Co nejdál

Ukrajinská dokumentaristka Ganna Jaroševič přibližuje svůj připravovaný film As Far As Possible (Co nejdál), který prezentovala na industry eventu East Silver Market, organizovaném Institutem dokumentárního filmu na ji.hlavském festivalu. Dokument je portrétem muže, který se rozhodl opustit civilizaci, odejít na Kavkaz a věnovat se chovu vzácných buvolů indických. „Náš film vypráví o alternativním způsobu pomalého žití v souladu s přírodou a zvířaty a člověka se sebou samým. Zdá se nám, že dnes je toto téma obzvlášť relevantní pro řadu lidí na celém světě,“ píše filmařka.

Z natáčení filmu As Far As Possible (Co nejdál). Foto archiv autorky

Nápad na film As Far As Possible (Co nejdál) se zrodil před čtyřmi lety, když jsem si na Facebooku přečetla post jednoho svého známého o jednom Němci, který žije v ukrajinských horách a zachraňuje před vyhynutím buvola indického. Působilo to na mě velmi exoticky. Především jsem nikdy předtím neslyšela o tom, že by tak velká a divoká zvířata žila na Ukrajině. Zadruhé mě překvapily fotky toho muže, Michela Jacobiho. Myslela jsem si, že jde o někoho staršího a zkušenějšího, ale tomuto muži bylo teprve 33 let, byl oblečený jako kovboj, žil na malé opuštěné farmě a staral se o více než 30 vzácných zvířat. Tehdy to bylo už osm let, co se Michel přestěhoval z Německa na Ukrajinu a opustil tak svůj předešlý život i svou rodinu. Nejprve se z něj stala svým způsobem místní atrakce, ale posléze se s místem i tamní kulturou sžil a dokonce se naučil ukrajinsky. Zaujalo mě to natolik, že jsem se sbalila a vyrazila do Karpat, abych se s Michelem setkala.

Na začátku jsem vyrazila pouze s kameramanem. Natáčeli jsme rok a půl Michelův život ve vesnici. Přijeli jsme vždy po půl roce, abychom s ním strávili týden či dva. Zachytili jsme jeho zvláštní citový vztah k buvolům. Vyrazili jsme také na náročný výlet do hor, to když se Michel rozhodl jít ve stopách staré pastevecké tradice, strávit v divočině celé léto a jen pást zvířata, dojit je a z mléka vyrábět sýr.
 

Z natáčení filmu As Far As Possible (Co nejdál). Foto archiv autorky

Zvolit si svobodu

Příběh nabral nečekaný zvrat, když se Michel vydal na svatbu svého bratra do Hamburgu a… potkal Veru. Láska vše změnila a Michel se odstěhoval zpět do Německa, aby mohl žít se svou novou přítelkyní a jejími dvěma dětmi z předchozího manželství. Obraz se dramaticky změnil. Náš malý filmový štáb cestoval do Německa a snažil se zachytit střet dvou světů – Ukrajiny a Německa. Michelův romantický život v horách v souladu s přírodou nahradil ruch města a kancelářská práce od rána do večera. Nevyzradím pointu filmu, když napíšu, že se Michel zpět v Německu necítil šťastný. Na konci si musel vybrat – buď zůstat v Německu se svou láskou, nebo jít za svým snem a žít „co nejdál“ a zachraňovat ohrožená zvířata na Ukrajině.

Svoboda je první slovo, které mě napadá, když se mě lidé ptají, o čem je můj film. Pro nás, kteří jsme se narodili a vyrostli jsme ve východní Evropě, byla vždy svoboda spojena se západním světem plným snů a možností. Je to zvláštní, ale u Michela to je naopak. Pochází sice z bohaté německé rodiny, ale štěstí našel v odlehlé ukrajinské vesnici. Jak sám prohlásil, v Německu se cítil chycený v pasti, jen jako součást systému. V Německu je jedním z mnoha, ale na Ukrajině dostal jeho život smysl, má poslání a především se cítí svobodný. Svoboda mu  umožňuje žít život, po němž touží, a projevit se tak, jak chce, a nebýt za to ostatními souzen.

Během doby, kdy jsem sledovala s kamerou Michelův příběh, se náš filmový štáb povážlivě rozrostl a nyní máme celý tým profesionálů a film je takřka hotový. Povedlo se nám rozjet úspěšnou crowfundingovou kampaň na Ukrajině, abychom zajistili peníze na střih. Nedávno film získal grant na mezinárodní propagaci z Ukrajinského Institutu. Když projekt vznikal, měli jsme příležitost ho představit na několika dokumentárních platformách jako Lisbon Docs, IDFA Academy, Beldocs, Duna DOCK a Docudays UA. Koncem října jsme se účastnili East Silver Marketu, který organizuje Institut dokumentárního filmu na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. V listopadu máme tu čest být součástí Docs for Sale na IDFA.

