DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Sport

Sport

Sport

24. 9. 2013
Panel ČT Český dokument - více financí nebude - modernizace na dokusoap a dokudrama - Ptáčata - nejde stihnout udělat skutečný film - nejdůležitější je sledovanost

„Nalijme si čistého vína. Více financí do tvorby nebude. Jsme na vrcholu a objem prostředků bude muset jít dolů,“ řekl na panelu Český dokument Václav Myslík, ředitel výroby České televize. Diskusi i dvoudenní přehlídku českých dokumentů pořádala již druhým rokem veřejnoprávní televize a osobně se jí účastnili jak členové jejího vrcholného vedení, tak zástupci ministerstva kultury, státního fondu i čeští režiséři a producenti.

„Režiséři by měli přemýšlet o nové formě pro své téma, než je klasický televizní dokument,“ vysvětlila Kateřina Fričová, ředitelka programu ČT, novou programovou strategii: „Příběh zůstává stejný, ale forma by se měla změnit“. Dokumentům uváděným na ČT 2 v hlavním vysílacím čase klesá sledovanost, proto se podle Fričové chystá Česká televize posunout jejich uvedení na jednadvacátou hodinu. A budoucí ředitel ČT 1 Radan Dolejš ji doplnil: „Budeme po vás chtít modernizovat žánr na docusoap a docudrama.“ Pro hlavní kanál veřejnoprávní televize si jako původní český dokument představuje především Nejasná úmrtí a 13. komnatu. „Tyto osobnostní dokumenty jsou i pro ČT 1.“

Veřejnoprávní televize na podzim nabídne českým divákům původní docusoap. Právě ukázka připravované šestnáctidílné docusoap s názvem Ptáčata, která sleduje žáky druhé třídy v průběhu celého školního roku, rozpoutala vášnivou diskusi. „Protože byla ve třídě většina romských dětí, napsali rodiče těch ’bílých’, že si nepřejí, aby jejich děti chodily právě do této třídy. To byl pro nás hlavní impulz, abychom vše rychle začali natáčet. I dětem jsme rozdali pět malých digitálních kamer, vše tak sledujeme i jejich očima.“ popisuje začátek projektu dramaturgyně Kamila Zlatušková. „Tato situace naznačila, že když se někdo narodí jako outsider, má v této roli podle většinové společnosti prožít celý život. “

„ V podmínkách České televize je dokumentaristika náročný koníček, takové velké hobby, protože za deset natáčecích dnů a deset dnů ve střižně nejde stihnout udělat skutečný film,“ podělil se o svou čerstvou zkušenost režisér Martin Dušek, který je také spoluautorem snímku Poustevna, das ist Paradies!, oceněného Cenou pro nejlepší český dokumentární film 2007.

„Myslím, že televize si bude muset uhájit svou pozici. Jako veřejnoprávní subjekt by neměla jen vyrábět program s největší sledovaností. Ani filmy nové vlny nepatřily v kinech k nejnavštěvovanějším, ale dodnes je viděly miliony lidí. Stále se hrají na festivalech, pravidelně je vysílají české i zahraniční televize,“ oponoval bývalým kolegům bývalý dramaturg ČT Brno Jan Gogola ml.

„Pro mě je nejdůležitější zvednout sledovanost. Přátelé, pojďme s tím něco udělat,“ vyzvala emotivně všechny přítomné Jana Škopková, která byla letos jmenována šéfdramaturgyní Centra publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání.

O týden později odsouhlasila Rada České televize za hospodaření s vyrovnaným rozpočtem odměnu pro jejího generálního ředitele Jiřího Janečka ve výši více než 700 000 korun. Celkový rozpočet televize dosáhl téměř sedmi miliard korun. Pro srovnání výdaje ministerstva kultury v tomtéž roce byly vyšší ani ne o miliardu a půl.