Bude dokumentární film i za dvacet let? A pokud ano, jakou bude mít podobu? 1. část

Úryvky z odpovědí na vizionářskou otázku, jež se proplétá celým dvacátým ročníkem MFDF Ji.hlava

„Přežije dokument? Přežijeme my? Dvacet let je v kybersvětě, kterým se řítíme rychlostí dopravní špičky, úplná věčnost. Ale budoucnost je tu s námi, paradoxní budoucnost-přítomnost, v níž odpověď ‚ševelí ve větru‘,“ začíná svou odpověď americký režisér Godfrey Reggio.

„Ano, ale výhradně ve 3D,“ prorokuje česká výtvarnice Kateřina Šedá.

„Dokumentární film tu bude i za dvacet let bude vypadat jako oranžový kaktus bude dráždit všechny uprděné zadnice zatímco jejich chlupatá chřípí ořežou uhly uprostřed solárně lunárních tragikomických zatmění zmatnění zbytnění usrkávajíc nahnilé mléko švábů pro přestárlé a nenarozené zombie které letí vesmírem trpí závratí útočí na godzilly a bambi v depresi z požití příliš velkých dávek grogu,“ píše ve své odpovědi filipínský režisér Khavn De La Cruz.

„Od doby, kdy jsem se začala zabývat dokumentárním filmem, se mluvilo o jeho krizi. Ale dokument se při tom pesimistickém skřehotání paradoxně pořád rozvíjel, košatěl a přitahoval čím dál více zajímavých autorů i diváků,“ říká Helena Třeštíková.

„Technologie natáčení mohou proměnit jeho možnosti, nikoli jeho podstatu. Virtuální realita přinese menší změnu, než si dnes myslíme – jakkoli je pravděpodobnější, že uspěje, na rozdíl od natáčení ve 3D. Klíčová je zde proměna celé společnosti. A pro tu je zlomová technologická revoluce, k níž došlo při nástupu počítačů a z nich plynoucí důslednosti v proměně reality v jednoznačnost, nikoli sama digitalizace a rozšiřování úhlů filmového záběru,“ odpovídá Marek Hovorka, ředitel MFDF Ji.hlava.

„Jakkoli radikální změna však přijde, jedna věc se nezmění: potřeba a touha člověka vidět, poznat, zakusit PRAVDU,“ vidí rok 2036 rakouský režisér Ulrich Seidl.

„Ať už definujeme dokument jakkoliv, v následujících dvaceti letech bude důležitější než kdy dříve,“ říká nizozemský filmový teoretik Thomas Elsaesser.

Celý soubor odpovědí najdete v knížečce, jež je součástí balíčku pohlednic s festivalovými plakáty k 20 výročí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů.





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

dok.revueJak to vidí kritika?Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž přední čeští filmoví kritici a přední české filmové kritičky a také jedna slovenská kritička budou zhruba třikrát až čtyřikrát ročně udílet vybraným současným českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž dílo hodnotí. V této chvíli přinášíme dvě tabulky: jednu z března a druhou – aktuální – z počátku září.redakce dok.revue
2.20Ve chvíli, kdy se nic neděje, se může teprve všechno stát...Anketa dok.revue o tom, jak čeští tvůrci dokumentů mimořádný stav vnímali a jak ovlivnil či ovlivňuje jejich práci. Kamila Boháčková
6.19Anketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film
6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?

starší články

F3.16DOK.REVUE
28. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCivilizace musí dát zpátečku Angažovaný snímek amerického dokumentaristy Jeffa Gibbse Planet of the Humans (Planeta lidí), kritizující způsob, jakým zacházíme s obnovitelnými zdroji energie, vyvolal řadu kontroverzních reakcí. Není divu, producentem snímku je známý filmař Michael Moore, který tento dokument umístil volně na YouTube na Den Země, kdy celosvětově vrcholila pandemie koronaviru.Kamila BoháčkováNový filmJednotka intenzivního života Jak koronakrize upozornila na téma paliativní péče, o němž už dva roky vzniká dokument? Adéla KomrzýTémaPolitika paměti (nejen) v Příbězích 20. stoletíVzpomínkové portály zaznamenávající a uchovávající rozhovory s pamětníky mají neobyčejnou odpovědnost, protože formují pomyslnou národní paměť. Stojí před nimi nesnadná otázka, jak neupřít slovo ani extrémním hlasům, a přitom se jimi nenechat manipulovat. Co vlastně patří a co už nepatří do „paměti národa“?Martin MišúrBáseňSonet jako koníček[56]Pier Paolo PasoliniRozhovorNechat lidi odvyprávět jejich příběhyS Viktorem Portelem, dokumentaristou, vedoucím dokumentačního oddělení organizace Post Bellum a spoluautorem televizního cyklu Příběhy 20. století o rozhovorech coby formě „paměti národa“Martin SvobodaRozhovorO vůli k životu všemu navzdoryO holokaustu vzniká mnoho filmů, málokterý ale ukazuje svědky, kteří vypovídají o svých zážitcích vůbec poprvé, a navíc je doprovázejí dosud neznámé autentické obrazové materiály. Řeč je o deset let starém čtyřdílném cyklu celovečerních dokumentů Zapomenuté transporty, který zachycuje deportaci Židů do málo známých táborů a ghett v Lotyšsku, Bělorusku, Estonsku a Polsku. O způsobu práce s pamětí hovoří jejich režisér, scenárista a producent Lukáš Přibyl.Petr ŠafaříkRozhovorZačněme u sebe, jinak se nic nezměníRozhovor s tvůrci dokumentu Země medu, makedonským dokumentaristy Ljubomirem Stefanovrm a Tamarou Kotevskou.Vojtěch KočárníkNová knihaFestivalová historie bez ideologieKarlovarský filmový festival sice letos kvůli protipandemickým opatřením nebude, ale přesto se jeho historií, převážně před rokem 1989, v těchto týdnech zabývá výzkumný tým pod vedením filmové historičky a publicistky Jindřišky Bláhové z Katedry filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, aby dokončil rozsáhlou antologii, kterou v příštím roce vydá Národní filmový archiv. Jak kniha vzniká a proč se její autoři snaží představit hlavně neheslovité dějiny karlovarského filmového festivalu?Jindřiška BláhováÚvodníkJak se vaří dějiny?dok.revue 3.20redakce dok.revue