Z natáčení filmu As Far As Possible (Co nejdál). Foto archiv autorky
 

Mám radost, že ačkoliv jde o můj celovečerní debut, podporují ho ostatní ukrajinští umělci. Soundtrack filmu tvoří hudba souboru Panivalkova, hrajícího ukrajinské lidové písně. Ilustrátor Alexandr Grechov nakreslil naše protagonisty Michela a buvoly. A ukrajinská firma vytvořila sadu tematických ponožek, z nichž každá nese název podle jednoho buvola, na podporu charitativní kampaně na záchranu těchto vzácných zvířat.

Naším největším cílem je v této nejisté době dostat film na festivaly, aby ho viděli diváci. Pandemie donutila řadu lidí přehodnotit jejich život a hodnoty a zvážit, jestli honba za úspěšnou kariérou a vysokými výdělky je opravdu tak důležitá. Náš film vypráví o alternativním způsobu pomalého žití v souladu s přírodou a zvířaty a člověka se sebou samým. Zdá se nám, že dnes je toto téma obzvlášť relevantní pro řadu lidí na celém světě.





more articles from a section:  New release

dok.revueStřet hodnotCelovečerní snímek íránské režisérky Firouzeh Khosrovaniové Rentgen rodiny zahájil letošní jarní Ozvěny 24. ročníku MFDF Ji.hlava. Režisérka, která za snímek získala hlavní cenu na loňském ročníku festivalu IDFA, ve filmu vypráví velmi osobní příběh své rodiny, jenž divákům nabídne jasnou představu o politických událostech vedoucích v roce 1979 až k íránské revoluci. Text přejímáme z časopisu Modern Times Review.
2.20The Alchemical FurnaceJan Daňhel describes the concept behind his documentary film Alchemical Furnace that portrays the figure and work of Jan Švankmajer.
2.20Heaven over Today’s ChinaWhat is the story behind the feature-length documentary, Heaven, focusing on a Chinese Christian-run orphanage that is also a testimony about today’s China? Director Tomáš Etzler sees the film as a logical ending of his seven years in the Middle Kingdom. The second contribution was written by editor Adéla Špaljová who describes her collaboration with the director on the creation of the final cut of the documentary.Tomáš Etzler, Adéla Špaljová
2.20As Far As Possible Ukrainian documentarian Ganna Iaroshevych describes how she has been preparing her new film called As Far As Possible. It´s a portray of a man who decided to leave Germany and lives in the Ukrainian mountains fighting against the extinction of water buffaloes. „Our film tells about an alternative way of slow living close to nature and animals, and in harmony with yourself. And it seems to us that now this topic is especially relevant to many people around the globe,“ says Ganna Iaroshevych.Ganna Jaroševič
dok.revueZ uší roste krasohled„Náš film je vlastně důkazem toho, že poblíž vždycky existuje něco tak jednoduše krásného. A že vnímání člověka je nesmírně ojedinělá a fascinující věc, kterou má smysl kultivovat,“ píšou Tereza Chudáčková a Klára Ondračková o vzniku svého snímku Krásně sviť a krásně hleď, z uší roste krasohled. Jejich film se zaměřuje na detail, čímž se podle autorek běžné objekty stávají abstraktními a přestávají být pojmenovatelné. Krátký snímek získal čestné uznání v české experimentální soutěži Fascinace: Exprmtl.cz na letošním MFDF Ji.hlava a byl také součástí výstavy studentů CAS FAMU v Galerii města Pardubice.
dok.revue15 x 15 x 5Jak a proč vznikal dokument o výstavě Minisalon, kterou v orwellovském roce 1984 plánovala uspořádat Jazzová sekce, ale nikdy se neuskutečnila? Román 1984 je alegorií politiky moci, která není omezená dobou. „Byla by škoda natočit film o Minisalonu jako pouhou vzpomínku na vzdálené časy, když můžeme včerejškem říct tolik o dnešku a naopak,“ přiznává režisér Janek Růžička záměr svého dokumentu, v němž se propojuje starší generace výtvarníků, střední generace filmařů a nejmladší generace hudebníků a animátorů.
dok.revuePodle čarodějeVizuální umělkyně a teoretička Lea Petříková přibližuje koncepci a okolnosti vzniku jejího experimentálního filmu Podle čaroděje, jenž letos soutěží na MFDF Ji.hlava v sekci Fascinace:Exprmntl.cz.
dok.revueJde o to vidět, že svět je spíše děravý než plnýFilmař, hudebník a výtvarník Ondřej Vavrečka popisuje proces vzniku své osobité audiovizuální eseje Osobní život díry, která se letos objevuje v soutěžní sekci Česká radost v rámci on-line ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě. „Jde o to vidět prázdno, chybění, prostory mezi. Zkrátka díry. Protože svět ve skutečnosti je spíš děravý než plný, což ukazuje struktura hmoty,“ objasňuje svůj záměr Vavrečka.
1.20The story of a small provincial townNovice Russian director Dmitrij Bogoljubov tells dok.revue about the circumstances surrounding the origin of his new film Town of Glory, a co-production with Czech production company Hypermarket Film and Czech Television. The film uncovers the mentality of Yelnya, a provincial Russian town that is one of the most depressing in the country and where the legacy of the Great Patriotic War still lingers – something Putin’s establishment has successfully exploited to gain the support of the local citizens. The film was available to stream for a short time in March on the portal DAFilms as a part of the festival One World Online. This fall it will be shown on Czech Television and possibly in cinemas as well.Dmitrij Bogoljubov
1.20Sun of the Living DeadAnna Kryvenko on the loss of compassion in the post-factual age, the battle with the chaos and hostility of the universe, and how to create a documentary essay from archive materials.Anna Kryvenko

