Medailonky redakce festivalové dok.revue 2018



Eliška Charvátová  

Studentka druhého ročníku filmových studií a francouzské filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. V současnosti působí jako asistentka programu a individuálního fundraisingu na festivalu Academia Film Olomouc a jako výkonná produkční knižního veletrhu LITR. V minulosti se podílela na festivalech PAF a Jeden svět Olomouc. Mimo film a literaturu ráda cestuje, věnuje se překladu a dobrovolnické činnosti.

 

Jitka Lanšperková 

Editorka dok.revue, dramaturgyně MFF pro děti a mládež Juniorfest a doktorandka na Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU v Brně. Absolventka mediálních studií a žurnalistiky, managementu v kultuře a filmové vědy. Studovala také na katedře filmových studií na univerzitách ve Stockholmu a Falmouthu. Působila jako redaktorka Aktuáně.cz, od roku 2016 spolupracuje s NAMU na klauzurní knize FAMU a je vedoucí programu na festivalu studentské tvorby START FILM.


Tomáš Poštulka 

Absolvent bakalářského dvouoborového studia žurnalistika a filmová věda na Univerzitě Palackého v Olomouci. V bakalářské práci se zabýval propojením těchto oborů a reflexí zobrazování žurnalistiky v amerických filmech. Nyní pokračuje v navazujícím magisterském studiu tamtéž. Absolvoval praxi v Olomouckém deníku a Olomoucké drbně. Nyní je vedoucím redakce filmového klubu Pastiche Filmz v Olomouci a redaktorem filmového webu Gorilla.cz.


Matěj Pořízek 

Absolvent bakalářského programu Obecné dějiny na plzeňské Západočeské univerzitě a v současnosti student Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU v Brně, kde ve své bakalářské práci analyzuje film Martina Friče Lidé na kře. Jako fanoušek filmu rád objíždí různé filmové festivaly. V letním semestru 2017 vedl projekt studentského kina ve spolupráci s kinem Scala a MU.


Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na FF MU v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Film a doba a Cinepur. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou. 


Matúš Slamka

Absolvent na Ústave filmu a audiovizuálnej kultúry FF MU. Bol koordinátorom projektu podporujúceho začínajúcich dokumentaristov My Street Films pre Juhomoravský kraj. Externe spolupracuje s brnenským kinom ART, pre ktoré robí lektorské úvody a debaty s tvorcami. Taktiež je jedným zo zakladateľov kina Cinema nad Svitavou a zároveň jeho dramaturgom. Príležitostne píše kritiky a texty pre rôzne filmové portály (moviesite.sk) a periodiká (Kino-Ikon: Frame). Pracoval na queer filmovom festivale Mezipatra. V súčasnosti sa zaoberá filmovými adaptáciami.


Kateřina Šardická

Studentka postgraduálního studia na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU, kde se badatelsky věnuje dějinám dokumentárního filmu a televizním formátům. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. Příležitostně píše scénáře a v současnosti ji plně zaměstnává dramaturgická práce pro Českou televizi. 


Tereza Šplíchalová 

Vystudovala bakaláře na Ústavu filmu a audiovizuální kultury na FF MU. Nyní studuje mediální studia a žurnalistiku tamtéž. Organizovala studentské kino Vlny ve Scale a působila jako produkční a dramaturgyně v Cinema nad Svitavou. Každý rok vytváří nové Brněnské Use-it mapy.





