Jiří Trnka


Z plakátu k filmu Jiří Trnka: Nalezený přítel

Jiří Trnka

Šel světem Bajaja
syn pohádkových Čech,
dětem skla na oknech
omžíval jeho dech.

Stejně ho vzrušoval
řev sedmihlavé saně
jako zpěv cvrčků,
slavičí tlukot
z jarní stráně.

Měl v očích příjemný,
až zimní klid, ne chlad.
Domů se vrátil rád.
Domů se vrátil spát.

Do srdce cudného
osud se zaťal spárem.
Udiven mlčel,
jako by bolest
dostal darem.

Přišla, jež chodívá,
sestřička českých zim,
odešla tiše s ním
pod sněhem Alšovým.

Ty věrné oči však
na všem zůstávají.
Jen poodešel,
aby se vrátil
a žil v báji.
 


Tuto báseň Františka Hrubína přednesl na pohřbu významného ilustrátora, režiséra animovaných filmů a jednoho ze zakladatelů českého animovaného filmu Jiřího Trnky 8. ledna 1970 herec Karel Höger. U příležitosti padesáti let od Trnkova úmrtí vstoupil v listopadu loňského roku do českých kin dokument Jiří Trnka: Nalezený přítel (2019) francouzského režiséra Joëla Fargese. Film je vyprávěn pohledem režiséra, pátrajícího po osudu Jiřího Trnky, autora filmů jeho dětství, které viděl ve Francii jako malý v dělnickém kině, jež promítalo východoevropskou animaci. Při svých cestách do Československa se v pozdějších letech seznámil s Terezou Brdečkovou, dcerou dalšího známého animátora a scenáristy Jiřího Brdečky, a oba se ve filmu společně snaží nalézt odpověď na otázku, jaký Trnka byl. Věnují se jeho nesnadným začátkům, ovlivněním českou loutkářkou tradicí, světovým úspěchům v padesátých letech i jeho konfliktu s komunistickým režimem na sklonku života. Snímek Jiří Trnka: Nalezený přítel byl nominovaný na Českého lva jako Nejlepší dokumentární film. Snímek je dostupný legálně online na DAFilms.cz.




1.20DOK.REVUE
09. 04. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue