Medailonky redakce festivalové dok.revue 2018



Eliška Charvátová  

Studentka druhého ročníku filmových studií a francouzské filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. V současnosti působí jako asistentka programu a individuálního fundraisingu na festivalu Academia Film Olomouc a jako výkonná produkční knižního veletrhu LITR. V minulosti se podílela na festivalech PAF a Jeden svět Olomouc. Mimo film a literaturu ráda cestuje, věnuje se překladu a dobrovolnické činnosti.

 

Jitka Lanšperková 

Editorka dok.revue, dramaturgyně MFF pro děti a mládež Juniorfest a doktorandka na Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU v Brně. Absolventka mediálních studií a žurnalistiky, managementu v kultuře a filmové vědy. Studovala také na katedře filmových studií na univerzitách ve Stockholmu a Falmouthu. Působila jako redaktorka Aktuáně.cz, od roku 2016 spolupracuje s NAMU na klauzurní knize FAMU a je vedoucí programu na festivalu studentské tvorby START FILM.


Tomáš Poštulka 

Absolvent bakalářského dvouoborového studia žurnalistika a filmová věda na Univerzitě Palackého v Olomouci. V bakalářské práci se zabýval propojením těchto oborů a reflexí zobrazování žurnalistiky v amerických filmech. Nyní pokračuje v navazujícím magisterském studiu tamtéž. Absolvoval praxi v Olomouckém deníku a Olomoucké drbně. Nyní je vedoucím redakce filmového klubu Pastiche Filmz v Olomouci a redaktorem filmového webu Gorilla.cz.


Matěj Pořízek 

Absolvent bakalářského programu Obecné dějiny na plzeňské Západočeské univerzitě a v současnosti student Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU v Brně, kde ve své bakalářské práci analyzuje film Martina Friče Lidé na kře. Jako fanoušek filmu rád objíždí různé filmové festivaly. V letním semestru 2017 vedl projekt studentského kina ve spolupráci s kinem Scala a MU.


Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na FF MU v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Film a doba a Cinepur. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou. 


Matúš Slamka

Absolvent na Ústave filmu a audiovizuálnej kultúry FF MU. Bol koordinátorom projektu podporujúceho začínajúcich dokumentaristov My Street Films pre Juhomoravský kraj. Externe spolupracuje s brnenským kinom ART, pre ktoré robí lektorské úvody a debaty s tvorcami. Taktiež je jedným zo zakladateľov kina Cinema nad Svitavou a zároveň jeho dramaturgom. Príležitostne píše kritiky a texty pre rôzne filmové portály (moviesite.sk) a periodiká (Kino-Ikon: Frame). Pracoval na queer filmovom festivale Mezipatra. V súčasnosti sa zaoberá filmovými adaptáciami.


Kateřina Šardická

Studentka postgraduálního studia na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU, kde se badatelsky věnuje dějinám dokumentárního filmu a televizním formátům. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. Příležitostně píše scénáře a v současnosti ji plně zaměstnává dramaturgická práce pro Českou televizi. 


Tereza Šplíchalová 

Vystudovala bakaláře na Ústavu filmu a audiovizuální kultury na FF MU. Nyní studuje mediální studia a žurnalistiku tamtéž. Organizovala studentské kino Vlny ve Scale a působila jako produkční a dramaturgyně v Cinema nad Svitavou. Každý rok vytváří nové Brněnské Use-it mapy.





F1.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKontextem naší doby je nemít kontextDebata o snímku Pozorovatelna (The Viewing Booth, 2020) izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, do níž jsme přizvali odborníka na Blízký východ Jana Fingerlanda (JF), izraelsko-slovenskou umělkyni Tamaru Moyzes (TM) a teoretičku vizuální kultury a zakladatelku platformy Fresh Eye Andreu Průchovou Hrůzovou (APH). Snímek Pozorovatelna uvádí letošní online Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Svědectví.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem točil o KunderoviDokumentarista Miloslav Šmídmajer popisuje, jak vzniká jeho dokument o Milanu Kunderovi s pracovním názvem „Milan Kundera: Od žertu k bezvýznamnosti“. Snímek by se měl v kinech objevit v březnu příštího roku a posléze se plánuje uvedení na VOD platformách a v České televizi.Miloslav ŠmídmajerTémaMuž, který předběhl svou dobuBankéř Albert Kahn vytvořil pod vlivem svého učitele, filozofa Henriho Bergsona, pozoruhodný soukromý archiv své doby. Pokusil se v něm posbírat co nejvíce filmů a fotografií svědčících o světě, v němž žil. Jeho Archiv planety, jak svou sbírku nazval, pokrývá období od první světové války do roku 1932 a zachycuje tak paměť tehdejšího světa. Výběr ze snímků z Kahnova archivu uvede online ve zvláštní sekci letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.David ČeněkTémaFantomová kinematografie Jižní KorejeProgramový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica přibližuje v následujícím textu vývoj jihokorejského dokumentu od jeho počátků po současnost. Vytváří tak potřebný kontext letošní ji.hlavské retrospektivy Průhledná krajina, jíž se stala Jižní Korea. Přehlídka představuje u nás dosud neznámé snímky, natočené v období od dvacátých let minulého století po současnost, a ukazuje fascinující cestu jihokorejského dokumentu, jehož nezávislost se začala psát až v roce 1988.Petr KubicaRozhovorChci, aby diváci viděli mé filmy nejen očimaTvorba světoběžníka rakouského původu Huberta Saupera je známá i u nás. Před lety vzbudil ohlas jeho dokumentární esej Darwinova noční můra o Viktoriině jezeře v Tanzánii, kde se chová okoun říční na vývoz do Evropy, zatímco domorodí obyvatelé poblíž jezera živoří a trpí hlady. Letos mohou diváci MFDF Ji.hlava zhlédnout Sauperův nový snímek Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda. S Hubertem Sauperem jsme si povídali o jeho tvůrčí metodě, zatímco jsme se – virtuálně a se sluchátkem na uchu – společně procházeli po jeho farmě na francouzském venkově.Kamila BoháčkováÚvodníkDigitální archiv planetydok.revue 5.20redakce dok.revue