Deštníková revoluce v Hongkongu

Masterclass Josepha Čchenga na 18. MFDF Ji.hlava

Hongkongský politolog, aktivista a zakladatel hnutí Occupy Central Joseph Čcheng se na Inspiračním fóru, jež bylo součástí 18. ročníku MFDF Ji.hlava (2014) rozpovídal o tzv. deštníkové revoluci, kdy tisíce mladých lidí doslova okupují střed Hongkongu. Protestují proti zrušení dvou systémů v jednom státě. Nechtějí, aby Peking znova Hongkong ovládal a vymýtil tak i malý zárodek demokratičnosti a svobody, kterou Hongkongu garantuje britsko-čínská smlouva z roku 1984.

Protestující zvolili mírumilovnou formu demonstrace, kdy v míru a přátelství zůstávají ve středu města. Na mnohdy násilné policejní útoky neodpovídají podobnou brutalitou, nýbrž často policistům i pomohou. Při silném lijáku jim dokonce půjčí deštník, kterým se před pár hodinami bránili útokům pepřovým sprejem.

"Do protestů se zapojují hlavně studenti, často i studenti středních škol. Jsou si vědomi velice špatných podmínek, které na ně v dospělosti čekají. Po vystudování vysoké školy se často musejí vrátit domů a splácet desetitisícové dluhy státu. Vyhlídky se v Hongkongu zatím nijak nelepší," vysvětloval s pokorou Číňanům vlastní Joseph Čcheng.

Profesor politologie hongkongské univerzity Joseph Čcheng též pomáhal založit Občanskou stranu. Už od 80. let je spojen s hongkongským demokratickým hnutím. Patří k zakládajícím redaktorům odborných periodik Hong Kong Journal of Social Sciences a The Journal of Comparative Asian Development. Také byl zakládajícím prezidentem  Asociace pro asijská studia. Díky svým společensko-politickým aktivitám se těší přirozené úctě nejen v Hongkongu.




5.15DOK.REVUE
02. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue