Akční umělec Petr Pavlenský o politickém umění

Ruský akcionista a kritik politického režimu v současném Rusku Petr Pavlenský ve své prezentaci na Inspiračním fóru 2014 představil všechny své dosavadní akce a detailně probral jejich strategii.


Jedním z hostů Inspiračního fóra na 18. ročníku ji.hlavského festivalu byl ruský performer a akční umělec Petr Pavlenský, známý svými protestními uměleckými akcemi, za které si vysloužil různé mediální nálepky jako trestuhodný vandal, duševně chorý člověk či nevkusný provokatér. Při své první performance v létě 2012 stál hodinu a půl před Kazaňskou katedrálou v Petrohradu, měl sešitá ústa a v rukou držel transparent podporující členky kontroverzní skupiny Pussy Riot, jež byly odsouzeny k několikaletému trestu za své vystoupení v moskevské katedrále. O téměř rok později si na protest proti proměně Ruska v policejní stát přibil genitálie k chodníku na Rudém náměstí a jen pár dní před svou návštěvou Ji.hlavy si uřízl kousek ušního lalůčku na střeše moskevské psychiatrické kliniky, kam soudy a policie často posílají opoziční aktivisty k vyšetření.

Pavlenský ve své devadesátiminutové prezentaci detailně vysvětlil, že opravdu nedělá karikatury Putina, ale politické umění. To podle něj – na rozdíl od umění zabývajícího se politikou – obnažuje a kritizuje mocenské nástroje systému a jeho ideologický aparát. Vrtá-li vám hlavou zcela jednoduchá otázka – proč to dělá a v čem spočívá celá Pavlenského filozofie, neváhejte se podívat na záznam jeho prezentace na Inspiračním fóru na MFDF Ji.hlava 2014.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film