DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 1/2023Poznámky z Eremocénu

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 1/2023

18. 1. 2023 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst. Přinášíme vám tipy pro začátek roku.

Filmy pro domácí kino

  • Podezřelou, nejnovější film jihokorejského režiséra Čchan-uk Paka, si můžete pustit na platformě KVIFF.TV. Na MUBI zas najdete jedno z prvních děl tohoto tvůrce, morbidní krátkometrážní historku z márnice Judgement.
  • V zahraničních žebříčcích nejlepších filmů loňského roku se pravidelně objevovalo Požehnání od Terence Daviese. Nádherně nasnímané psychologické drama zakázané touhy se českým kinům vyhnulo. Nyní jej ovšem najdete na HBO Max.
  • Stylová detektivka Vražda v Londýně, která v duchu filmů Wese Andersona s úctou využívá i hravě převrací konvence krimipříběhů od Agathy Christie, se v českých kinech sice objevila, ale jen nakrátko a bez velkého mediálního a diváckého ohlasu. Dohnat ji teď můžete na Disney+.
  • Ludvík Bavorský je jedním z posledních mistrovských děl Luchina Viscontiho. Životopisné drama s opulentní barokní scénografií a výborným Helmutem Bergerem v titulní roli najdete na MUBI v nezkrácené, takřka čtyřhodinové verzi.
  • Italská režisérka Alice Rohrwacher by letos měla uvést svůj další celovečerní film La chimera. Než k tomu dojde, podívejte se na Disney+ na její okouzlující krátkometrážní vánoční příběh o svobodě a víře v zázraky Le pupille
  • Korejsko-americký umělec Kogonada byl dlouho znám především jako tvůrce vybroušených videoesejí. V roce 2017 debutoval jako režisér dramatem Columbus. Předloni představil subtilní sci-fi Život po Jangovi, které se teď díky HBO Max konečně dostává také k českým divákům.
  • Americký dokument A proto skáču, inspirovaný stejnojmennou knihou Naokiho Higašidy, mohli v Česku zatím vidět jen návštěvníci festivalu Jeden svět. Film, který se publiku snaží předat smyslový prožitek osob s poruchou autistického spektra, je nyní ke zhlédnutí i na Disney+.
  • Česko-maďarské psychologické drama s postapokalyptickými motivy Běžná selhání, v němž ženy tří generací hledají naději tváří tvář zkáze, se dva měsíce po kinopremiéře objevilo v nabídce Netflixu.
  • Online už je také Arvéd, podle řady tuzemských kritiků a kritiček nejlepší domácí film roku 2022.

Videa

  • Nejnovější film Kelly Reichardtové Showing Up se představuje prvním trailerem. Nenápadný snímek s Michelle Williamsovou v hlavní roli pojednává o keramičce, která se během příprav na důležitou výstavu potýká s řadou osobních problémů.
  • Na Berlinale, v sekci Forum, bude letos uveden nový slovensko-český film Viery Čákanyové (FREM, Bílá na bílé), Poznámky z Eremocénu
  • Krátce po sobě byly zveřejněny trailery k dvojici nejočekávanějších hollywoodských filmů příštího roku (premiéru budou mít ve stejný den v červenci), feministický pohled na panenku Barbie nabídne Greta Gerwig. Christopher Nolan zas bude velkolepě vyprávět o osudu člověka, který stvořil atomovou bombu, ve snímku Oppenheimer.
  • Jednu z cen české filmové kritiky, pro nejlepší krátkometrážní film, může získat amatérská road movie Adiny Šulcové a Viktorie Novotné Spiknutí holčičích hoven, která svou trashovou estetikou připomene mj. tvorbu Harmonyho Korinea. 
  • Sérii Makanai: Jak se vaří pro Maiko pro Netflix natočil japonský režisér Hirokazu Koreeda. Premiéru bude mít 12. ledna. Podívejte se na trailer.
  • V uplynulých týdnech nás opustili dva významní skladatelé (nejen) filmové hudby. Ruský komponista Eduard Nikolajevič Artěmjev vytvořil mimo jiné hudbu a zvukový design k filmům Andreje Tarkovského SolarisStalker. Jedno z jeho progresivních mimozemských alb si můžete pustit na YouTube.
  • Zemřel také Angelo Badalamenti, zde podrobně vysvětlující, jak složil ústřední hudební motiv pro seriál Twin Peaks.

Čtení

  • Měsíčník Sight and Sound odhalil napjatě očekávané výsledky pravidelné ankety o nejlepší film všech dob. Na prvním místě se objevil formálně i politicky radikální portrét ženy v domácnosti Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles
  • Velká i malá kina zaplavil Avatar: The Way of Water. Jaime Lauren Keiles se pro New York Times Magazine zamýšlí nad kulturním odkazem prvního filmu. 
  • Novinkou na Netflixu je také Bílý šum od Noaha Baumbacha. Leonardo Goi si při příležitosti jeho uvedení posvítil na dřívější filmové adaptace knih Dona DeLilla. 
  • Molly Ringwald pro New Yorker zavzpomínala, jak probíhalo netradiční natáčení Godardova filmu Král Lear (1987). 
  • Britská režisérka Joanna Hogg si pro Vanity Fair povídala s Martinem Scorsesem, patronem jejích posledních filmů. 
  • Nad navracejícími se tématy v díle francouzské prozaičky a nobelistky Annie Ernaux, jako je paměť nebo plynutí času, se na podkladu filmu Roky Super-8, uvedeného v Ji.hlavě, zamýšlí Melissa Anderson.
  • Zlaté glóby, Čeští lvi, Oscaři… přichází sezóna filmových ocenění. Ted Hope píše, proč podle něj různé ceny kinematografii a kulturní publicistice ve skutečnosti spíš ubližují.
  • Do českých kin v lednu vstoupí nestřídmý tříhodinový spektákl ze zlatého věku Hollywoodu Babylon. Jakými reálnými osobnostmi a kauzami se režisér Damien Chazelle inspiroval? Přečtěte si na serveru Vulture.
  • Kdo se zajímá o českou audiovizi, zejména ve vztahu k zahraničním streamovacím platformám, neměl by minout hutný rozhovor s akademikem Petrem Szczepanikem na A2larmu.
  • Význam kulturní publicistiky v časech rychlorozpustných názorů klesá a málokde je to poznat tak citelně jako při psaní o blockbusterech s velkou základnou fanoušků i hejtrů. Nejen toho se ve své kritice/eseji dotýká Caitlin Quinlan.
  • Českého překladu se dočkalo Dobývání marnosti, deník Wernera Herzoga z extrémního natáčení jeho megalomanského filmu Fitzcarraldo.

<b><i>Fitzcarraldo</i></b>. Zdroj New World Pictures