F1.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJak na Johna Wilsona?Sérii HBO Jak na… s Johnem Wilsonem označili někteří filmoví kritici za nejlepší dokumentární počin loňského roku.Kamila BoháčkováNový filmO spojitých nádobách továrny a státuDokumentarista a sociolog Ivo Bystřičan představuje hlavní myšlenky své připravované dvanáctidílné dokumentární série Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí, kterou by měla Česká televize vysílat letos na podzim.Ivo BystřičanTémaA hle, vzedme-li se řeka, neustoupíDo mozaiky zahraničních pohledů na osobnost a tvorbu Karla Vachka, kterou představujeme v tomto čísle dok.revue, přispěl i respektovaný filmový vědec Olaf Möller, spolupracující s řadou světových filmových časopisů (například Film Comment či Sight & Sound), filmových muzeí a světových festivalů – například Il Cinema Ritrovato či International Film Festival Rotterdam. Möller přednáší filmovou teorii a historii na Aalto University v Helsinkách a je spoluautorem několika knih o filmu.Olaf MöllerTémaKaždá lidská bytost má právo nosit boty, které nikde netlačíKarel Vachek byl v roce 2009 předsedou poroty na japonském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jamagatě. Spolupracovnice festivalu a jeho bývalá ředitelka Asako Fudžioková pro dok.revue vzpomíná, jak festival málem smetl tajfun, Vachek si skoro zapálil dýmku na pódiu a posléze s japonským básníkem Gózóem Jošimasuem natáčel v horách film.Asako FujiokaTémaJako ten pes na pláži...Americká historička Alice Lovejoyová o setkání s Karlem VachkemAlice LovejoyTémaHnízdo v ložniciRenomovaný anglický filmový historik a profesor na univerzitě ve Staffordshiru Peter Hames, autor v zahraničí klíčové knihy o československé nové vlně The Czechoslovak New Wave z roku 1985, zaslal dok.revue svou vzpomínku na Karla Vachka.Peter HamesTémaSmát se tomu...Na setkání s Karlem Vachkem zavzpomínal pro dok.revue i italský producent a zakladatel nezávislé filmové společnosti Okta Film Paolo Benzi. Od roku 2012 je také hlavním tutorem projektu EMERGING PRODUCERS v rámci MFDF Ji.hlava.Paolo BenziSportJak si vloni vedly dokumenty v anketách a žebříčcích?Uzavření kinodistribuce do karantény pomohlo vloni zviditelnit menší, lokální i dokumentární filmy. Právě dokumenty tak mohly vloni hypoteticky konečně zazářit. Zda k tomu skutečně došlo, zjišťuje filmový kritik Martin Šrajer pomocí žebříčků nejlepších filmů dle profesionálních i amatérských diváků a divaček.Báseň19. března 1967, neděleKarel VachekRozhovorOdcházel jsem s propocenou košilíO svém setkání s Karlem Vachkem a s jeho filmy pro dok.revue debatovali častí návštěvníci Vachkových proslulých otevřených seminářů – filozof Miroslav Petříček (MP) a malíř Vladimír Kokolia (VK), dále Vachkův kolega na Katedře dokumentární tvorby na FAMU, pedagog a programový ředitel MFDF Ji.hlava Petr Kubica (PK), producent Radim Procházka (RP), který u Vachka na FAMU studoval a jeho filmy posléze produkoval, a filmový publicista Vladimír Hendrich (VH), jenž s Vachkem natočil desítky pořadů pro Český rozhlas Vltava.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikla knížka 5 ½ scénáře Ester KrumbachovéEditor, historik a pedagog Jan Bernard popisuje vznik publikace dosud neznámých scénářů Ester Krumbachové. Kniha vychází i s autorovou studií v březnu v Nakladatelství AMU.Jan BernardEsejCo dělat po pětadvaceti letechSvým čtením každý text vždy přepisujeme. Režisér, dramaturg a pedagog Jan Gogola ml. se ve svém hravém eseji pokouší po pětadvaceti letech přepsat dialog, který tehdy vedl se svým učitelem Karlem Vachkem (1940–2020) nad jeho filmem Co dělat?. Lze vést živou disputaci s mrtvými? A lze odejít i zůstat zároveň?Jan Gogola ml.ÚvodníkČlověk odjinudO novém čísle dok.revue věnovaném osobnosti Karla VachkaKamila Boháčková