DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

csfd.cz

Sport

csfd.cz

13. 4. 2009
Hvězdičky pro dokumentární snímky uváděné v českých kinech

Jak si stojí dokumentární snímky uváděné v českých kinech? Co o nich soudí sami diváci? Odpověď z různých náhledů, někdy přesnou a ostrou, někdy vrstevnatou, nabízí i internetový portál Česko-Slovenská filmová databáze (csfd.cz). Zde může kdokoli udělit jakémukoli snímku – podobně jako recenzent populárních periodik – příslušný počet hvězdiček, těm nejlepším celých pět. A ti zdatnější návštěvníci, kteří takto posoudili více než dvě stovky filmů, mohou psát vlastní komentáře.

Nejlepšího ocenění se dostalo novému snímku slovenského režiséra Petera Kerekese Jak se vaří dějiny, v němž nás filmový štáb provází panoramatem moderních evropských válek v doprovodu armádních kuchařů z Německa, Ruska, Francie, Bosny a Hercegoviny či Srbska. „Vtipné a zároveň vážne, veľmi dobre spracované. Miestami sa pýtali tých kuchárov príliš detinské otázky, ale vždy prišla múdra odpoveď,” připsal ke svým pěti hvězdičkám divák Zamex. Na osobitý autorský styl Kerekesovy hravé provokace těžko přistoupil i kritičtější recenzent sanikope: “Kvalitou film kymáca z nudy do silnej nápaditosti. V podstate by som to zhrnul-najsilnejšou pre mňa zostala trojhra medzi dvomi srbskymi ženami a chorvatským kuchárom. Ale tie zbytočne otázky boli veľmi zavádzajuce.” Film na CSFD získal hodnocení 84 procent, tedy v průměru více než čtyři hvězdičky od každého diváka.

Jen o tři body méně, tedy celkem 81 procent, si na druhé příčce drží nový film stále provokativního a inspirativního režiséra Jana Němce Holka Ferrari Dino, uvedený v lednu na rotterdamském filmovém festivalu a  v dubnu v rámci Febiofestu. Autor se jeho prostřednictvím vrací k vlastním záběrům natočeným při příjezdu okupačních armád v srpnu roku 68 i své emigraci–cestě z obsazeného domova za svobodou cizince. „Musím dodat, že záběry stále notně působivé. Sám jsem se upřeně díval a sledoval tu opakovanou « mnichovskou » potupu našeho národa a odvahu jednotlivců, jako byl třeba bezprostřední filmař Jan Němec, který se nebál, prošel ulice Prahy s kamerou a ještě dokázal tyto unikátní záběry následující dny dopravit do svobodného televizního éteru,” vzdává hold Renton.

Třetím v pořadí s rovnými 80 procenty je film režiséra a spisovatele Jana Nováka a jeho syna Adama Občan Havel přikuluje o Havlově předprezidentském čase – období normalizace a vzniku slavné divadelní hry Audience, kdy budoucí ikona světové politiky dělničila v trutnovském pivovaru. „Přikulující Havel je příjemný společník, a pokud máte za sebou Občana Havla, radím zhlédnout i tuto zajímavější variantu Havlova « životopisu »,” doporučuje P1tr.

Naopak velmi kritické hodnocení si vysloužil televizní snímek režisérky Olgy Sommerové Do samoty v tanci sledující vznik opery o procesu s Miladou Horákovou v pražském divadle Kolowrat (62 procent). „Pokud si máte vybrat mezi Herculem Poirotem, Ordinací, VKV a tímhle dokumentem, není pochyb, po čem sáhnu. Ale pokud bych měl v danou dobu něco jiného na práci, tak bych o to ani nezavadil,” komentuje snímek televizní kritik smeidler a pohodaman dodává: „Tři hvězdy za možnost sledovat dobové dokumenty z procesu s M. Horákovou. Ten balast okolo tak 1*.“