Medailonky redakce festivalové dok.revue



Andrea Hanáčková

Rozhlasová teoretička a dokumentaristka, jakkoli se to možná navzájem vylučuje. Skoro čtvrt století pracuje jako freelancer pro Český rozhlas, jistější existenci ji zajišťuje olomoucká Univerzita Palackého, kde působí jako odborná asistentka na katedře divadelních a filmových studií. Pokouší se s kolegy ustavit v Čechách obor TV a radio studies. Vyhledává ticho a kopce, společenský čas nejraději tráví s aktivitami vesnického spolku v Crhově na Zábřežsku.







Vítězslav Chovanec

Absolvent filmové vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Své texty z oblasti filmu publikoval či stále publikuje ve 25fps, Filmu a době a Cinepuru, kde rovněž zajišťuje produkci. V různých pozicích pracoval na několika tuzemských filmových festivalech a v roli novináře navštívil též několik festivalů v zahraničí. Mimo to působí v organizaci Člověk v tísni, kde spolupracuje s festivalem Jeden svět a zajišťuje akvizice filmů pro Jeden svět na školách.







Veronika Jančová

Filmová teoretička a historička. Absolventka magisterského programu Teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Badatelsky se soustřeďuje především na oblast českého nonfikčního filmu. Absolvovala stáže v České televizi a v Národním filmovém archivu a spolupracovala s Národním technickým muzeem a DaAcademy. Působí v redakci časopisu 25fps a ve společnosti Gnomon Production.







Jitka Lanšperková

Absolventka mediálních studií a žurnalistiky. Nyní pokračuje v navazujícím studiu filmové vědy a managementu na Masarykově univerzitě v Brně. Na jaře 2013 studovala na katedře filmových studií na stockholmské univerzitě. Ve své bakalářské práci přináší sondu do světa českých debutujících režisérů hraného filmu. V roce 2014 byla redaktorkou na Aktuálně.cz. Podílela se také na alternativní distribuci dokumentárního filmu Gottland z produkce nutprodukce. Od léta 2015 působí jako editorka žurnálu dok.revue a úzce spolupracuje s Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava v oddělení mediální komunikace. Nyní také společně s NAMU připravuje Klauzurní knihu FAMU 2016.







Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepur a na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.







Kateřina Šardická

Studentka postgraduálního studia na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU, kde se badatelsky věnuje dějinám dokumentárního filmu. Ve své dizertační práci se zaměřuje na vztahy mezi Československou televizí a Krátkým filmem v oblasti distribuce. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. V současné době externě spolupracuje s Národním filmovým archivem na tvorbě DVD. Příležitostně píše scénáře pro televizní cykly. V minulosti spolupracovala brněnským studiem České televize.







 

Tereza Vlasatá

Studentka filmové vědy na Masarykově univerzitě. Aktivně se zajimá o experimentální filmy. Absolvovala praxi na filmovém festivalu Brněnská 16. Jako orální historička zpracovala rozhovor s Karlem Smyczkem o normalizační kinematografii. Účastnila se českého části výzkumu recepce trilogie Hobit. Ráda fotí analogovým fotoaparátem, hraje na trubku a klavír a čte.





