W. H. Auden – Noční vlak poštovní

Báseň z dokumentu Noční pošta, na němž pracovali mj. Alberto Cavalcanti či John Grierson

Ilustrace Michaela Kukovičová

Hranici přejíždí noční vlak poštovní
vezoucí složenky a šeky bankovní.
Dopisy bohatým, dopisy nuzným,
do krámku na rohu i dívkám různým.
Jede na Beattock po strmé trati,
stoupání nesnadné, času však netratí.
Mine trsy suchopýru, balvan v mokřadu,
přes rameno bílou páru foukne dozadu.
Tiché lány travin, jež vítr sčesává,
hlasitě s funěním překonává.
Pták stočí hlavu, když se blíží,
černé vagony z křovin si prohlíží.
Ovčákův pes dál dlí ve snění,
ví, že směr vlaku sám nikdy nezmění.
Na statku u trati všichni spí dál,
jen hrnek v ložnici lehce se rozkýval.

Úsvit osvěží, svah je zdolán,
vlak sjíždí dolů ke Glasgow,
k vlečným parníkům, skučí přes mýtiny mezi jeřáby,
k lánům strojů, k hutím.
Na temné pláni jak figury šachu.
Skotsko už čeká.
V temných údolích, u jezer zelenkavých
lidé prahnou po novinkách.

Děkovné dopisy, bankovní výpisy,
dopisy z lásky od chlapce i krásky,
účtenky a pozvánky
k obhlídce býčka, k návštěvě strýčka.
Potřebná právní klička, když stahuje se smyčka,
cudná milenců slovíčka.
Novinky ekonomické, novinky komické,
dopisy s obrázky z cest po cizích krajích,
dopisy s čáranicemi na okrajích,
dopisy od strýce, tety a bratrance,
dopisy do Skotska z daleké Proveance,
dopisy soustrastné na vysočinu i do nížiny,
vzkazy, co přes moře míří na Hebridy,
psané na papíru odstínů všemožných,
růžových, vínových, bílých i modrých.
Bohulibé, škodolibé, nudné i cudné,
chladné a úřední a ty srdceryvné.
Vtipné, hloupé, krátké, zdánlivě nekončící,
tištěné, psané ručně, hrubkami překypující.

Tisíce ještě spí,
sní o strašlivých běsech
či o přátelském posezení s muzikou u Cranstnů či Crawfordů.
Spí v dělnickém Glasgow, spí v bytelném Edinburghu,
spí v žulovém Aberdeenu.
Dál sní své sny,
brzy však procitnou a zatouží po dopisech.
A nikdo nezaslechne pošťákovo zaklepání,
aniž by nezrychlil se mu tep.
Uslyšet je a cítit se zapomenut nelze.


přeložila Zuzana Turková

Báseň W. H. Audena byla napsána jako komentář pro závěrečnou část dokumentu Noční pošta (Night Mail, režie Harry Watt, Basil Wright, Velká Británie 1936), který sleduje práci v nočním poštovním vlaku spojujícím Londýn se Skotskem. Film byl produkován společností GPO Film Unit. Jeden z hlasů komentáře ve filmu patří otci britského dokumentu Johnu Griersonovi, mistrem zvuku byl brazilský filmař Alberto Cavalcanti, jehož retrospektivu uvedl MFDF Ji.hlava v roce 2012.




4.13DOK.REVUE
23. 12. 2013


z aktuálního čísla:

Nový filmRoad movie s Kovym po českém školstvíIvo Bystřičan s youtuberem Kovym natáčí dokumentární road movie o výuce-nevýuce moderních dějin v našich školách, které se podle režiséra od dob jeho dětství příliš nezměnily. U studentů napříč republikou se tvůrci postupně dobírají toho, že jim výuka moderních dějin strašně chybí. Jaká by měla být? Film chce vyjevit kořeny problému a najít, co s tím.Ivo BystřičanSportHledání pravdy v sobě a v druhýchCristi Puiu je jedním z předních představitelů rumunské nové vlny. Mezi jeho největší úspěchy patří film Smrt pana Lazaresca, jenž na sebe upoutal v roce 2005 pozornost na festivalu v Cannes, odkud si odnesl cenu Un Certain Regard, a snímek Sieranevada z roku 2016, jenž bojoval v hlavní canneské soutěži. Na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě byl porotcem soutěže Opus Bonum a na své masterclass se podělil o svůj tvůrčí přístup, který je svou syrovostí a smyslem pro autenticitu blízký dokumentárnímu filmu.Martin SvobodaBáseňRok na vsiIvo HuclRozhovorŽijeme v éře chaotické multiplikace obrazůAndrei Ujica je jedním z nejvýznamnějších současných dokumentaristů. Tento rodák z Temešváru před téměř třiceti lety emigroval do Německé spolkové republiky, kde dodnes působí na Akademii umění a designu v Karlsruhe. V prosinci byl hostem kina Ponrepo, kde se promítaly některé jeho filmy. O svém přechodu od literatury k filmu a roztříštěnému dialogu nejen ve společnosti, ale také v akademickém prostředí hovořil pro dok.revue.David HavasNová knihaAutorský rozhlasový dokumentPravidelná blogerka dok.revue, teoretička audio dokumentů Andrea Hanáčková představuje kolektivní monografii o současném autorském rozhlasovém dokumentu, do níž přispěla zásadní stostránkovou studií o performativitě rozhlasového dokumentu, přičemž zbytek autorského týmu tvoří její studenti z oboru „radio studies“ na Univerzitě Palackého v Olomouci. Kniha vyjde na jaře roku 2020 v Nakladatelství AMU a měla by poprvé v širším kontextu představit současnou českou a dílčím způsobem i světovou rozhlasovou dokumentaristiku.Andrea HanáčkováÚvodníkPost-hysterie?dok.revue 6.14Kamila BoháčkováAnketaAnketa dok.revueVýroční anketa: Kniha & Film