VZRUŠENÍ (H*ART ON)

... o vztazích, muzeích a tvůrčí erekci, která ne vždy končí happyendem

Foto: Radka Mullerová

H*ART ON je slovní hříčkou spojení hard on – erekce, heart – srdce a art – umění. Věren názvu se divák filmu místy ocitá uprostřed křížové palby stříkajících ňader a penisů. Časté sexuální motivy v tvorbě portrétovaných umělců cíleně provokují k úvahám o povaze a významu současného umění. Zkraťte si čekání na film křížovou palbou na hartonfilm.com.

Vyrostla jsem na stejném nádraží v Chotěboři, jako se narodil Zdeněk Rykr, jehož podivná smrt pod koly rychlíku mě jako dítě fascinovala. Vždycky když jsem se strachem pokládala desetník na koleje a čekala na projíždějící vlak, myslela jsem na něj. Později, už jako puberťačka, jsem získala brigádu v místním muzeu a ve volných chvílích malovala. To už pro mě Rykr nebyl abstraktní mrtvolou, ale měla jsem možnost se fyzicky dotýkat jeho olejů, sádrových objektů, procházet nekonečné řady jeho grafických návrhů a plakátů, které se v muzeu tenkrát válely dost v prachu a bez valného zájmu. A přitom byl ve své době velmi úspěšný. Už tehdy jsem přemýšlela nad tou vratkostí zanechání stopy u umělců. Když jsem po letech v muzeu v Chotěboři potkala průvodkyni Jitku a zažila své osobní „déjà vu”, začala dlouhá cesta tohohle filmu, který jsem nakonec natáčela čtyři roky v Čechách, Francii, Švýcarsku a Japonsku.

Milada Součková ve své knize Hlava umělce říká, že jedině skrze současné umělce je možné pochopit umělce minulé. Věren této myšlence ožívá náš film postavami současné výtvarné scény, aby scénu za scénou skládal mnohoznačný portrét „Umělce”.

Ve filmu vystupuje průvodkyně muzea v Chotěboři – Jitka – která utíká z maloměsta právě projekcí do světa Zdeňka Rykra a jeho ženy Milady Součkové, jejíž knihy zase inspirují francouzského studenta Cedrica k návštěvě Čech a pátrání po odkazu Rykra a Součkové. V Kolíně Cedric potkává neúnavného švýcarského performera Marka Diva, enfant terrible moderního umění. „Umění je celé nesmysl, speciálně moderní umění, které vlastně ani neexistuje, je to jen životní styl,“ říká ve filmu Mark Divo a manifestuje za lokálnost v umění a umělce jako bytostnou součást díla. Ženský princip živočišnosti a růstu v umění pak ve filmu ztělesňuje Karin Pi, Češka žijící v Tokiu, která v tvorbě využívá hlavně své tělo, orgány, vlasy. Příběhy, myšlenky a touhy hlavních hrdinů se průběžně zrcadlí v Mirrormanovi – metaumělci, který mlčky v pomyslném kruhu prochází krajinou filmu od popkultury do divočiny a zpět.

Trocha VZRUŠENÍ v kinech...

Mezinárodní premiéru jsme měli v soutěži na DOK LEIPZIG v roce 2016 a od té doby se film toulá po světě. Poslední destinací, kde byl úspěšně uveden, byl artový festival na Tchaj-wanu. V dohledné době by film měl otevírat novou stálou expozici moderního umění v Tchaj-pej. Hlavní kurátorka tamějšího muzea říká, že každý, kdo se alespoň trochu zajímá o umění v současných kontextech, by film měl vidět.

Českou premiéru máme 20. října (na první den voleb) v Atriu na Žižkově, kde bude i koncert skupiny BAZEL, která dělala hudbu k filmu. Od tohoto volebního pátku tedy začíná náš soukromý hon na českého diváka, lámeme si hlavu, jak ho dostat do kina, měli jsme spoustu skvělých marketingových nápadů, které by pravděpodobně stejně nefungovaly. Tak nakonec prostě budeme mít jen omezený počet projekcí a já se budu snažit všechny objet a s divákem si po filmu popovídat o tom, jaký je smysl jeho života a jakou stopu zanechává.


V kinech tak můžete zažít Vzrušení třeba v Aeru 23. října nebo Světozoru 13. listopadu (další projekce na FB nebo na hartonfilm.com) nebo třeba ve vašem obýváku přes dafilms.cz.