starší články

.DOK.REVUE
November 09, 2020


from current issue:

Situational reviewThe creators of Havel didn’t know that they don’t know. And that’s the worst kind of not knowing!Is director Slávek Horák’s film Havel truly chaos that says nothing at all about the recent history of our Czech nation or its first president? Or are the filmmakers entitled to artistic license and allowed to create whatever they like, despite giving the film and its main character the name Havel? And what does it say about the times we live in that from the legacy of the influential playwright, intellectual, politician, and master of words, the filmmakers chose to focus solely on his slightly sensationalised private life?Kamila BoháčkováNew releaseHeaven over Today’s ChinaWhat is the story behind the feature-length documentary, Heaven, focusing on a Chinese Christian-run orphanage that is also a testimony about today’s China? Director Tomáš Etzler sees the film as a logical ending of his seven years in the Middle Kingdom. The second contribution was written by editor Adéla Špaljová who describes her collaboration with the director on the creation of the final cut of the documentary.Tomáš Etzler, Adéla ŠpaljováNew releaseAs Far As Possible Ukrainian documentarian Ganna Iaroshevych describes how she has been preparing her new film called As Far As Possible. It´s a portray of a man who decided to leave Germany and lives in the Ukrainian mountains fighting against the extinction of water buffaloes. „Our film tells about an alternative way of slow living close to nature and animals, and in harmony with yourself. And it seems to us that now this topic is especially relevant to many people around the globe,“ says Ganna Iaroshevych.Ganna JaroševičNew releaseThe Alchemical FurnaceJan Daňhel describes the concept behind his documentary film Alchemical Furnace that portrays the figure and work of Jan Švankmajer.ThemeIt comes right from the bellyIn this personal essay, a Danish sound designer Peter Albrechtsen remembers one of the world's greatest and most unique modern film composers, Jóhann Jóhannsson. This article was written in 2018, shortly after the Jóhannsson´s death, but has never been published.PoemGramsci’s NotebooksMike HoolboomInterviewKarel Vachek: Films Just Have to Make You Laugh!A doyen of Czech documentary filmmaking Karel Vachek unfortunately passed away on the 21th of December 2020. We publish here the interview he made in 2019 just after releasing his last film, the ninth film novel called Communism and the Net or the End of Representative Democracy. Fifty years after Prague Spring and thirty years after the Velvet Revolution, Karel Vachek “with his inner laughter” looks back on the evolution of our society and predicts a transformation to direct democracy based on the possibilities of the internet that will allow for the engagement of the whole mankind without the need of representatives. Kamila BoháčkováNew BookArmy Film and the Avant Garde?American film historian Alice Lovejoy discusses how her book Army Film and the Avant Garde: Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military came to be. First published by Indiana University Press in 2015, the book will be published in a Czech translation by Jan Hanzlík in 2021 by the National Film Archive. The idea for the book emerged during the years the author lived in the Czech Republic.Alice LovejoyováIntroductionLiving with inner laughterDok.revue 2.20Kamila Boháčková