Tipy na říjen.

Filmy pro domácí kino

  • Paul Greengrass natočil na základě skutečných událostí kinetický katastrofický film o hrdinném řidiči školního autobus, který zachraňuje děti před masivním požárem. Výborně vystavěný, nonstop napínavý Autobus naděje je k vidění na Apple TV+.
  • Křehké drama o plynutí času, změnách ročních období a rodinných vztazích Od marca do mája vyneslo režisérovi Martinovi Pavlovi Repkovi mj. cenu české filmové kritiky za objev roku. Snímek si teď můžete pustit ve videotéce HBO.

Z filmu <b><i>Od marca do mája</i></b> (2025, r. Martin Pavol Repka). Zdroj DAFilms

  • Z kin na streamovací platformy, konkrétně na SkyShowtime, doputoval také monumentální Brutalista od Bradyho Corbeta, životopisné drama připomínající svou mohutností (a jistou těžkopádností) brutalistní stavbu.
  • K nejvýraznějším francouzským sociálním dramatům loňského roku patří Sulejmanův příběh, sledující hektických 48 hodin ze života ekonomického migranta, který si v Paříži přivydělává jako kurýr. Film založený na reálných zkušenostech je na HBO
  • Do finále studentských Oscarů se dostal animovaný film studenta FAMU Philippa Kastnera Vlček o perfekcionistické ilustrátorce, jejíž životní řád malý kreslený psík s kaňkou místo čumáku. Poetickou oslavu nedokonalosti lze vidět na DAFilms.

Z filmu <b><i>Vlček</i></b> (2025, r. Philipp Kastner). Zdroj DAFilms

  • Na DAFilms se objevila rovněž dokumentární esej slovenské režisérky a vizuální umělkyně Pauly Ďurinové Neplacené volno. Film je deníkem jejího vyhoření, který se obsahem i formou vzpírá logice výkonu a ustavičné honby za úspěchy a rozvojem.

Videa

  • Režisér Rob Reiner vybral a okomentoval několik oblíbených záběrů ze svých filmů, mj. z hororu Misery nechce zemřít nebo romantické komedie Když Harry potkal Sally.
  • Trailer k novince Yorgose Lanthimose Bugonia. Anglicky mluvený remake zběsilého jihokorejského filmu Save the Green Planet! bude mít českou premiéru 30. října. 
  • Godardovský trailer k filmu Nouvelle vague, v němž Richard Linklater rekonstruuje natáčení Godardova debutu U konce s dechem. Na Netflixu by se měl objevit v listopadu.
  • Na YouTube kanálu amerického novináře Charlieho Rose se objevil jeho archivní rozhovor s Robertem Redfordem, který zemřel 16. září ve věku 89 let.
  • Videoesej vzdávající poctu tzv. „comfort filmům“, které teď možná potřebujeme ze všeho nejvíc.
  • A ještě jeden trailer, k dokumentární sérii Mr. Scorsese, která v pěti epizodách vypráví o životě a tvorbě slavného amerického filmaře.

Čtení

  • Kina na konci září ovládla Jedna bitva za druhou od Paula Thomase Andersona. Střihač Andy Jurgensen podrobně popisuje pracný proces montáže a snahu učinit dvě a půl hodiny dlouhý film co nejdynamičtějším.
  • Daniel-Day Lewis se po mnohaleté pauze vrátil k herectví ve filmu svého syna. O pocitech z návratu na plac se rozpovídal v rozhovoru s Kylem Buchananem.

Z filmu <b><i>Anemone</i></b> (2025, r. Ronan Day-Lewis)

  • Streamovací platformy nabízejí stále víc personalizovaný obsah… který je ovšem sám víc a víc odosobněný. O paradoxu současného stavu Netflixu píše Phil Hoad.
  • Charlotte Klein se zamýšlí nad úpadkem a možnými východisky umělecké kritiky, která definitivně přestává být prací na plný úvazek a stává se koníčkem.
  • Český hudební publicista Miloš Hroch napsal pro Guardian o legendárním skladateli nejen filmové hudby Zdeňku Liškovi.

Z filmu <b><i>Ikarie XB 1</i></b> (1963, r. Jindřich Polák)

  • Obhajobu tradičních psaných recenzí napsal ve světle nedávného propouštění a rostoucího vlivu AI také Richard Brody.
  • V novém čísle časopisu Film Quaterly vyšel obsáhlý rozhovor s dokumentaristou Errolem Morrisem.

Poslech

  • Paul Thomas Anderson si o svém novém filmu povídal s kolegou Stevenem Spielbergem.
  • Nová epizoda podcastu The B-Side připomíná výjimečně talentovaného herce Philipa Seymoura Hoffmana.

Philip Seymour Hoffman ve filmu <b><i>Magnolia</i></b> (1999, r. Paul Thomas Anderson)

  • O specifikách současného streamovacího trhu, cenách, za které se prodávají a nakupují filmy pro Netflix, vyprávěli v podcastu Dotočeno Jan Rubeš a Tomáš Vyskočil.