73 min, Česko, 2016
Duracfilm a Česká televize
 





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueVěci mohou být i jinakJak se natáčel vnitřní portrét Jaroslava Duška s názvem Zrcadlení tmy?Viliam Poltikovič
dok.revueKrajina poslů smrti i taškářůDokumentaristka Květa Přibylová přibližuje práci na svém experimentálním snímku Země havrana z archy, který vybrali organizátoři nyonské přehlídky Visions du Réel do své online mediatéky, jež je pro filmové profesionály přístupná do 2. května na webu festivalu.Květa Přibylová
dok.revueM E Z E R Y PAMĚTINora Štrbová přibližuje svůj nový animovaný dokument M E Z E R Y (S P A C E S), ve kterém zpracovává osobní zkušenost se ztrátou paměti svého bratra. Snímek do 24. dubna uvádí online letošní ročník festivalu Visions du Réel.Nora Štrbová
dok.revueStopy Jedličkovy krajinyDokumentarista Petr Záruba přibližuje svůj nový film Jan Jedlička: Stopy krajiny o malíři Janu Jedličkovi. Snímek bude uveden na letošním ročníku festivalu Visions du Réel.Petr Záruba
dok.revueKlavír je příliš těžkýEliška Cílková přibližuje svůj nový dokument Pripjať Piano, v němž pátrala po opuštěných klavírech i vzpomínkách v uzavřené zóně dávné černobylské tragédie. Snímek je od 17. do 24. dubna k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel.Eliška Cílková
dok.revueVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj nový film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám? Snímek bude 1. května k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel, a to v sekci Grand Angle.Martin Páv
1.20Slunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna Kryvenko
dok.revueJak nemluvit jazykem apokalypsy?Dokumentaristka a publicistka Apolena Rychlíková přibližuje svůj dokument Češi jsou výborní houbaři, jehož název odkazuje na známou báseň Milana Kozelky. Nový film Apoleny Rychlíkové bude součástí šesté série Českého žurnálu a jeho premiéra proběhne na festivalu Jeden svět.Apolena Rychlíková
dok.revueJak jsem potkala losyHana Nováková o losech, lidech a filmech, co potřebují čas. Amoosed.Hana Nováková
dok.revuePsí láskaRežisérku Lindu Kallistovou Jablonskou vždy zajímali lidé, kteří jdou za hranice svých možností. Oslovila ji proto životní cesta české musherky Jany Henychové, která nejraději tráví čas o samotě za polárním kruhem, jen se psím spřežením. Dokument Psí láska, který má premiéru na letošním festivalu Jeden svět, může být podle režisérky inspirací pro ty, kteří se bojí žít svůj sen. Pro dok.revue přibližuje vznik svého nového dokumentu.Linda Kallistová Jablonská

starší články

.DOK.REVUE
16. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeFilm V síti by měl být hlavně na síti, aby něco dokázal změnitDebata nad filmem V síti tvůrců Víta Klusáka a Barbory ChalupovéKamila BoháčkováNový filmSlunce živých mrtvýchAnna Kryvenko o ztrátě soucitu v době postfaktické, o boji s chaosem a nepřátelstvím vesmíru i o tom, jak vzniká dokumentární esej složený z archivních materiálů.Anna KryvenkoTémaJak uslyšet obraz?Hlavním tématem tohoto čísla dok.revue jsou české radiodokumenty tvořené filmovými dokumentaristy. V tématu, které sepsala editorka dok.revue Kamila Boháčková, líčí filmoví dokumentaristé jako Lucie Králová, Tereza Reichová, Marika Pecháčková, Lumír Košař, Apolena Rychlíková či tvůrkyně anidoků Diana Cam Van Nguyen, co pro ně znamená tvořit radiodokumenty. V čem je to pro ně odlišné od filmu? Co jim to přineslo nového? Téma radiodokumentů se hodí do dnešních dnů všeobecné domácí karantény, většina v textu zmíněných radiodokumentů je totiž ke slyšení online. Kamila BoháčkováSportKreativní dílna mladých producentůO workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleAnna OndrejkováBáseňJiří TrnkaFrantišek HrubínTeorieKinematografická filozofieKinematografická filozofie či filmozofie představuje oblast výzkumu, která stojí na průsečíku filmové vědy a filozofie. Následující text je úvodem do filmozofie, jenž představuje její základní přístupy, témata a klíčové osobnosti. V první části zasazují autorky filmozofii do esteticko-historické perspektivy ztotožňování filozofie s uměním, zatímco v druhé části pak provádí „příčný řez“ dnešním stavem bádání a pokoušejí se vystihnout metodologickou i tematickou pluralitu aktuálních filmozofických přístupů.Andrea Slováková, Tereza HadravováGlosaDěkuji ti, étereFilmová dokumentaristka Tereza Reichová přibližuje své první pokusy s tvorbou radiodokumentu pro Český rozhlas. První pokus se prý příliš nevydařil. „Proč to tak bylo?“ ptá se Reichová sama sebe. Proč je problém vtěsnat všechny významy díla jen do zvuku, když jsme zvyklí vyprávět audiovizuálně?Tereza ReichováRozhovorPřinášet do světa určitý druh léčeníRozhovor s Violou Ježkovou o práci dramaturgyně Radiodokumentů, o tom, jak se v ní snoubí role autorky, dramaturgyně a teoložky i jak dokážou se zvukem pracovat filmoví dokumentaristé.Kamila BoháčkováNová knihaČeská škola neexistuje?České vydání knihy srbského režiséra Gorana Markoviće Česká škola neexistuje přibližuje jeho editor Jiří Fiala. Název knihy vychází z označení skupiny filmařů ze zemí bývalé Jugoslávie, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystudovala FAMU. Vydání publikace chystá Nakladatelství AMU v dubnu.Jiří FialaÚvodníkOd filmových obrazů k těm zvukovýmdok.revue 1.20Kamila Boháčková