Akční umělec Petr Pavlenský o politickém umění

Ruský akcionista a kritik politického režimu v současném Rusku Petr Pavlenský ve své prezentaci na Inspiračním fóru 2014 představil všechny své dosavadní akce a detailně probral jejich strategii.


Jedním z hostů Inspiračního fóra na 18. ročníku ji.hlavského festivalu byl ruský performer a akční umělec Petr Pavlenský, známý svými protestními uměleckými akcemi, za které si vysloužil různé mediální nálepky jako trestuhodný vandal, duševně chorý člověk či nevkusný provokatér. Při své první performance v létě 2012 stál hodinu a půl před Kazaňskou katedrálou v Petrohradu, měl sešitá ústa a v rukou držel transparent podporující členky kontroverzní skupiny Pussy Riot, jež byly odsouzeny k několikaletému trestu za své vystoupení v moskevské katedrále. O téměř rok později si na protest proti proměně Ruska v policejní stát přibil genitálie k chodníku na Rudém náměstí a jen pár dní před svou návštěvou Ji.hlavy si uřízl kousek ušního lalůčku na střeše moskevské psychiatrické kliniky, kam soudy a policie často posílají opoziční aktivisty k vyšetření.

Pavlenský ve své devadesátiminutové prezentaci detailně vysvětlil, že opravdu nedělá karikatury Putina, ale politické umění. To podle něj – na rozdíl od umění zabývajícího se politikou – obnažuje a kritizuje mocenské nástroje systému a jeho ideologický aparát. Vrtá-li vám hlavou zcela jednoduchá otázka – proč to dělá a v čem spočívá celá Pavlenského filozofie, neváhejte se podívat na záznam jeho prezentace na Inspiračním fóru na MFDF Ji.hlava 2014.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeHongkongské protesty očima Aj Wej-weje O celovečerním dokumentu Šváb (Cockroach) čínského umělce a režiséra Aj Wej-weje, zachycujícím nepokoje v Hongkongu v roce 2019, debatují pro dok.revue sinoložka a překladatelka z čínštiny Olga Lomová, dokumentaristka Haruna Honcoop a antropolog a sinolog Jan Karlach, který v době protestních akcí v roce 2019 pobýval na Polytechnické univerzitě v Hongkongu.Kamila BoháčkováNový filmJak jsem se stala partyzánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková přibližuje svůj nový film Jak jsem se stala partyzánkou, který měl letos v dubnu světovou premiéru na německém festivalu Go East, kde získal Award of the Federal Foreign Office for Cultural Diversity.Vera LackováTémaKino, nebo internet? Mají kina budoucnost, když si lidé během lockdownu navykli sledovat filmy na síti? Proměnily se skutečně divácké návyky a dochází ke změnám filmové distribuce, nebo jde spíš o promo světových streamovacích portálů?Martin SvobodaSportExperimenty i hledání vlastních kořenůKteré loňské filmy považují přední evropské dokumentární festivaly za nejzajímavější? Sedm filmových přehlídek sdružených pod hlavičkou Doc Alliance nominovalo do letošní soutěže Doc Alliance Selection Award celkem 14 filmů. V čem jsou výrazné a co je spojuje?Pavel SladkýBáseňZa sklemPavel NovotnýRozhovorDobrý film je vždycky o něčem jiném, než o tom, co je vidětS režisérkou Erikou Hníkovou o jejím novém filmu Každá minuta života, intimním portrétu jedné žilinské rodiny, která vychovává tříletého syna podle metody Kamevéda, aby z něj vyrostl šampion. Kamila BoháčkováNová knihaCo je „na obzoru“ české vizuální kulturyPlatforma pro studium vizuální kultury Fresh Eye vydává interaktivní publikaci Na obzoru. Nové tváře a hlasy ve vizuální kultuře. Nový e-book představuje vybrané práce studentů a studentek i čerstvých absolventů a absolventek vizuálně-teoretických či tvůrčích oborů. Jeho editorka Pavla Rousková popisuje, jak projekt vznikal i čeho je příslibem.Pavla RouskováÚvodníkDůležitost svobodydok.revue 3.21Kamila Boháčková