Ji.hlava inspirační a inspirující

Festivalová dok.revue potřetí

foto: Štefan Berec

Třetí festivalový den uvedl očekávaný dokument Hranice práce filmařky Apoleny Rychlíkové. Režisérka spolu s novinářkou Sašou Uhlovou odhalila pracovní podmínky zaměstnání ohodnocených minimální mzdou. Uhlová natáčela skrytou kamerou na třídicí lince odpadu, v nemocniční prádelně či za pokladnou supermarketu. „Považuji za důležité, že reportáže i film slouží jako zárodky pro aktivity dalších lidí,“ řekla režisérka k filmu, který svým tématem vzbudil rozruch už před premiérou. Film vznikl pro cyklus České televize Český žurnál.

Domańska odkryla zákulisí Ku-klux-klanu

Inspirační fórum představilo polskou reportérku Katarzynu Surmiak-Domańskou, která ve své knize reportáží s názvem Ku-klux-klan. Tady bydlí láska rozkrývá zákulisí jedné z největších extremistických skupin na světě. „Na arkansaském sjezdu Ku-klux-klanu jsem vyslechla to, že Adolf Hitler byl dobrým vlastencem, holokaust je židovský výmysl a koncentrační tábor v Osvětimi nikdy neexistoval. A také, že Ježíš Kristus byl rasista,“ uvedla Domańska. „Pobídkou, proč jsem se tématu začala věnovat, byl rasistický televizní pořad pro děti. Na obrazovce je rozkošný chlapec Andrew, který v náručí drží pejska. Má blonďaté vlásky. Zaujal mě kontrast mezi obrazem a zvukem. Kdybyste vypnuli zvuk, získali byste dojem, že se díváte na večerníček,“ řekla autorka o knize, která nyní vyšla i v češtině.

Aleppo očima Bílých helem

Letošního vítěze zná už také nová sekce Svědectví o politice. Ocenění získal syrský režisér Ferás Fajád za film Poslední v Aleppu, který přináší netypický pohled na válkou zničené město očima záchranného týmu Bílých helem. „Oceňujeme mimořádné a autentické svědectví. Film zachycuje nejen lidské drama, ale má i působivé filmové zpracování se silným politickým poselstvím o těch nahoře i o těch dole, a to doslova," zdůvodnila porota výběr filmu, který letos zabodoval také na filmovém festivalu v Sundance.

Jak se vaří politická kampaň

Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO nabídl pohled do zákulisí politických kampaní. „Když dělám kampaň pro nějakou značku, vyzdvihnu její hlavní výhody. Podobně to funguje u politických stran. U každé strany jsem pochopil, proč ji určití voliči volí. Nejprve pro mě bylo nepředstavitelné, že někdo může volit SPD, ale každá strana si svého voliče prostě najde. SPD byla jediná strana, která při debatách nevykřikovala, že kdo nechce uprchlíky, tak je rasista. Naopak se těch lidí zastala,“ popsal fungování politického marketingu reklamní stratég Jakub Horák, který letos vytvořil volební kampaň pirátům.




F3.17DOK.REVUE
October 27, 2017


from current issue:

Situational reviewThe creators of Havel didn’t know that they don’t know. And that’s the worst kind of not knowing!Is director Slávek Horák’s film Havel truly chaos that says nothing at all about the recent history of our Czech nation or its first president? Or are the filmmakers entitled to artistic license and allowed to create whatever they like, despite giving the film and its main character the name Havel? And what does it say about the times we live in that from the legacy of the influential playwright, intellectual, politician, and master of words, the filmmakers chose to focus solely on his slightly sensationalised private life?Kamila BoháčkováNew releaseHeaven over Today’s ChinaWhat is the story behind the feature-length documentary, Heaven, focusing on a Chinese Christian-run orphanage that is also a testimony about today’s China? Director Tomáš Etzler sees the film as a logical ending of his seven years in the Middle Kingdom. The second contribution was written by editor Adéla Špaljová who describes her collaboration with the director on the creation of the final cut of the documentary.Tomáš Etzler, Adéla ŠpaljováNew releaseAs Far As Possible Ukrainian documentarian Ganna Iaroshevych describes how she has been preparing her new film called As Far As Possible. It´s a portray of a man who decided to leave Germany and lives in the Ukrainian mountains fighting against the extinction of water buffaloes. „Our film tells about an alternative way of slow living close to nature and animals, and in harmony with yourself. And it seems to us that now this topic is especially relevant to many people around the globe,“ says Ganna Iaroshevych.Ganna JaroševičNew releaseThe Alchemical FurnaceJan Daňhel describes the concept behind his documentary film Alchemical Furnace that portrays the figure and work of Jan Švankmajer.ThemeIt comes right from the bellyIn this personal essay, a Danish sound designer Peter Albrechtsen remembers one of the world's greatest and most unique modern film composers, Jóhann Jóhannsson. This article was written in 2018, shortly after the Jóhannsson´s death, but has never been published.PoemGramsci’s NotebooksMike HoolboomInterviewKarel Vachek: Films Just Have to Make You Laugh!A doyen of Czech documentary filmmaking Karel Vachek unfortunately passed away on the 21th of December 2020. We publish here the interview he made in 2019 just after releasing his last film, the ninth film novel called Communism and the Net or the End of Representative Democracy. Fifty years after Prague Spring and thirty years after the Velvet Revolution, Karel Vachek “with his inner laughter” looks back on the evolution of our society and predicts a transformation to direct democracy based on the possibilities of the internet that will allow for the engagement of the whole mankind without the need of representatives. Kamila BoháčkováNew BookArmy Film and the Avant Garde?American film historian Alice Lovejoy discusses how her book Army Film and the Avant Garde: Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military came to be. First published by Indiana University Press in 2015, the book will be published in a Czech translation by Jan Hanzlík in 2021 by the National Film Archive. The idea for the book emerged during the years the author lived in the Czech Republic.Alice LovejoyIntroductionLiving with inner laughterDok.revue 2.20Kamila Boháčková