F1.16DOK.REVUE
26. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeJen prázdné nádoby dokážou vydávat zvukDebata o filmu Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězduKamila BoháčkováNový film14,4V17.11.Z oslav 17. listopadu se postupem času stal kýč. Jak ho dokumentovat jinak? „Vyrobil jsem si k tomu jednoduchý nástroj, míchačku, která mi dovolila akci zaznamenat, ale přitom ji celou dekonstruovat, rozmazat,“ popisuje vizuální umělec Vladimír Turner práci na svém snímku 14,4V17.11., jenž se letos objevil v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmntl.cz na MFDF Ji.hlava. „Cítil jsem se jako takový audiovizuální terorista se zbraní, která sice nezabíjí, ale její čočka může měnit svět.“Vladimír TurnerTémaOdkazy Jóhanna JóhannssonaJóhan Jóhannsson byl unikátní skladatel filmové hudby i výjimečný filmař. V následujícím slovenském textu se ohlížíme za jeho předčasně ukončenou tvorbou a představujeme pět filozofických rovin a symbolů jeho komplexního díla. Kdyby nebylo přísných protipandemických opatření, tak by v tuto dobu už bylo možné spatřit poslední film Jóhanna Jóhannssona Last and First Men i v českých kinech. Doufejme, že se tak stane co nejdřív, tento snímek si totiž zaslouží velké plátno.Adriana BelešováTémaHudba vychází přímo z mého nitraPrvní celovečerní a poslední životní film hudebního skladatele a filmaře Jóhanna Jóhannssona Last and First Men měl mít českou premiéru na sklonku tohoto roku. Pandemie a zavřená kina tomu však zabránily, protože tato audiovizuální báseň a experimentální sci-fi potřebuje velké plátno a prostorový zvuk, aby plně vyzněla, a tak jsou pro ni VOD platformy vyloučené. Jóhannssonova (nejen filmová) hudba v českém prostoru přesto rezonuje, a tak jsme se ho rozhodli v posledním letošním čísle dok.revue připomenout. Přinášíme osobní esej dánského skladatele filmové hudby Petera Albrechtsena, který byl Jóhannssonovým dlouholetým přítelem i kolegou. Esej vznikl krátce po Jóhannssonově předčasné smrti v roce 2018 jako nekrolog, ale nikdy nevyšel. Peter AlbrechtsenSportJak mluvit (a uvažovat) o trans lidechQueer filmový festival Mezipatra je – jako mnoho lidskoprávních akcí – nejen přehlídkou kinematografie, ale pořádá i spoustu setkání, přednášek a lekcí, jež slouží k rozšíření povědomí o tématech, která pořadatelé považují za důležitá pro aktivistický záměr LGBT+ komunity. Jednou takovou akcí byla i online přednáška Transparentní čeština, v níž členky spolku Trans*parent Markéta Bečková, Lenka Králová a Ivana Recmanová vytyčily za cíl seznámit posluchače se způsoby, jak adekvátně uvažovat a zpravovat o problematice genderu v kontextu lidí pohybujících se mimo dříve prosazovanou normativní škálu.Martin SvobodaBáseňOsobní život díry(pasáž z filmu)Ondřej VavrečkaRozhovorHledání pravdy za hranicemi rozbřeskuDokumentarista Gianfranco Rosi obdržel za své filmy mnohá ocenění – za snímek Sacro GRA získal v roce 2013 Zlatého lva v Benátkách a za Fuocoammare: Požár na moři si zase v roce 2016 odnesl Zlatého medvěda z Berlinale. O svém zatím posledním filmu Nokturno (2020), který natáčel tři roky ve válečných zónách mezi Sýrií, Irákem, Kurdistánem a Libanonem, si Rosi povídal s novinářem Neilem Youngem. Komentovaný rozhovor vyšel původně v časopise Modern Times Review (MTR). Přinášíme ho v českém překladu v rámci vzájemné spolupráce s MTR, podpořené Norskými fondy.Neil YoungNová knihaFilm jsou tajné dveře do reality Filmový publicista Pavel Sladký popisuje, jak vznikala jeho kniha s názvem Film jsou tajné dveře do reality, která přibližuje tvorbu deseti současných filmových režisérů, například Ulricha Seidla, Michaela Hanekeho, Cristiho Puiua, Larse von Triera či Claire Denisové.Pavel SladkýÚvodníkO filmech, které měly přijít, a nepřišlydok.revue 6.20Kamila BoháčkováAnketaNejpodstatnější letošní filmy a knihyVždy na konci roku vybízí časopis dok.revue přispěvatele, tvůrce či publicisty k přispění do ankety o největší dokumentární a čtenářský zážitek roku. Nejinak tomu je letos.