Akční umělec Petr Pavlenský o politickém umění

Ruský akcionista a kritik politického režimu v současném Rusku Petr Pavlenský ve své prezentaci na Inspiračním fóru 2014 představil všechny své dosavadní akce a detailně probral jejich strategii.


Jedním z hostů Inspiračního fóra na 18. ročníku ji.hlavského festivalu byl ruský performer a akční umělec Petr Pavlenský, známý svými protestními uměleckými akcemi, za které si vysloužil různé mediální nálepky jako trestuhodný vandal, duševně chorý člověk či nevkusný provokatér. Při své první performance v létě 2012 stál hodinu a půl před Kazaňskou katedrálou v Petrohradu, měl sešitá ústa a v rukou držel transparent podporující členky kontroverzní skupiny Pussy Riot, jež byly odsouzeny k několikaletému trestu za své vystoupení v moskevské katedrále. O téměř rok později si na protest proti proměně Ruska v policejní stát přibil genitálie k chodníku na Rudém náměstí a jen pár dní před svou návštěvou Ji.hlavy si uřízl kousek ušního lalůčku na střeše moskevské psychiatrické kliniky, kam soudy a policie často posílají opoziční aktivisty k vyšetření.

Pavlenský ve své devadesátiminutové prezentaci detailně vysvětlil, že opravdu nedělá karikatury Putina, ale politické umění. To podle něj – na rozdíl od umění zabývajícího se politikou – obnažuje a kritizuje mocenské nástroje systému a jeho ideologický aparát. Vrtá-li vám hlavou zcela jednoduchá otázka – proč to dělá a v čem spočívá celá Pavlenského filozofie, neváhejte se podívat na záznam jeho prezentace na Inspiračním fóru na MFDF Ji.hlava 2014.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue