Na Ji.hlavský festival dorazil Marcel Ophuls a Kateřina Šedá

Páteční Ji.hlava přivítala oscarového režiséra Marcela Ophulse. Nejlepším filmem v sekci Svědectví o poznání je argentinský snímek Panický záchvat. Umělkyně Kateřina Šedá uvedla projekt Made in Slavutych.

foto: Antonín Matějovský

Událostí 21. Ji.hlavy byla debata s oscarovým režisérem Marcelem Ophulsem. „Nemám rád obchodníky s pravdou, jsou to domýšliví pitomci. Objektivity je těžké dosáhnout, a proto mi připadají cinéma vérité a Free Cinema hloupé a zastaralé,“ řekl divákům Ophuls, jehož filmy jsou svědectvím válečných událostí minulého století. „Pro mě je nejdůležitější příběh a jediná kreativní dokumentaristická práce se odehrává ve střižně. Tvoříte tam strukturu filmu, to, jak chcete příběh vyprávět,“ dodal režisér, který si z festivalu odveze cenu za přínos světové kinematografii. Režisér také ve večerních hodinách uvedl film Mnichov aneb Mír pro naši zemi.

Svědectví o panických stavech
Cenu za nejlepší film v sekci Svědectví o poznání získal argentinský snímek Panický záchvat režiséra Ernesta Ardita. „Film představuje komplexní výpověď o vlivu současné moderní společnosti charakterizované výrazným rozvojem globální mediální komunikační sítě na psychiku jedince. Nabízí mezioborovou perspektivu, která propojuje zkoumání přírodních věd s výzkumem současné mediální teorie a kultury. To vše činí srozumitelným jazykem, jenž se dotýká každého z nás a přináší jasné poselství, které lze vztáhnout k naší každodenní žité zkušenosti uvnitř moderní civilizace,“ ocenila porota obraz života v uspěchané moderní společnosti.

Kontroverzní divadelník inspiroval
Páteční Inspirační fórum, které tradičně představuje tři „nefilmové“ hosty, patřilo chorvatskému divadelníkovi Oliveru Frljićovi. Provokativní pověst si vysloužil rozkrýváním tabuizovaných témat napříč evropskými zeměmi. „Divadlo by nemělo lidi spojovat, ale provokovat. Cílem mých her je změnit společenskou realitu. Své hry nepovažuji za umění, protože umění bývá považováno za krásné a jde většinou na ruku vládnoucím institucím, vůči kterým se vymezuji,“ uvedl na besedě Frljić.

Lidská kronika Ukrajiny
Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO ovládla umělkyně Kateřina Šedá, která představila projekt Made in Slavutych. Do Ji.hlavy přivezla několik desítek obyvatel z ukrajinského města nedaleko Černobylu. „V průběhu projektu jsem si uvědomila, že lidé ze Slavutyče žijí v přesvědčení, že mohou velmi málo ovlivnit občanský život. Tento přístup jsem chtěla změnit,“ řekla o svém novém projektu Šedá.




F4.17DOK.REVUE
October 28, 2017


from current issue:

Situational reviewThe creators of Havel didn’t know that they don’t know. And that’s the worst kind of not knowing!Is director Slávek Horák’s film Havel truly chaos that says nothing at all about the recent history of our Czech nation or its first president? Or are the filmmakers entitled to artistic license and allowed to create whatever they like, despite giving the film and its main character the name Havel? And what does it say about the times we live in that from the legacy of the influential playwright, intellectual, politician, and master of words, the filmmakers chose to focus solely on his slightly sensationalised private life?Kamila BoháčkováNew releaseHeaven over Today’s ChinaWhat is the story behind the feature-length documentary, Heaven, focusing on a Chinese Christian-run orphanage that is also a testimony about today’s China? Director Tomáš Etzler sees the film as a logical ending of his seven years in the Middle Kingdom. The second contribution was written by editor Adéla Špaljová who describes her collaboration with the director on the creation of the final cut of the documentary.Tomáš Etzler, Adéla ŠpaljováNew releaseAs Far As Possible Ukrainian documentarian Ganna Iaroshevych describes how she has been preparing her new film called As Far As Possible. It´s a portray of a man who decided to leave Germany and lives in the Ukrainian mountains fighting against the extinction of water buffaloes. „Our film tells about an alternative way of slow living close to nature and animals, and in harmony with yourself. And it seems to us that now this topic is especially relevant to many people around the globe,“ says Ganna Iaroshevych.Ganna JaroševičNew releaseThe Alchemical FurnaceJan Daňhel describes the concept behind his documentary film Alchemical Furnace that portrays the figure and work of Jan Švankmajer.ThemeIt comes right from the bellyIn this personal essay, a Danish sound designer Peter Albrechtsen remembers one of the world's greatest and most unique modern film composers, Jóhann Jóhannsson. This article was written in 2018, shortly after the Jóhannsson´s death, but has never been published.PoemGramsci’s NotebooksMike HoolboomInterviewKarel Vachek: Films Just Have to Make You Laugh!A doyen of Czech documentary filmmaking Karel Vachek unfortunately passed away on the 21th of December 2020. We publish here the interview he made in 2019 just after releasing his last film, the ninth film novel called Communism and the Net or the End of Representative Democracy. Fifty years after Prague Spring and thirty years after the Velvet Revolution, Karel Vachek “with his inner laughter” looks back on the evolution of our society and predicts a transformation to direct democracy based on the possibilities of the internet that will allow for the engagement of the whole mankind without the need of representatives. Kamila BoháčkováNew BookArmy Film and the Avant Garde?American film historian Alice Lovejoy discusses how her book Army Film and the Avant Garde: Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military came to be. First published by Indiana University Press in 2015, the book will be published in a Czech translation by Jan Hanzlík in 2021 by the National Film Archive. The idea for the book emerged during the years the author lived in the Czech Republic.Alice LovejoyIntroductionLiving with inner laughterDok.revue 2.20Kamila Boháčková