Za dobrý film

Úryvek z manifestu, který byl úvodem k výstavě fotografií a filmu v roce 1929 ve Stuttgartu

Alles dreht sich, alles bewegt sich (Hans Richter, 1929)

Jste odpůrce filmu?

Film ve své dnešní podobě vůbec
nemůže mít dost odpůrců.

Dnešní odpůrce filmu musí plnit kulturní
poslání: Bojovat proti špatnému filmu,
protestovat, organizovat protesty.

Čím více odpůrců filmu, tím větší
možnosti pro lepší filmy.

Nevěřte tomu, co se říká: že film prý musí
být špatný – protože publikum si to přeje.

Vy sami jste publikum. Přejete si filmy,
které jsou vám dnes nabízeny?
Nevěřte ani tomu, že se film
nedá dělat lépe.

Chceme vám ukázat, že film má
k dispozici bohaté umělecké prostředky.

Chceme vám ukázat jeho principy,
abychom vám dali nejen schopnost vycítit,
jaký film je špatný, ale také schopnost
vědět proč. Chceme zostřit váš úsudek,
abyste mohli žádat lepší film.

Nebo, pokud jste znalec filmu:
Chceme apelovat na váš pocit odpovědnosti.

Smíte i nadále stát stranou, když jde
o zpracování uměleckých možností?

Musíte vystupovat proti špatnému filmu!
Vy všichni byste se měli naučit pohrdat
špatným filmem ještě více než dřív.

Měli byste se však film
znovu naučit milovat jako umění.

Vy, odpůrci filmu dneška, byste se
měli stát přáteli filmu budoucnosti.

Jste nadějí filmu.

Nejprve úplně vypusťte všechny
představy o dnešním filmu. Především
nemyslete ani na divadlo a herectví.

Chceme objektivně
zkoumat prostředky.




3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film