Jiří Trnka


Z plakátu k filmu Jiří Trnka: Nalezený přítel

Jiří Trnka

Šel světem Bajaja
syn pohádkových Čech,
dětem skla na oknech
omžíval jeho dech.

Stejně ho vzrušoval
řev sedmihlavé saně
jako zpěv cvrčků,
slavičí tlukot
z jarní stráně.

Měl v očích příjemný,
až zimní klid, ne chlad.
Domů se vrátil rád.
Domů se vrátil spát.

Do srdce cudného
osud se zaťal spárem.
Udiven mlčel,
jako by bolest
dostal darem.

Přišla, jež chodívá,
sestřička českých zim,
odešla tiše s ním
pod sněhem Alšovým.

Ty věrné oči však
na všem zůstávají.
Jen poodešel,
aby se vrátil
a žil v báji.
 


Tuto báseň Františka Hrubína přednesl na pohřbu významného ilustrátora, režiséra animovaných filmů a jednoho ze zakladatelů českého animovaného filmu Jiřího Trnky 8. ledna 1970 herec Karel Höger. U příležitosti padesáti let od Trnkova úmrtí vstoupil v listopadu loňského roku do českých kin dokument Jiří Trnka: Nalezený přítel (2019) francouzského režiséra Joëla Fargese. Film je vyprávěn pohledem režiséra, pátrajícího po osudu Jiřího Trnky, autora filmů jeho dětství, které viděl ve Francii jako malý v dělnickém kině, jež promítalo východoevropskou animaci. Při svých cestách do Československa se v pozdějších letech seznámil s Terezou Brdečkovou, dcerou dalšího známého animátora a scenáristy Jiřího Brdečky, a oba se ve filmu společně snaží nalézt odpověď na otázku, jaký Trnka byl. Věnují se jeho nesnadným začátkům, ovlivněním českou loutkářkou tradicí, světovým úspěchům v padesátých letech i jeho konfliktu s komunistickým režimem na sklonku života. Snímek Jiří Trnka: Nalezený přítel byl nominovaný na Českého lva jako Nejlepší dokumentární film. Snímek je dostupný legálně online na DAFilms.cz.




1.20DOK.REVUE
09. 04. 2020


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková